Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-379/12/MK
z 6 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-379/12/MK
Data
2012.07.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
nagrody
płatnik
przychody z innych źródeł
sprzedaż premiowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe wypłacenia nagrody w ramach sprzedaży premiowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 12 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia nagrody w ramach sprzedaży premiowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia nagrody w ramach sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, planuje uruchomienie działalności w zakresie organizacji programu związanego ze sprzedażą premiową.

W programie będą brać udział trzy rodzaje podmiotów:

  • sklepy partnerskie organizatora,
  • konsumenci,
  • organizator programu.

Transakcje klienta (konsumenta) robiącego zakupy w sklepie partnerskim będą rejestrowane w systemie rozliczeniowym.

Sklep będzie automatycznie obciążony prowizją od każdej transakcji w wysokości określonej w umowie zawartej pomiędzy sklepem a organizatorem.

Organizator w określonym cyklu rozliczeniowym będzie wypłacać nagrody związane ze sprzedażą premiową zgodnie z umową zawartą pomiędzy organizatorem a klientem.

Ponadto ogólne warunki umowy będą także przewidywać wypłatę nagrody z obrotu bezpośrednio zarekomendowanych do programu klientów jako procent wartości dokonanych przez nich transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z tym, że nagroda związana ze sprzedażą premiową nie ma być wypłacana bezpośrednio klientowi, tylko w pierwszej kolejności w postaci prowizji za pośrednictwo handlowe trafi do organizatora jako procent od dokonanej transakcji, a następnie zgodnie z ogólnymi warunkami umowy trafi do klienta również jako procent wartości transakcji, to czy taka nagroda może być traktowana jako nagroda ze sprzedaży premiowej i czy ma do niej zastosowanie art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący o zwolnieniu do kwoty 760 zł...
  2. Czy opisana powyżej nagroda ze sprzedaży premiowej, aby nadal być objęta zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna być wypłacana w postaci pieniężnej czy też może być wypłacana w innej postaci np. rzeczowej, pieniądzu elektronicznym, usługi (darmowego dostępu do oferty sklepu etc.)...
  3. Czy wypłata nagrody z obrotu bezpośrednio zarekomendowanych do programu klientów jako procent dokonanych przez nich transakcji może być traktowana jako nagroda ze sprzedaży premiowej opisana w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Czy w przypadku, gdy opisane powyżej nagrody będą wypłacane okresowo (np. miesięcznie) w każdorazowych kwotach do 760 zł, ale za to ich suma będzie przekraczać 760 zł, to czy nadal zastosowanie znajdzie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Nagroda opisana w poz. 68 wniosku ORD-IN może być traktowana jako nagroda ze sprzedaży premiowej i ma do niej zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący o zwolnieniu do kwoty 760 zł.

Ad. 2.

Nagroda opisana w poz. 68 wniosku ORD-IN, aby nadal być objęta zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być wypłacana zarówno w postaci pieniężnej jak i innej postaci np. rzeczowej, pieniądzu elektronicznym etc.

Ad. 3.

Wypłata nagrody z obrotu bezpośrednio zarekomendowanych do programu klientów jako procent dokonanych przez nich transakcji może być traktowana jako nagroda ze sprzedaży premiowej opisana w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 4.

W przypadku, gdy opisane w poz. 68 wniosku ORD-IN nagrody będą wypłacane okresowo (np. miesięcznie) w każdorazowych kwotach do 760 zł, ale za to ich suma będzie przekraczać 760 zł, to nadal zastosowanie do nich znajdzie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród źródeł przychodów ustawodawca wymienił w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy tzw. „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z art. 353 § 2 tego Kodeksu, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, planuje uruchomienie działalności w zakresie organizacji programu związanego ze sprzedażą premiową.

W programie będą brać udział trzy rodzaje podmiotów:

  • sklepy partnerskie organizatora,
  • konsumenci,
  • organizator programu.

Transakcje klienta (konsumenta) robiącego zakupy w sklepie partnerskim będą rejestrowane w systemie rozliczeniowym.

Sklep będzie automatycznie obciążony prowizją od każdej transakcji w wysokości określonej w umowie zawartej pomiędzy sklepem a organizatorem.

Organizator w określonym cyklu rozliczeniowym będzie wypłacać nagrody związane ze sprzedażą premiową zgodnie z umową zawartą pomiędzy organizatorem a klientem.

Ponadto ogólne warunki umowy będą także przewidywać wypłatę nagrody z obrotu bezpośrednio zarekomendowanych do programu klientów jako procent wartości dokonanych przez nich transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż programu, o którym mowa we wniosku nie można uznać za sprzedaż premiową, w związku z tym wypłacone nagrody – w tym również i z obrotu bezpośrednio zarekomendowanych do programu klientów – nie mogą być uznane za nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, iż nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży.

W przedmiotowym przypadku to nie sklep partnerski zawiera z nabywcą – klientem sklepu (konsumentem) – umowę sprzedaży połączoną z przyznaniem przez ten sklep (sprzedającym) premii kupującemu. Z wniosku wynika bowiem, iż organizator (Wnioskodawca) będzie wypłacać nagrody zgodnie z umową zawartą pomiędzy organizatorem a klientem. To nie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży. Zadanie Wnioskodawcy sprowadza się de facto wyłącznie do nagradzania klientów sklepu partnerskiego. Wnioskodawca nie jest sprzedającym zobowiązanym do wydania nagrody.

Zatem wartość ww. nagród (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast dla ww. osób fizycznych w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł.

Ponieważ, jak wykazano powyżej, przedmiotowego programu nie można uznać za sprzedaż premiową, a w związku z tym wypłacone nagrody nie mogą być uznane za nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, odpowiedzi na pozostałe zadane przez Wnioskodawcę pytania stają się bezprzedmiotowe.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj