Interpretacja Izby Celnej w Gdyni
320000-PA-9110-I-8/06/BK
z 25 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
320000-PA-9110-I-8/06/BK
Data
2006.08.25



Autor
Izba Celna w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
akcyza
gaz płynny
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
W treści swojego podania wnioskodawca poprosił o wyjaśnienie cyklu czasowego rozliczenia zgodności ilości gazu, wyprowadzonego ze składów podatkowych ze statusem gazu zwolnionego z podatku akcyzowego, z uzyskanymi od nabywców oświadczeniami o przeznaczeniu tego gazu.


DECYZJA

Dyrektor Izby Celnej w Gdyni, działając na podstawie:

- art. 14 b § 5 pkt.1 i art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art.239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r z późniejszymi zmianami),

- art. 4 ust 1 pkt 3, art. 24 ust.2 i art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 23.01.2004r.o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257 i Nr 68 poz.623 z późniejszymi zmianami),

- § 15 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późniejszymi zmianami),

- § 5 ust. 1 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz.U. Nr 63 poz.385)

- art. 6 d ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 24.07.1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity w Dz. U. Nr.56 poz.1641 z 2004r. ze zmianami)

po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego, odnośnie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego kwestii czasowego rozliczania ilości gazu, wyprowadzonego ze składów podatkowych ze statusem gazu zwolnionego z podatku akcyzowego, z uzyskanymi od nabywców oświadczeniami o przeznaczeniu tego gazu

utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie

UZASADNIENIE

Do Urzędu Celnego wpłynął wniosek Podatnika, zawierający zapytanie dotyczące kwestii cyklu czasowego rozliczania zgodności ilości gazu, wyprowadzonego ze składów podatkowych ze statusem gazu zwolnionego z podatku akcyzowego,z uzyskanymi od nabywców oświadczeniami o przeznaczeniu tego gazu.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, podatnik dokonuje sprzedaży gazu zwolnionego z akcyzy między innymi podmiotom uprawnionym (uprawnionym nabywcom). Sprzedaż gazu odbywa się własnymi autocysternami, które pobierają towar w składzie podatkowym, a następnie wyprowadzony ze składu podatkowego gaz jest sprzedawany nabywcom, uprawnionym do nabycia gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie (w trybie § 15 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego..), podmioty nabywające gaz zwolniony z akcyzy składają oświadczenia o których mowa w § 15 ust 8 rozporządzenia…

W praktyce, jeśli analizować ilości wyprowadzone ze składu, oraz ilości sprzedane (to znaczy zafakturowane i potwierdzone oświadczeniami nabywcy) powstać mogą rozbieżności wynikające z:
-występowania ubytków w przeładunku i transporcie;
-przeliczenia ilości sprzedanego gazu (i ilości znajdujących się na oświadczeniach nabywców) według współczynnika 1,78, podczas gdy wydanie ze składu następuje w ilości określonej i zmierzonej w kilogramach;
-możliwości powrotu autocysterny z trasy z niesprzedanym w ramach tej trasy ładunkiem gazu;

możliwość „dotankowania” autocysterny gazem zwolnionym z akcyzy w składzie podatkowym, przed sprzedażą całości gazu wyprowadzonego podczas wcześniejszej operacji magazynowej ze składu podatkowego.

Inaczej mówiąc - powstaje i w każdym przypadku powstawać będzie różnica między ilością wyprowadzoną ze składu podatkowego, a ilościami, na które Spółka posiada potwierdzenie sprzedaży uprawnionemu nabywcy (to jest faktura plus oświadczenie)

Na uwagę zdaniem wnioskodawcy zasługuje fakt, iż nie istnieje możliwość „wydzielenia” z różnicy między danym wydaniem ze składu podatkowego, a oświadczeniami uzyskanymi od nabywców w sztucznie zakreślonym okresie czasu pomiędzy poszczególnymi załadunkami na autocysternie, tej części, która wynika z opisanych wyżej przyczyn- (w tym wydzielenia ilości stanowiących ubytek od ilości, które w rzeczywistości znajdują się w zbiorniku autocysterny)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków…wprowadza dla paliw ciekłych ( to jest również dla gazu płynnego LPG) zasadę rozliczania narastająco, za okresy roczne(załącznik nr 4 do rozporządzenia, część I, pkt 5) ubytków powstałych przy produkcji, mieszaniu, magazynowaniu i przyjęciu do magazynu.

W opinii podatnika na podkreślenie w tym kontekście zasługuje również brzmienie art. 6 ust.4 ustawy o podatku akcyzowym.., który mówi, że w przypadku ubytków obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich powstania, a jeżeli tego dnia nie można ustalić – z dniem ich stwierdzenie przez uprawniony podmiot. Przepis art.19 ustawy definiuje mechanizm płatności i rozliczenia podatku akcyzowego w następujący sposób: -art. 19 ust.1 mówi o obowiązku obliczania i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne; art.19 ust. 2- nakłada „również” dodatkowy obowiązek obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne; art. 19 ust. 3 określa zasadę, że wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust.1, za dany miesiąc rozliczeniowy.

Z kolei przepis § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r.w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego… przyznaje zwolnienie z podatku akcyzowego dla gazu, ze względu na przeznaczenie (inne niż do napędu pojazdów samochodowych) i wśród warunków skorzystania z tego zwolnienia wymienia się odpowiednie warunki formalne ( np. uzyskanie oświadczenia nabywcy) –nie wymieniając innego niż określony w art.19 ustawy cyklu rozliczenia z podatku akcyzowego.

Reasumując, zdaniem podatnika można przyjąć, że ustawodawca przyjął zasadę dokonywania wpłat dziennych (niejako zaliczkowo) od ustalonej dla danego dnia podstawy opodatkowania oraz miesięcznego rozliczania podatku, polegającego na ustaleniu sumy podatku należnego za okres miesięczny, sumy wpłat dziennych dokonanych w okresie rozliczeniowym, oraz ustaleniu ewentualnej różnicy między tymi dwiema wielkościami. Strona podkreśla, że przepis mówi o rozliczeniu podatku, a nie o zestawieniu wpłat dziennych. Użyte w przepisie słowo „rozliczenie” należy rozumieć w znaczeniu szerszym, niż tylko zsumowanie wpłat dziennych.

Spółka przedstawiła swoje stanowisko w sprawie i tak:

Zdaniem Spółki w przypadku dokonania sprzedaży ze składu podatkowego gazu płynnego LPG uprawnionemu nabywcy, prawidłowy mechanizm rozliczenia ewentualnego podatku akcyzowego od ubytków bądź ilości wyprowadzonych ze składu podatkowego a nie mających pokrycia w uzyskanych od nabywców oświadczeniach, powinien wyglądać następująco;

-w przypadku dokonania kolejnych załadunków autocystern gazem zwolnionym z akcyzy podatnik w okresach miesięcznych winien być zobowiązany do dokonania rozliczenia wydań gazu zwolnionego z akcyzy i oświadczeń uzyskanych przy sprzedaży tego gazu w taki sposób, że ewentualna nadwyżka ilości wyprowadzonych ze składu w okresie miesięcznym ponad ilość potwierdzoną w tym samym okresie miesięcznym przez nabywców- po uwzględnieniu przyznanych podatnikowi norm dopuszczalnych ubytków, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zaś ewentualnie występująca rzeczywista ilość gazu w autocysternie- uzyskuje w ten sposób status gazu z opłaconą akcyzą i nie może być przewożona z gazem o innym statusie akcyzowym ( co oznacza- konieczność sprzedaży tego gazu przed kolejnym załadunkiem gazem zwolnionym z akcyzy, albo konieczność przekazania tego gazu z autocysterny do wydzielonego zbiornika z gazem akcyzowym)

- w przypadku, gdy w trakcie miesiąca kalendarzowego dochodzi do załadunku autocysterny gazem akcyzowym, podczas gdy do tej pory wożony był tą cysterną gaz zwolniony z akcyzy- obowiązek rozliczenia j. w. i opodatkowania ewentualnej różnicy powstaje przed załadunkiem cysterny gazem akcyzowym.

W ocenie podatnika zaproponowany sposób rozliczania podatku można uznać za prawidłowy i zgodny z przepisami z uwagi na fakt, iż;

-żaden z przepisów ustawy ani odpowiednich aktów wykonawczych nie definiuje okresu rozliczeniowego dla podatku akcyzowego, ani okresu rozliczeniowego dla uzyskanych oświadczeń uprawnionych nabywców, jako okresu „od załadunku do załadunku autocysterny”- co ma zastosowanie również w przypadku, gdy gaz wyprowadzony ze składu podatkowego jako gaz zwolniony z akcyzy jest potem (bez kolejnych załadunków) sprzedawany w ciągu kilku dni uprawnionym nabywcom,

-rozliczenia akcyzy dokonuje się w okresach miesięcznych,

-rozliczenia ubytków dokonuje się w okresach dłuższych niż roczne,

-zaproponowane rozwiązanie nie stoi w sprzeczności z przepisami przyznającymi zwolnienie z podatku akcyzowego gazu ze względu na przeznaczenie do celów innych niż napęd pojazdów samochodowych,

-zaproponowane rozwiązanie jest proste do kontrolowania zarówno przez służby szczególnego nadzoru podatkowego, jak i służby celne dokonujące kontroli ex posti w żadnym przypadku nie oznacza uszczuplenia należności Skarbu Państwa z tytułu podatku akcyzowego.

Ponadto wnioskodawca podkreślił, że stosowanie metody polegającej na rozliczaniu ilości wydanego gazu ze składu podatkowego z ilością potwierdzoną na oświadczeniach nabywców w cyklu „od załadunku do załadunku”- nie tylko nie ma oparcia w obowiązujących przepisach prawa, ale rodzi po stronie podatnika komplikacje polegające na konieczności opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu, który de facto jest sprzedawany do celów innych niż napęd pojazdów samochodowych (a więc na cele objęte zwolnieniem), albo zmusza podatnika do dokonywania czynności zbędnych i niekorzystnych z jego punktu widzenia (np. tankowania autocystern gazem akcyzowym na przemian z gazem zwolnionym z akcyzy).

Naczelnik Urzędu Celnego udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na mocy postanowienia uznał stanowisko strony zaprezentowane we wniosku za nieprawidłowe dokonując, w ocenie organu II instancji, poprawnej interpretacji stosownych przepisów prawa w zakresie pytania przedstawionego przez podatnika.

Na powyższe rozstrzygnięcie Naczelnika Urzędu Celnego wpłynęło zażalenie w zakresie udzielonej informacji o stosowaniu przepisów § 15 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w kwestii cyklu czasowego rozliczenia zgodności ilości gazu, wyprowadzonego ze składów podatkowych ze statusem gazu zwolnionego z podatku akcyzowego, z uzyskanymi od nabywców oświadczeniami o przeznaczeniu tego gazu.

Pismem Naczelnik Urzędu Celnego przekazał przedmiotowe zażalenie Dyrektorowi Izby Celnej w Gdyni.

Dyrektor Izby Celnej w Gdyni po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez Podatnika na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Analizując zarzuty zawarte w zażaleniu, w świetle obowiązujących przepisów stwierdzić należy, iż organ I instancji wydając na mocy postanowienia interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, wskazał zgodny z prawem sposób realizacji obowiązków wynikających z prawa podatkowego.

W uzasadnieniu zażalenia składający podnosi w zakresie udzielonej interpretacji dotyczącej stosowania przepisów podatku akcyzowego brak zrozumienia uzasadnienia organu I instancji , w poniższych kwestiach:Zdaniem strony:

Zasadnie przyjęto, że towar będzie podlegał opodatkowaniu w przypadku nie uzyskania stosownego oświadczenia od nabywcy- nawet wówczas gdy brak jest dowodów potwierdzających przeznaczenie gazu do napędu pojazdów samochodowych;

Zasadnie przyjęto, że mając na uwadze treść przepisu art.19 ust.2 ustawy (tj. obowiązek rozliczeń dziennych) można przyjąć, że wysokość zobowiązania podatkowego z tego tytułu należy ustalić dziennie.

Natomiast błędnym zdaniem Spółki jest twierdzenie, że obowiązek podatkowy w przypadku nie sprzedania towaru w ramach jednej trasy powstaje zgodnie z art. 28 ust.1 pkt.2 ustawy- przepis ten bowiem dotyczy wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tymczasem w przedmiotowej sprawie do wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego w celu dostarczenia nabywcom uprawnionym zastosowanie ma przepis art. 26 ust.1 pkt. 3 ustawy „pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczenie nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Strona podnosi, iż w przedmiotowej sprawie nie ma więc zastosowania art. 28 ust.1 pkt. 2 ustawy, który dotyczy wyprowadzenia wyrobu ze składu lecz poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, skoro w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zawieszenie poboru akcyzy do czasu otrzymania stosownego oświadczenia ( art. 28 ust. 1 pkt. 1)

Strona uważa, iż interpretacja w tym zakresie jest błędna, gdyż mając na uwadze powyższe obowiązek podatkowy w przypadku tego wyrobu nie powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego, a więc nie zostanie ujęty w dziennym rozliczeniu z dnia wyprowadzenia towaru ze składu.

Zdaniem Spółki, z uwagi na fakt, że:


-żaden z przepisów ustawy ani odpowiednich aktów wykonawczych nie definiuje okresu rozliczeniowego dla podatku akcyzowego, jako okresu „od załadunku do załadunku autocysterny”- co ma zastosowanie również w przypadku, gdy gaz wyprowadzony ze składu podatkowego jako gaz zwolniony z akcyzy jest potem (bez kolejnych załadunków) sprzedawany w ciągu kilku dni uprawnionym nabywcom,
-rozliczenia akcyzy dokonuje się w okresach miesięcznych,
-rozliczenia ubytków dokonuje się w okresach nie dłuższych niż roczne,
-zaproponowane przez spółkę w zapytaniu o interpretację rozwiązanie nie stoi w sprzeczności z przepisami przyznającymi zwolnienie z podatku akcyzowego gazu ze względu na wykorzystanie do celów innych niż napęd pojazdów samochodowych,
-zaproponowane rozwiązanie jest proste do kontrolowania zarówno przez służby szczególnego nadzoru podatkowego, jak i służby celne dokonujące kontroli ex post i w żadnym przypadku nie oznacza uszczuplenia należności Skarbu Państwa z tytułu podatku akcyzowego.

Zdaniem podatnika zaproponowany przezeń sposób rozliczania podatku można uznać za prawidłowy i zgodny z przepisami.

Jednocześnie Skarżący podkreśla, że stosowanie metody, polegającej na rozliczaniu ilości wydanego gazu ze składu podatkowego z ilością potwierdzoną na oświadczeniach nabywców w cyklu „od załadunku do załadunku”, nie tylko nie ma oparcia w obowiązujących przepisach prawa, ale rodzi po stronie podatnika konieczność opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu, który de facto jest sprzedawany do celów innych niż napęd pojazdów samochodowych (a więc- na cele objęte zwolnieniem). Gdyby więc uznać za prawidłowe stanowisko Urzędu okazałoby się, że spółka, która faktycznie sprzedaje gaz uprawnionym odbiorcom, co powoduje zwolnienie, musi opodatkować gaz akcyzą. Spółka bowiem nie musi w ogóle sprzedawać gazu na inne cele niż zwolnione, rodzi się więc pytanie, co ma zrobić z towarem, który nie sprzedał się danego dnia(bo np. klient, który zamówił go za dużo i nie zmieścił mu się do zbiornika), a zdaniem urzędu towar ten należy opodatkować akcyzą pomimo, że nie został i nie zostanie sprzedany na cele inne niż zwolnione. Spółka nie ma bowiem prawa zwrotnie wprowadzić niesprzedanego towaru do składu podatkowego. Stosując się do interpretacji podatnik ponosiłby ciągłe straty, zmuszony do opodatkowania gazu pozostałego w cysternie, który następnie zostaje sprzedany uprawnionemu odbiorcy (czyli po cenie bez akcyzy). Spółka musiałaby więc przyjąć na siebie koszt akcyzy, bo uprawniony odbiorca nie zgodzi się jej zapłacić, skoro przysługuje mu prawo i ma możliwość nabycia towaru ze zwolnieniem od akcyzy.

Skarżący wskazał ponadto, że w tych samych okolicznościach okresem rozliczeniowym dla pośredników (podmiotów dokonujących dalszej odsprzedaży) jest okres jednego miesiąca. Interpretacja dokonana przez organ pierwszej instancji dyskryminuje- zdaniem podatnika- podmioty prowadzące składy podatkowe, nad którymi trwa ciągły nadzór celny w stosunku do pośredników, nad którymi nie ma żadnego nadzoru.

Odnosząc się do zarzutów zawartych w zażaleniu strony Dyrektor Izby Celnej w Gdyni w całości podziela stanowisko organu I instancji ujęte w przedmiotowym postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego

W związku z powyższym w odpowiedzi na zarzuty strony przywołać należy przepis art. 4 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku akcyzowym zgodnie z którym opodatkowaniu akcyzą podlega:

-wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

Z kolei przepis art. 28 ust. 1 pkt. 2 i pkt. 5 w/w ustawy stanowi, iż zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku:


-wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego;
-niedostarczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do miejsca przeznaczenia; obowiązek podatkowy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, jeżeli dnia tego nie można określić-z dniem stwierdzenia przez uprawniony podmiot o ich niedostarczeniu.

W takim stanie rzeczy podatnik ma obowiązek obliczyć należny podatek w prawidłowej wysokości według obowiązujących stawek od ilości rzeczywiście wydanej ze składu podatkowego na autocysternę. Ewentualne ubytki lub nadwyżki tych wyrobów powstałe w trakcie przewozu lub przeładunku, nie mają wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego z uwagi na fakt powstania obowiązku podatkowego w chwili wydania gazu ze składu na autocysternę i uiszczenia należnej akcyzy przez podatnika.

Z treści przepisu § 15 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 26.04.2004r.w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 97 poz. 966 ze zmianami) wynika, iż zwalnia się od akcyzy gaz płynny- propan, butan, mieszaniny propanu-butanu w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych.

Jednym z warunków uzyskania zwolnienia jest przedstawienie oświadczenia uprawnionego nabywcy, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu w/w pojazdów (oświadczenie to powinno zostać złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy).

W przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego gazu zwolnionego z akcyzy zobowiązanie podatkowe wygasa w części objętej w/w oświadczeniem z dniem otrzymania przez prowadzącego skład tego oświadczenia od kontrahenta.

Odnosząc się do przypadku, gdy towar wyprowadzony ze składu podatkowego celem sprzedaży w celach zwolnionych z akcyzy nie zostanie następnie sprzedany w celu zamierzonym przy wyprowadzeniu ze składu- wówczas z uwagi na zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy z chwilą wyprowadzenia przy jednoczesnym niespełnieniu warunków zwolnienia towar ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, nawet wówczas, gdy brak jest dowodów potwierdzających przeznaczenie gazu do napędu pojazdów samochodowych.

Organ II instancji stoi na stanowisku, iż w kwestii „dotankowania” autocysterny, w której znajduje się gaz uprzednio wyprowadzony ze składu podatkowego, a przeznaczony na sprzedaż do celów innych niż napęd pojazdów, w świetle regulacji ustawy z dnia 24.07.1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity w Dz. U. Nr.56 poz.1641 z 2004r. ze zmianami) podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu muszą zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym przechowywania w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym, do których należy gaz propan-butan CN 2711.

Stąd przewóz w jednej autocysternie gazu o różnym statusie prawnym pozostaje w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa.Odnosząc się do opinii strony, dotyczącej kwestii różnicy miedzy ilością gazu wyprowadzonego ze składu podatkowego a ilościami, na które podatnik posiada potwierdzenie sprzedaży uprawnionemu nabywcy, a także w kwestii ilości gazu stanowiącej ubytek od ilości faktycznie znajdującej się w zbiorniku autocysterny – organ II instancji stoi na stanowisku, że w tej sytuacji zastosowania znajduje rozporządzenie Ministra Finansów dnia 25.03.2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczególnych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów ( Dz.U. Nr 63 poz.585). Przez ubytki paliw ciekłych rozumie się straty, które powstają w czasie produkcji, magazynowania lub przewozu, a także wykonywania niezbędnych czynności i operacji technologicznych, oraz straty powstałe podczas wydawania i przyjęcia tych wyrobów(§ 5 ust.2)

W myśl przepisów części I ust. 5 załącznika nr 4 maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstające przy wydawaniu paliw ciekłych z magazynu wynoszą dla: propanu i butanu, skroplonych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.21 oraz objętych pozycją CN 2711, z wyjątkiem kodów CN 2711 11 00, 2711 14 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00 - 0,20 %, od ilości wydanych paliw ciekłych.

W kwestii rozliczenia podatku należy wskazać, iż ustawa o podatku akcyzowym w art. 19 ust.1 wprowadza ogólną regułę obliczania i zapłaty podatku akcyzowego w okresach miesięcznych w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. W przypadku zaś wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również zobowiązani do obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne ( art. 19 ust. 2 ustawy). Należy przy tym zaznaczyć, że wpłaty dzienne nie są nakładane dodatkowo- jak sugeruje podatnik- ale są niezależnymi zobowiązaniami powstającymi równocześnie z momentem powstania obowiązku podatkowego, dla których to zobowiązań ustawodawca określił również termin płatności ( nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy). Wpłaty dzienne maja charakter zaliczki na podatek akcyzowy i są uwzględniane przy rozliczaniu akcyzy za dany miesiąc rozliczeniowy (art. 19 ust. 3 ustawy)
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj