Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
BP/423-0013/07
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-0013/07
Data
2007.08.16



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
sponsoring


Pytanie podatnika
Czy poniesione przez Spółkę z o.o. wydatki związane z finansowaniem umowy sponsoringu w zamian za świadczenia niepieniężne ekwiwalentne o charakterze reklamowym ze strony sponsorowanego klubu sportowego stanowią koszty uzyskania przychodów w roku 2007 i w latach wcześniejszych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 25 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy poniesione przez Podatnika wydatki związane z publiczną promocją i reklamą Spółki przez spółkę akcyjną, prowadzącą zespół piłki nożnej mężczyzn, na podstawie zawartej umowy (tzw. umowy sponsoringu) stanowią koszt uzyskania przychodu

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25 czerwca 2007r. podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W lipcu 2003r. Spółka zawarła umowę ze spółką akcyjną, prowadzącą zespół piłki nożnej mężczyzn. Zgodnie z postanowieniami w/w umowy spółka akcyjna zobowiązała się do publicznej promocji i reklamy Podatnika, obejmującej:

umieszczanie reklam na koronie stadionu oraz wokół murawy,

umieszczanie logo Spółki na konferencjach prasowych i tablicy wywiadów, plakatach i programach informujących o rozgrywkach,

umieszczanie reklamy Spółki na oficjalnej stronie internetowej wraz z linkiem na stronę Spółki,

bezpłatne karnety na sektor VIP,

zezwolenie na używanie do własnych celów reklamowych logo spółki akcyjnej.

Jak wynika z § 6 w/w umowy, Spółka zobowiązała się w zamian przekazywać miesięcznie za wspomniane usługi należność w wysokości 2.000,00zł netto, zgodnie z wystawianą przez spółkę akcyjną fakturą.

W tym stanie faktycznym pytanie podatnika brzmi: czy poniesione przez Spółkę wydatki związane z finansowaniem w/w umowy w zamian za świadczenia niepieniężne ekwiwalentne o charakterze reklamowym ze strony sponsorowanego klubu sportowego na rzecz podatnika stanowią koszty uzyskania przychodu w roku 2007 i w latach wcześniejszych?

Zdaniem podatnika, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki. W przedstawionej sytuacji mamy bowiem do czynienia z reklamą publiczną, która nie została objęta wykluczeniem z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zarówno w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r., jak i w obecnym stanie prawnym) oraz pozostaje w związku z prowadzona działalnością gospodarczą mającą na celu osiągnięcie przychodu. Przedmiotowa umowa jest umową sponsoringu – umową nienazwaną o świadczenie wzajemne dwustronnie zobowiązujące, w którym występuje ekwiwalentność świadczeń stron. Umowa ta ma na celu kształtowanie obrazu Spółki w szerokich kręgach potencjalnych klientów. Promowanie nazwy Spółki, jako sponsora, ma za zadanie wpływać na zwiększenie jej popularności i renomy, a co za tym idzie - zwiększenie przychodów z działalności. Prezentowanie logo i nazwy Spółki podczas zawodów piłkarskich na stadionie, plakatach, oficjalnej stronie internetowej czy konferencjach prasowych i tablicach wywiadów transmitowanych przez telewizję spełnia, zdaniem podatnika, warunki reklamy prowadzonej publicznie, ponieważ krąg odbiorców reklamy nie jest ograniczony.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r. cyt. przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ograniczał zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu reklamy prowadzonej w sposób inny niż w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób i reprezentacji do wysokości 0,25% przychodu osiąganego przez podatnika.

Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, o świadczenie wzajemne, dwustronnie zobowiązujące, w którym występuje ekwiwalentność świadczeń stron. Pomimo dużej swobody w ustalaniu warunków kontraktu pomiędzy stronami, to aby dana umowa mogła być uznana za sponsoringową, jej treść musi zawierać zasadnicze, charakterystyczne dla sponsoringu postanowienia. Między innymi, istotna jest wzajemność zobowiązań umawiających się stron, oznaczająca zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do promowania nazwy sponsora i prowadzonej przez niego działalności. Ponadto, aby powyższa umowa nie była utożsamiana z umową darowizny, powinna określać rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń. Akcje sponsoringowe mają na celu kształtowanie obrazu firmy w szerokich kręgach potencjalnych klientów. Promowanie nazwy sponsora ma za zadanie wpływać na zwiększenie jego popularności i renomy, a co za tym idzie zwiększenie przychodów z działalności. Dla celów podatkowych do umowy sponsoringu stosuje się przepisy dotyczące reprezentacji i reklamy.

Przepisy cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia „reklama”, którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki służące temu celowi (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.). Przez reklamę należy rozumieć także oddziaływanie producenta (sprzedawcy), polegające na perswazji za pomocą rysunku, plakatu, katalogu wyrobów, audycji radiowej i telewizyjnej, artykułów w prasie itp. oraz na kształtowaniu opinii, gustów i preferencji klienta służące poinformowaniu go o firmie, towarze czy usłudze, wzbudzaniu zainteresowania klienta oraz nakłonieniu go do zakupu reklamowanych towarów lub korzystania z reklamowanych usług. Reklama ma również za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, w zamian za miesięczną opłatę w wysokości 2.000,00zł netto potwierdzoną fakturą, otrzymuje świadczenie w postaci promocji i reklamy Spółki (umieszczanie reklam, nazwy i logo Spółki na koronie stadionu, konferencjach prasowych, wywiadach, plakatach itp.). Reklama prowadzona w ten sposób, ze względu na swoją jawność i powszechność ma charakter publiczny, dlatego też wydatki na nią przeznaczone, zarówno w obecnym stanie prawnym jak i poniesione przed dniem 1 stycznia 2007r. mogą być przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w całej wysokości.

Należy jednak zaznaczyć, iż miesięczna opłata uiszczana przez Spółkę wynikająca z umowy sponsoringu powinna być ustalona w wysokości odpowiadającej cenie usług reklamowych i promocyjnych otrzymywanych w zamian za tą opłatę. Kosztem uzyskania przychodów będą bowiem wydatki poniesione jedynie do wysokości odpowiadającej równowartości ceny za tę reklamę. W pozostałej części wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Postanowienie niniejsze dotyczy jedynie pytania Spółki odnośnie wydatków związanych z umową sponsoringu. Na pytania odnośnie wydatków dotyczących publikacji artykułów prasowych w czasopismach branżowych i spotkania towarzyskiego biznesu morskiego zostaną wydane odrębne postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj