Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD2/415-21/06
z 28 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/415-21/06
Data
2006.03.28



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
modernizacja
remonty
zakład pracy chronionej
zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych


Pytanie podatnika
- dotyczy zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych z tytułu zakupu materiałów budowlanych, przeprowadzonych prac remontowo-budowlanych oraz zakupu wyposażenia w celu przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych sfinansowanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu po rozpatrzeniu wniosku (...) w (...), NIP (...) złożonego w tut. organie podatkowym w dniu 28.03.2006 r. uzupełnionego w dniu 16.05.2006 r. w sprawie udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych z tytułu zakupu materiałów budowlanych, przeprowadzonych prac remontowo-budowlanych oraz zakupu wyposażenia w celu przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych sfinansowanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Korzystając z powyższego przepisu (...) wnioskiem złożonym w tut. organie podatkowym w dniu 28.03.2006 r. uzupełnionym w dniu 16.05.2006 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu zakupu materiałów budowlanych, przeprowadzonych prac remontowo-budowlanych oraz zakupu wyposażenia w celu przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych sfinansowanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w roku 2003 zakupił budynek produkcyjno-administracyjny na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, w którym dokonano niezbędnych prac remontowo-naprawczych i modernizacji w celu przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Z tytułu przeprowadzenia wyżej wymienionych prac Podatnik poniósł wydatki na:

  • zakup materiałów budowlanych,
  • usługi: demontażu, montażu, oraz transportu maszyny drukarskiej,
  • modernizację instalacji elektrycznej i oświetlenia hal,
  • remont instalacji wodno-kanalizacyjnej,
  • remont hali produkcyjnej,
  • częściowy demontaż i montaż sieci komputerowej, reinstalację i korektę ustawień sieci, serwis bieżący,
  • montaż sieci wodno-kanalizacyjnej,
  • pozostałe roboty budowlane,
  • zakup biurka, wykładziny, zlewozmywaka, wieszaka, syfonu oraz zestawu komputerowego (o niskiej wartości).

Wszystkie wyżej wymienione wydatki Podatnik zakwalifikował jako koszty w sensie rachunkowym, wyłączając je z kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Zdaniem Podatnika przedmiotowe wydatki zostały poniesione w celu odnowienia i przystosowaniu miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych nie podwyższając wartości środka trwałego. Ponadto (...) w złożonym piśmie informuje, że wyżej wymienione wydatki w większości zostały pokryte z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.Podatnik prosi o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska,

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza co następuje.

(...) posiada status Zakładu Pracy Chronionej. Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zakład pracy chronionej zobowiązany jest tworzyć Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W świetle art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późniejszymi zmianami) fundusz rehabilitacji tworzy się w szczególności:

  1. ze środków, o których mowa w art. 26a ust. 5 pkt 2 oraz w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit.b) i pkt 2,
  2. z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
  3. z wpływów z zapasów i darowizn,
  4. z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji,
  5. ze środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków funduszu w części niezamortyzowanej.

Natomiast na mocy art. 33 ust. 11 wyżej przytoczonej ustawy zostało wydane Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 3, poz. 22 z późniejszymi zmianami), w którym w § 2 pkt. 3 lit. b) i c) wskazano, że środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwanego dalej "funduszem rehabilitacji", przeznaczone są między innymi na przygotowanie, a także odtworzenie utraconych albo zniszczonych na skutek zdarzeń losowych stanowisk pracy, a w szczególności na sfinansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, dotyczących obiektów budowlanych ujętych w ewidencji bilansowej zakładu, mających na celu poprawę warunków pracy i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, proporcjonalnie do przewidywanej liczby stanowisk pracy osób niepełnosprawnych w tym obiekcie, pod warunkiem utrzymania w nim przewidywanego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej trzech lat od dnia odbioru obiektu budowlanego. W rozumieniu przepisów Prawa budowlanego przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń zakładu stosownie do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelki koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit c) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Przez pojęcie ulepszenie ustawodawca rozumie przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację środka trwałego. Dla uznania, że w danej sprawie mamy do czynienia z ulepszeniem wystarczy stwierdzenie, że występuje chociażby jeden z elementów ulepszenia (przebudowa jako istotna zmiana struktury wewnętrznej obiektu już istniejącego bez zwiększania powierzchni i kubatury, rozbudowa jako zwiększenie powierzchni, kubatury, rekonstrukcja jako ponowna budowa obiektu w rozumieniu odtworzenia obiektu, adaptacja jako przystosowanie obiektu do nowej funkcji, której to do tej pory nie spełniał, modernizacja jako unowocześnienie w rozumieniu wyposażenia obiektu w nowe elementy składowe.

W przepisie art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami) zdefiniowano pojęcie remontu w rozumieniu tej ustawy jako "wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Na podstawie zatem porównania tych pojęć można stwierdzić, że dla celów podatkowych wszystkie zmiany jedynie trwale przywracające pierwotny poziom techniczny środka trwałego należy uznać za remont, który nie powoduje zwiększenia jego wartości użytkowej w porównaniu z momentem jego oddania do używania, a wszystkie zmiany trwale ulepszające (unowocześniające) środek trwały należy uznać za modernizację, która zwiększa wartość użytkową tegoż środka.Kwalifikacja prac budowlanych do remontu czy też modernizacji zawsze musi wiązać się z ustaleniem przyczyn przeprowadzonych robót. Inaczej zakwalifikuje się prace, których przyczynę stanowi zmiana funkcji pomieszczenia, podniesienie jego standardu, inaczej, gdy tą przyczyną jest naprawa istniejących, awaryjnych urządzeń przy okazji której zastosowano lepsze, nowocześniejsze materiały i urządzenia.

Ze złożonego pisma wynika, że w zakupionym przez Stronę budynku produkcyjno-administracyjnym wykonano szereg robót budowlanych. Aby zadecydować o tym, czy dany wydatek należy uznać za remont czy ulepszenie środka trwałego trzeba dokonać precyzyjnych ustaleń faktycznych odnoszących się do tego środka. Jeżeli wydatki te miały charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową tego środka (remont), nie powodujące zwiększenia tejże wartości użytkowej - Podatnik może w całości zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na wielkość tych wydatków.

W przypadku natomiast, gdy poniesione wydatki wykraczają poza charakter odtworzeniowy, gdyż doprowadzają do zwiększenia zdolności użytkowej środka trwałego, będziemy mieli do czynienia z pojęciem ulepszenia. W tej sytuacji Podatnik musi określić, czy wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego, powiększają jego wartość stanowiącą podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów.

Ponadto Podatnik w złożonym piśmie informuje, że oprócz wydatków poniesionych na wykonanie prac budowlanych poniósł wydatki związane z zakupem zestawu komputerowego nie podając ceny jego nabycia oraz drobnego wyposażenia stanowisk pracy.

Zgodnie z art. 22d ust. 1 wyżej przytoczonej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł., wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Zatem jeżeli cena nabycia zestawu komputerowego nie przekracza wymienionej w cytowanym przepisie kwoty, wydatki poniesione na jego nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania. Również w ciężar kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wydatki na zakup wyposażenia wymienionego w zapytaniu.

Ponadto należy nadmienić, że w sytuacji, gdy Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie jest tworzony z dotacji lub subwencji (np.: z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Niepełnosprawnych) to środki takiego zakładowego funduszu traktuje się jak własne środki zakładu pracy chronionej.

Wobec powyższego w przypadku, gdy środki uzyskane dla Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (...) nie pochodzą z dotacji, sfinansowanie nimi przeprowadzonych prac budowlanych w celu przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych oraz zakupu wyposażenia nie jest uważane w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za zwrot wydatków. Wobec powyższego nakłady te stanowią koszt uzyskania przychodów w sposób opisany wyżej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Ponadto zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5, 00 zł. oraz 0, 50 gr od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj