Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/54/2006/EO
z 31 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/54/2006/EO
Data
2006.07.31



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
refundacja
wynagrodzenie za pracę
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodu uzyskanego z wynagrodzenia wypłacanego w ramach Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ..., z dnia 24.04.2006r. (data wpływu do US 04.05.2006r.), dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodu uzyskanego z wynagrodzenia wypłacanego w ramach Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2006r. Pan ... wystąpił do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji , co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

"Jestem zatrudniony na umowę o pracę w XXX. XXX realizuje obecnie projekty w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz.U. z 2004r. nr 189, poz. 1948).

Z uwagi na przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005r. , Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. Nr 1146, poz. 1206) środki finansowe, przekazywane w ramach EQUAL są kwalifikowane jako publiczne środki krajowe i publiczne środki wspólnotowe, do których wydatkowania stosuje się przepisy o dotacjach celowych. Ponieważ środki Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL są przekazywane przez Instytucją Wdrażającą w drodze dotacji, przechodzące do dyspozycji XXX zachowują status środków publicznych.

Zgodnie z umową o dofinansowanie płatności przekazywane są w transzach na wydzielony rachunek bankowy XXX. Z realizacji płatności XXX rozlicza się, przekazując kopie dokumentów księgowych dokumentujących poniesione wydatki. Projekty realizowane w ramach programów muszą posiadać i posiadają odrębne konta księgowe, na których księgowane są datacje i wydatki (dalej: Konto projektu).

XXX realizuje bezpośrednio cele Programów finansowanych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL wypłaca wynagrodzenia w oparciu o zawarte umowy o pracę i umowy cywilnoprawne osobom realizującym bezpośrednio cele Programów.

Moje obowiązki służbowe - w ramach umowy o pracę - polegają na bezpośredniej realizacji celów Programów. Jestem bowiem zatrudniony na stanowisku koordynatora współpracy krajowej w ramach Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Moje wynagrodzenie jest wypłacane: bezpośrednio z Konta projektu."

Stanowisko Podatnika:

" W mojej ocenie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) moje wynagrodzenie uzyskiwane od XXX jest wolne od podatku dochodowego, w zakresie w jakim wypłacane jest bezpośrednio z Konta projektu.

Stosowanie do postanowień powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli (...).

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika z bezzwrotnych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie kryteria wymienione pod lit. a) i b) czyli z warunkami dotyczącymi samej pomocy, konieczne jest jeszcze, aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z tej pomocy.

Zatem warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia przez podatnika realizującego program ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy jest, aby wypłacone wynagrodzenie pochodziło ze środków pomocowych, a program był bezpośrednio realizowany przez tą osobę.

Ponieważ zarówno Sektorowy Program Operacyjny Rozwoju Zasobów Ludzkich, jak i Program Operacyjny - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL są programami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego z udziałem krajowych środków publicznych oraz środków prywatnych, zgodnie z postanowieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacone wynagrodzenia z tytułu bezpośredniej realizacji projektów w ramach powołanego wyżej programu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, gdy są one wypłacone ze środków pomocowych, tj. bezpośrednio z Konta projektu (...).

Z kolei z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten stosuje się do dochodów uzyskiwanych od dnia 31 grudnia 2006r. na podstawie art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

W związku z tym, jeżeli XXX realizując projekty w ramach SPO RZL IW EQUAL otrzymało na ten cel dotacje z budżetu państwa (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych) - to wypłacone wynagrodzenia pochodzące z tych środków podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (...)."

Tut. organ podatkowy pismem z dnia 06.07.2006r. znak: ... wezwał Pana ... o uzupełnienie przedmiotowego zapytania, w tym o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego w zakresie celów programów realizowanych bezpośrednio przez XXX finansowanych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL oraz w zakresie obowiązków służbowych - zadań pełnionych przez Podatnika na stanowisku koordynatora współpracy krajowej.

Pismem z dnia 17.07.2006r. Pan Karol Pawlak uzupełnił stan faktyczny o następujące informacje:

" Głównymi celami projektu finansowanego w ramach SPO RZL - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, realizowanego przez XXX są: wypracowanie modelowych rozwiązań służących godzeniu życia rodzinnego i zawodowego rodziców dzieci niepełnosprawnych w wieku 0-10 lat, które ze względu na stopień i rodzaj niepełnosprawności wymagają stałej opieki (kadra zatrudniona w tym projekcie jest odpowiedzialna za stworzenie takiego modelu), wypracowanie mechanizmu opieki i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych oraz wspierania psychologicznego rodziców, który pozwoli im na podjęcie działań zmierzających ku powrotowi na otwarty rynek pracy, kolejnym celem projektu jest stworzenie modelu aktywizacji zawodowej i działań towarzyszących, promujących elastyczne formy zatrudnienia na rzecz grupy docelowej, następnym celem składającym się na całość projektu jest popularyzacja wśród pracodawców elastycznych form zatrudniania.

Kadra zaangażowana w realizację tego projektu ( w tym ja ...) jest odpowiedzialna za osiągnięcie w/w celów projektu. Poza opisywanymi zadaniami odpowiedzialny jestem za prowadzenia korespondencji merytorycznej z instytucją wdrażającą - Krajową Strukturą Wsparcia.

Działania, które są niezbędne do realizacji celów projektu (merytoryczne):

1)Spotkania z beneficjentami ostatecznymi, czyli rodzicami dzieci niepełnosprawnych w celu określenia ich indywidualnych potrzeb w zakresie aktywizacji zawodowej.

2)Spotkania z administracją rządową, decydentami w celu osiągnięcia zakładanych rezultatów a mianowicie wypracowanie modelowych rozwiązań służących godzeniu życia zawodowego oraz rodzinnego Stowarzyszenie stworzyło innowacyjny program połączenia opieki dzieci niepełnosprawnych wraz z rehabilitacją. W celu długoterminowych oraz długotrwałych sukcesów projektu niezbędna jest zmiana przepisów prawa polskiego, co jest celem a będzie (mam nadzieje) rezultatem w kolejnym działaniu.

3)Bezpośrednie spotkania z pracodawcami w celu przedstawienia koncepcji elastycznych form zatrudnienia.

4)Zmiana światopoglądu osób współpracujących z beneficjantami naszego projektu (...)".

Pytanie Podatnika:

" Wobec powyższego zwracam się o potwierdzenie, że moje wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę zawartej z XXX jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie w jakim wypłacane jest bezpośrednio z Konta projektu".

Stanowisko organu podatkowego:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. : przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na ogólnych zasadach.

Na mocy art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analizowana treść powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowanego ze środków pomocowych. Z tym, że obie muszą być spełnione łącznie, aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

W przypadku pierwszej przesłanki ustawodawca określił charakter środków, których otrzymanie upoważnia do zastosowania zwolnienia, a mianowicie środki te muszą:

- przybrać formę bezzwrotnej pomocy;

- być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych.

Programy pomocowe realizowane są w praktyce przez osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne. Choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. W tym przypadku ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę (o pracę, zlecenia, o dzieło) z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Biorąc pod uwagę drugą przesłankę, dochody pracowników i innych podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach umowy z osobą prawną, która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują bezpośrednio cel programu. Istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest zatem charakter czynności wykonywanych przez pracownika.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych do dnia 30 grudnia 2006r. na podstawie art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż XXX, w którym Podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL zatwierdzonego na pomocy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 realizuje bezpośrednio cele programów finansowanych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania Programu Operacyjnego - PIW EQUAL.

PIW EQUAL jest wdrażana poprzez partnerstwa strategiczne funkcjonujące pod nazwami Partnerstwa na rzecz Rozwoju. Z publicznie dostępnych informacji wynika, iż XXX w ramach IW EQUAL finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego wraz z partnerami inicjującymi utworzył Partnerstwo na Rzecz Rozwoju pod nazwą "Pełnia życia" - wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych.

Z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 roku wynika, iż Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia, by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Inicjatywa ta finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz budżetu państwa. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 1998r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) środki finansowe, przekazywane w ramach PIW EQUAL są kwalifikowane jako publiczne środki krajowe i publiczne środki wspólnotowe, do których wydatkowania stosuje się przepisy o dotacjach celowych - art. 3 ust. 1 pkt. 2, w związku z art. 30a ustawy o finansach publicznych. Środki z Europejskiego Funduszu Europejskiego, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Beneficjentów (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitorowania i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjentów wydatków na realizację Projektu otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych ( art. 27 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju).

Reasumując z przedstawionego stanu faktycznego oraz powyższych przepisów wynika, iż płatnik XXX dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia Podatnika z własnych środków, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych. Środki z EFS m.in. na wynagrodzenia stanowią zatem refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektów otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków krajowych.

Jak stanowi przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło być zastosowane, środki przyznane beneficjentowi muszą pochodzić z bezzwrotnej pomocy. Zatem przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w skład których wchodzi Europejski Fundusz Społeczny), gdyż jak wykazano powyżej, pomoc pochodzą z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Z tych względów, wynagrodzenia ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto powyższe wynagrodzenia stanowią dla w/w osób przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie ma do nich zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 47b w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004r.

    W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 w/w ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b ust. 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj