Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-164/232/06/DP
z 21 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-164/232/06/DP
Data
2006.07.21



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nagroda rzeczowa
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup nagród premiowych w ramach sprzedaży premiowej stanowią w całości koszt uzyskania przychodu (na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT), czy są kosztem reklamy i reprezentacji limitowanej (art. 16 ust.1 pkt.28 ustawy o CIT)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 27.04.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 10.07.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie uznania kosztów zakupu nagród jako kosztów sprzedaży związanych ze sprzedażą premiowaną - za koszty uzyskania przychodu (pytanie 3.)

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zajmuje się sprzedażą półfabrykatów i gotowych produktów dla przemysłu cukierniczego i piekarniczego. W celu poprawienia wyników sprzedaży została ogłoszona promocja polegająca na dodaniu do zakupu wybranych towarów nagród premiowych w postaci plecaków, zegarów, miotełek i szufelek. Nagrody zostały oznakowane logo firmowym, a ich cena jednostkowa nie przekraczała 100 zł. Zgodnie z regulaminem promocji klient mógł otrzymać do zakupu większej partii premiowanego towaru nawet kilka nagród, które w sumie przekroczyły limit 100 zł. Wszystkie nagrody wydawano na podstawie dokumentów WZ, a ich odbiorcami byli klienci prowadzący działalność gospodarczą. Z tytułu zakupu nagród na potrzeby promocji firma skorzystała z odliczenia podatku VAT a następnie wystawiła fakturę wewnętrzną i naliczyła VAT należny.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1. Czy VAT należny z tytułu wydanych nagród premiowych jest kosztem uzyskania przychodu?

2. Czy firma ma obowiązek naliczania 10% podatku dochodowego z tytułu wydania nagród premiowych, których ogólna wartość przekroczyła limit 100 zł?

3. Czy słusznie firma potraktowała wydatki na zakup nagród premiowych jako koszt sprzedaży a nie koszt reklamy i reprezentacji limitowanej?

Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym naliczony VAT należny stanowi koszt uzyskania przychodu. Spółka nie naliczała 10% podatku dochodowego, ponieważ odbiorcami nagród byli wyłącznie przedsiębiorcy. Natomiast wydatki na zakup nagród premiowych spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów jako koszt sprzedaży premiowanej, uznając że nie stanowią one kosztów reklamy i reprezentacji limitowanej.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu kosztów sprzedaży premiowanej (pytanie 3.), i wyjaśnia, co następuje.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, nagrody rzeczowe przyznawane są wyłącznie za spełnienie wcześniej określonych w regulaminie warunków, zaś ich celem jest poprawienie wyników sprzedaży. Mają zatem charakter motywacyjny.

Nagrody rzeczowe zasadniczo stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również mają na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Możliwość uzyskania nagród rzeczowych skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wydatki poniesione na nagrody rzeczowe mają charakter wydatków, które:

- poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzone akcje marketingowe (sprzedaż premiowa) nie mieszczą się w zakresie regulacji przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego kosztów reklamy i reprezentacji limitowanej. Mimo, iż cel sprzedaży premiowej i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, a sprzedaż premiowa polega na zastosowaniu "motywacyjnej" funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Nie jest to więc zakres pojęć i czynności tożsamych. Zatem organizowana przez Spółkę sprzedaż promocyjna może stanowić koszt uzyskania przychodów, uwzględniając fakt, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.) podatnik prawidłowo udokumentuje poniesienie wydatku, tj. jeśli wydatek zostanie udokumentowany zgodnie z wymogami dotyczącymi dowodów księgowych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że udzielenie odpowiedzi na pytanie 1. oraz na pytanie 2. nastąpi w odrębnych postanowieniach.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej, Dz.U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj