Interpretacja Izby Celnej w Gdyni
320000-PA-9110-I-10/06/MW
z 8 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
320000-PA-9110-I-10/06/MW
Data
2006.08.08



Autor
Izba Celna w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
korekta
podatek akcyzowy
sprzedaż
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Pytanie podatnika
1. Czy w przypadku udzielania rabatów, upustów po dokonaniu dostawy wyrobów oraz wystąpieniu innych przypadków, w których cena dostarczanego wyrobu uległa zmniejszeniu po dokonaniu dostawy wyrobów, bądź nastąpi zwrot wyrobów do dostawcy, możliwa będzie korekta podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym w świetle zapisów art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.
2. Czy późniejsza dostawa zwróconych do dostawcy wyrobów akcyzowych, których zwrot nie stanowi podstawy do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty, nie pociągnie za sobą obowiązku ponownej zapłaty podatku akcyzowego?


DECYZJA

Dyrektor Izby Celnej w Gdyni po zweryfikowaniu postanowienia o nr 322000-RPA-9119-9/06/DŁo Naczelnika Urzędu Celnego w Gdańsku z dnia 21.07.2006 r., odnośnie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii korekty podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym oraz w kwestii ponownej zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji późniejszej dostawy zwróconych wyrobów akcyzowych

uchyla z urzędu postanowienie organu I instancji w całości oraz uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 04.05.2006 r. przedsiębiorstwo zwróciło się do Urzędu Celnego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej będzie dokonywała sprzedaży wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych opodatkowanych stawką 10%. Po dokonaniu sprzedaży tych wyrobów Spółka będzie udzielała rabatów, upustów, stosownie do zawartych umów handlowych, bądź też w wyniku uznanej reklamacji będą następowały zwroty wyrobów akcyzowych do spółki.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z następującymi pytaniami:

1. Czy w przypadku udzielania rabatów, upustów po dokonaniu dostawy wyrobów oraz wystąpieniu innych przypadków, w których cena dostarczanego wyrobu uległa zmniejszeniu po dokonaniu dostawy wyrobów, bądź nastąpi zwrot wyrobów do dostawcy, możliwa będzie korekta podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym w świetle zapisów art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

2. Czy późniejsza dostawa zwróconych do dostawcy wyrobów akcyzowych, których zwrot nie stanowi podstawy do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty, nie pociągnie za sobą obowiązku ponownej zapłaty podatku akcyzowego?

Strona powołała się na art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest odpowiednio kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów oraz w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego.

Zdaniem Podatnika w definicji podstawy opodatkowania wyżej wymienionych przepisów nie znalazł się zapis dotyczący ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku udzielania rabatów, upustów po dokonaniu dostawy wyrobów oraz wystąpienia innych przypadków, w których cena dostarczanego wyrobu uległa zmniejszeniu po dokonaniu dostawy wyrobów, bądź nastąpił zwrot wyrobów do dostawcy. Brak tego zapisu, zdaniem Spółki, powoduje, iż rabaty lub upusty udzielone po dokonaniu dostawy wyrobów akcyzowych nie będą mogły zmniejszyć kwoty należnego podatku akcyzowego. Analogicznie zwroty wyrobów akcyzowych nie będą powodować podstawy do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty.

Jednakże o ile zwrot do dostawcy nie będzie podstawą do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty, to późniejsza dostawa tych samych wyrobów do innego odbiorcy, nie pociągnie za sobą obowiązku ponownej zapłaty podatku akcyzowego, co wynika, zdaniem Spółki, z zapisów art. 4 ust. 5 powyższej ustawy.

W obecnym stanie prawnym, stanowisko Strony należy uznać za prawidłowe. Jeżeli bowiem cena wyrobów akcyzowych, od których zapłacono akcyzę w należytej wysokości, uległa zmniejszeniu po dokonaniu dostawy wyrobów lub nastąpił zwrot tych wyrobów to nie jest to podstawą do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty. Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów. Bardzo ważną kwestią, która została zmieniona w ostatnim etapie uchwalania ustawy, jest brak możliwości korygowania podstawy opodatkowania po dokonaniu dostawy. W ostatnim etapie prac legislacyjnych Ustawodawca świadomie wykreślił zapis mówiący, iż podstawę opodatkowania koryguje się o kwoty rabatów, upustów oraz innych przypadków, w których cena dostarczanego wyrobu uległa zmniejszeniu po dokonaniu dostawy wyrobów. W konsekwencji należy pamiętać, że rabaty lub upusty udzielone po dokonaniu dostawy nie będą mogły zmniejszać kwoty należnego podatku akcyzowego. Analogicznie zwroty wyrobów do dostawcy nie będą powodować podstawy do korekty kwoty akcyzy należnej do zapłaty. W efekcie zwrot wyrobów do dostawcy nie będzie powodował zmniejszenia łącznej kwoty podatku akcyzowego do zapłaty, jednakże późniejsza dostawa tych samych wyrobów do innego odbiorcy, zgodnie z zasadą jednofazowości podatku akcyzowego, nie powinna pociągać za sobą ponownego obowiązku zapłaty akcyzy, pod warunkiem iż przy pierwszej dostawie dostawca dokonał zapłaty akcyzy w należytej wysokości, a cena nie uległa zmianie.

Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, iż akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu. Konsekwentnie każda kolejna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Zasada jednokrotnego opodatkowania podatkiem akcyzowym została wyrażona w art. 4 ust. 5 ustawy. Zgodnie z treścią niniejszego przepisu obowiązek podatkowy w akcyzie nie powstaje, jeżeli obowiązek podatkowy powstał w związku z wykonaniem innej czynności dokonanej na wcześniejszym etapie obrotu. Niemniej jednak warunkiem nieopodatkowania kolejno następujących transakcji jest prawidłowe rozliczenie kwoty należnej akcyzy w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

W związku z zapytaniem Podatnika Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku wydał dnia 21.07.2006 r. postanowienie o nr 322000-RPA-9119-9/06/DŁo, w którym uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Organ I instancji stwierdził, iż Podatnik może korygować podstawę opodatkowania, a odnośnie drugiego zapytania odstąpił od udzielenia odpowiedzi.

Jak wykazano powyżej organ II instancji uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe. Przytoczone powyżej przepisy jednoznacznie potwierdzają, iż Strona w opisanej przez siebie sytuacji nie może korygować podstawy opodatkowania.

Zdaniem Dyrektora Izby Celnej w Gdyni, organ I instancji dokonał niepoprawnej interpretacji stosowanych przepisów prawa w zakresie pytania przedstawionego przez Stronę. Poza tym nie ustosunkował się do wszystkich pytań Strony.

Powyższe okoliczności przesądzają, iż przedmiotowe postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Gdańsku, zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa, co zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, skutkuje uchyleniem postanowienia z urzędu przez organ II instancji.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Niniejsza decyzja jest ostateczna w toku instancji. Od decyzji na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 z późń. zm.) przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wniesiona za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Gdyni w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia w trybie art. 50-62 przywołanej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj