Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-12/06
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-12/06
Data
2006.07.24



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
darowizna
gmina
nieodpłatne przekazanie rzeczy
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy czynność nieodpłatnego przekazania sprzętu rehabilitacyjnego - w formie darowizny do miejscowego szpitala oraz samochodów, komputerów, mebli, czajników itp. - w formie darowizny dla Policji, spółek z o.o. , obcych osób fizycznych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2006 r. Nr F.X-0114/16/2006, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej wyjaśnienia czy czynność nieodpłatnego przekazania sprzętu rehabilitacyjnego - w formie darowizny - do miejscowego szpitala oraz samochodów, komputerów, mebli, czajników itp. - w formie darowizny dla np. Policji, spółek z o.o., obcych osób fizycznych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 4 maja 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści pisma Gminy wynika, że zamierza ona kupić sprzęt rehabilitacyjny, który następnie zostanie nieodpłatnie przekazany w formie darowizny do miejscowego szpitala. Gmina pyta czy w związku z tym czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Następnie Gmina pyta czy można dokonać wyboru jednego z dwóch rozwiązań:

  • uznać, iż Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem ww towaru /gdyż nabycie to nie służy jej działalności opodatkowanej/ i przekazując nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny nie wystawiać faktury za tę dostawę / nie podlegałaby ona opodatkowaniu/. Dokumentem urzeczywistniającym przekazanie byłby protokół przekazania;
  • założyć, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup sprzętu rehabilitacyjnego, gdyż zakup ten będzie związany z czynnością nieodpłatnego przekazania /darowizny/ ww sprzętu, a więc wówczas przekazując nieodpłatnie fakturować dostawę /podatek VAT zostałby odliczony a następnie naliczony/?

Ponadto Gmina pyta, czy ww rozwiązanie można zastosować do nieodpłatnego przekazania w formie darowizny np.: samochodów, komputerów, mebli, czajników itp. dla Policji, spółek z o.o., obcych osób fizycznych?

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Gmina stoi na stanowisku, iż przy zakupie ww towarów nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż czynności te nie pozostają w związku z dokonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie osiąga żadnych dochodów z tego tytułu.

Zgodnie z art. 86, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, ust. 4, art. 120, ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w art. 5, ust. 1 ww ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 7, ust. 2 pkt 2 ww ustawy przez dostawę towarów, o której mowa z art. 5, ust.1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Ocena - czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku - musi zostać dokonana w momencie nabycia towaru, a w zasadzie w okresie rozliczeniowym podatku od towarów i usług, w którym nabycie nastąpiło, determinując tym samym fakt opodatkowania lub nieopodatkowania takiej czynności.

Stosownie do art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny /Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm./ przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają jednak tylko te darowizny, których przedmiotem jest towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88, ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W ustawie o podatku dochodowym, zarówno od osób prawnych /art. 15, ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./, jak i od osób fizycznych /art. 22, ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm./ określono, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów.
Zakupy towarów, o których pisze Gmina, które mają być następnie darowane nie wiążą się z celem "osiągnięcia przychodów". Jednocześnie, gdy zakupy te nie są kosztem uzyskania przychodów, to nie można od nich odliczyć podatku naliczonego, bo odliczenie takie nie przysługuje.

Zatem, w świetle powyższych przepisów, darowizna towarów, od których nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj