Interpretacja Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej
301000-PA-9103-16/06
z 12 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
301000-PA-9103-16/06
Data
2006.06.12



Autor
Urząd Celny w Białej Podlaskiej


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Znakowanie i barwienie dla celów kontroli


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
olej opałowy ciężki


Pytanie podatnika
1.Czy olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych, którego mniej niż 30% destylujeprzy 350°C i który jednocześnie posiada gęstość powyżej 890 kg/m3; nie podlegaobowiązkowi znakowania i barwienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia z dnia30 maja 2005r. Dz. U. Nr 239, poz. 2013? Podatnik stoi na stanowisku, że olej pozostałyprzeznaczony do celów grzewczych nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia wmyśl ww. przepisów.2.Czy olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych o ww. parametrach podlegastawce podatku akcyzowego w wysokości 60 zł/l000kg, bez względu na symbol PKWiUoraz bez względu na kod CN? Podatnik stoi na stanowisku, że zgodnie z uwagami dodziału 27 taryfy celnej olej o ww. parametrach fizykochemicznych nie może byćzakwalifikowany do kodu 27101961 gdyż nie spełnia wymogów taryfy celnej dział 27 wpunkcie (f) natomiast spełnia wymagania zawarte w Dz. U. Nr 239, poz. 2013 z 2005r.załącznik nr 1 p. b oraz załącznik nr 2 p. c, tiret 2 "pozostałe z wyłączeniem ciężkicholejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe", podatek akcyzowy wynosi 60zł/1000 kg. Olej pozostały może być sprzedawany jako olej pozostały przeznaczony docelów grzewczych z akcyzą w wysokości 60 zł za 1000 kg.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a, 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 maja 2006r. uzupełnionego pismem z dnia 25 maja 2006r.:

postanawiam

- uznać stanowisko Strony przedstawione w pytaniu pierwszym, za prawidłowe,
- uznać stanowisko Strony przedstawione w pytaniu drugim, za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 15 maja 2006r. firma "XXXXX" Sp. z o.o. z siedzibą w XXXXXXXXXXXXX zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej z wnioskiem o udzielenie interpretacji prawa podatkowego w trybie określonym w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Firma XXXXX Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą, która polega na obrocie różnymi wyrobami naftowymi. Jedną z form działalności jest nabywanie wewnątrzwspólnotowo produktów petrochemicznych. W chwili obecnej Podatnik planuje takie nabywanie produkowanego w całości z ropy naftowej, gdzie masa składników z ropy naftowej znacznie przekracza 70%, którego właściwości fizykochemiczne w ocenie Podatnika kwalifikują ten towar za wyrób akcyzowy nie podlegający obowiązkowi znakowania i barwienia. Przedmiotowy produkt destyluje się przy 350°C mniej niż 28,5% objętościowo, jednocześnie gęstość wynosi 893 kg/m3. Wobec powyższego Strona sprecyzowała pytania prawne:

1.Czy olej opałowy pozostały przeznaczony na cele opałowe, którego mniej niż 30% destyluje przy 350°C i który jednocześnie posiada gęstość powyżej 890 kg/m3; nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 maja 2005r. Dz. U. Nr 239, poz. 2013?

2.Czy olej opałowy pozostały przeznaczony na cele opałowe o ww.parametrach podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 60 zł/l000kg, bez względu na symbol PKWiU oraz bez względu na kod CN?

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej pismem z dnia 17 maja 2006r. nr XXXXXX-XX-XXXX-XX/XX wezwał Stronę do przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego wraz z przedstawieniem własnego stanowiska a także o złożenie oświadczenia, że w stosunku do Strony nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.

W odpowiedzi na ww. wezwanie Strona pismem z dnia 25 maja 2006r. uzupełniła wniosek z dnia 15 maja 2006r. w którym oświadczyła, iż planuje nabywanie wewnątrzwspólnotowe "oleju pozostałego" przeznaczonego do celów grzewczych produkowanego w całości z ropy naftowej, którego właściwości fizykochemiczne w ocenie Podatnika kwalifikują ten towar za wyrób akcyzowy nie podlegający obowiązkowi znakowania i barwienia. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień 26 maja 2006r. Jednocześnie Strona wskazała właściwości fizykochemiczne przedmiotowego oleju:

-gęstość w 15°C-0,895,
- skład frakcyjny wg metody ASTM D86,
- początek destylacji 198°C,
- do 300°C destyluje 16%,
- do 350°C destyluje 27%,
- lepkość kinematyczna w 50°C - 7,9 cSt - metoda ASTM D 445,
- kolor rozcieńczony 1,0 - metoda ASTM D 1500,
- temperatura płynięcia - (minus) 15 - metoda ASTM D 97.

Strona oświadczyła, iż wobec powyższego ww. olej spełnia warunki do wyłączenia go z obowiązku barwienia, wynikającego z Dz. U. z 2005r. Nr 239, poz. 2013.

Następnie Strona zadała następujące pytania prawne wraz z stanowiskiem na te pytania:

1.Czy olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych, którego mniej niż 30% destyluje przy 350°C i który jednocześnie posiada gęstość powyżej 890 kg/m3; nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 maja 2005r. Dz. U. Nr 239, poz. 2013? Podatnik stoi na stanowisku, że olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia wmyśl ww. przepisów.

2.Czy olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych o ww. arametrach podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 60 zł/l000kg, bez zględu na symbol PKWiU oraz bez względu na kod CN? Podatnik stoi na tanowisku, że zgodnie z uwagami do działu 27 taryfy celnej olej o ww. parametrach fizykochemicznych nie może być zakwalifikowany do kodu 27101961 gdyż nie spełnia wymogów taryfy celnej dział 27 w punkcie (f) natomiast spełnia wymagania zawarte w Dz. U. Nr 239, poz. 2013 z 2005r. załącznik nr 1 p. b oraz załącznik nr 2 p. c, tiret 2 "pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe", podatek akcyzowy wynosi 60 zł/1000 kg. Olej pozostały może być sprzedawany jako olej pozostały przeznaczony do celów grzewczych z akcyzą w wysokości 60 zł za 1000 kg.

Mając na względzie stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej wyjaśnia, co następuje:

Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) ustalono, iż dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają:

1) oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,

2) oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie).

Tym samym Minister Finansów enumeratywnie wymienił wyroby, które w myśl powołanego rozporządzenia podlegają znakowaniu i barwieniu. Biorąc pod uwagę fakt, iż wyrób akcyzowy, którego właściwości fizykochemiczne przedstawione zostały we wniosku Strony, nie spełnia kryteriów kwalifikujących przedmiotowy wyrób do jego obowiązkowego barwienia, należy stwierdzić, iż nie podlega on temu obowiązkowi.

Stosownie do oświadczenia Strony, iż ma ona zamiar nabywać produkty petrochemiczne w obrocie wewnątrzwspólnotowym do celów poboru akcyzy, w przypadku takiego obrotu wyrobami akcyzowymi stosuje się, w oparciu o przepisy art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie Scalonej Nomenklatury (CN).

Z kolei zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2005r. w sprawie Nomenklatury Scalonej (CN) (Dz. U. Nr 260, poz. 2175 ze zm.) Nomenklaturę Scaloną (CN) określają przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1719/2005 z dnia 27 października 2005r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 286 z 28.10.2005).

Wśród uwag do Sekcji V działu 27 Nomenklatury Scalonej pod literą "f zdefiniowano oleje opałowe (podpozycje od 2710 19 51 0 do 2710 19 69 0), które zdefiniowano jako oleje ciężkie, jak zdefiniowano w punkcie "d" (inne niż oleje napędowe, jak zdefiniowano powyżej w punkcie "e"), które dla odpowiadającego rozcieńczonego koloru C, posiadają lepkość V:

- nieprzekraczającą przedstawionej w pierwszej linii tabeli zgodności zawartej w tym dziale, kiedy zawartość popiołu siarczanowego jest mniejsza niż 1% według metody ASTM D 874, a indeks zmydlenia jest mniejszy niż 4 według metody ASTM D 939-54,
- przekraczają przedstawioną w linii drugiej ww. tabeli, kiedy temperatura płynięcia jest nie mniejsza niż 10°C według metody ASTM D 97, - przekraczają przedstawioną w pierwszej linii, ale nieprzekraczającą przedstawionej w drugiej linii tabeli zgodności, gdy 25% objętościowo destyluje w 300°C według metody ASTM D 86, lub jeżeli mniej niż 25% objętościowo destyluje w 300°C, gdy temperatura płynięcia jest wyższa niż10°C poniżej zera metodą ASTM D 97. Uwagi te dotyczą jedynie olejów o rozcieńczonym kolorze C mniejszym niż 2.

Tym samym wyrób o właściwościach fizykochemicznych przedstawionych we wniosku Strony, nie spełnia wymogów pozwalających zakwalifikować go do grupy olejów ciężkich -opałowych

Mając na względzie zapis zawarty w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), który pod poz. 1 pkt 3 lit. c tiret 2 stanowi, że stawkę akcyzy w kwocie 60 zł/1000 kg stosuje się do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, to w świetle braku podstaw prawnych do zakwalifikowania wyrobu wymienionego przez Stronę do grupy olejów opałowych, uznano stanowisko Strony w tej kwestii za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dniu podjęcia niniejszego rozstrzygnięcia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie

Od niniejszego postanowienia przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej, w terminie 7 dni od daty jego otrzymania, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej.

Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Do ewentualnego zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości: 5 zł do zażalenia, 0,50 zł do każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj