Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-99/187/06/DP
z 20 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-99/187/06/DP
Data
2006.06.20



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
premia pieniężna
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące wypłaty kontrahentom Spółki rabatów oraz premii pieniężnych stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie działając na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 23.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.03.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika w kwestii zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących wypłaty premii pieniężnych na warunkach określonych w piśmie podatnika.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej głównie na handlu urządzeniami grzewczymi - udziela kontrahentom nabywającym jej produkty premii pieniężnych oraz rabatów na dwojako określonych w zawieranych umowach warunkach:

1. W pierwszym przypadku w umowach zawieranych z kontrahentami A. Polska Sp. z o.o. zobowiązuje się udzielić kupującemu na określone towary rabatu podstawowego liczonego procentowo od ceny detalicznej netto, obowiązującej w dacie wydania towaru. Do tej czynności Spółka wystawia faktury sprzedaży, na których wykazana jest jednostkowa cena detaliczna towaru, udzielony rabat, jednostkowa cena detaliczna po rabacie, ilość sprzedanego towaru, wartość sprzedaży netto oraz VAT należny.

2. Ponadto w zawieranych umowach Spółka zobowiązuje się do zastosowania wobec kupującego korzyści finansowych w postaci premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonej wartości obrotu z danym kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym.

W obydwu przypadkach rozliczenie udzielonego rabatu (przyznanej premii) dokonywane jest na podstawie faktury wystawionej przez kupującego towar od A. Polska Sp. z o.o. Wystawcy faktur w treści tych dokumentów wpisują bonus/premia, podając wartość netto, VAT i wartość brutto.

W związku z powyższym stanem faktycznym podatnik zwraca się z wnioskiem o dokonanie interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Zdaniem Spółki, przyznawane nabywcy przez dostawcę korzyści finansowe w postaci rabatu lub premii pieniężnej nie powodują zmniejszenia ceny sprzedawanego towaru, lecz stanowią odrębne świadczenie przyznane za spełnienie określonych warunków polegających na osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów. Zawarta w umowie możliwość otrzymania przez nabywcę korzyści finansowej stanowi dla niego bodziec do zwiększenia zakupów, co bezpośrednio przekłada się na zrealizowanie celu Spółki polegającego na zwiększeniu swojej sprzedaży. Wynikający z umów system premiowania zachęca nabywców do zawierania kontraktów i tym samym służy również zwiększaniu przychodów w przyszłości.

Jak podnosi Spółka, przyznany rabat lub premia pieniężna wypłacana kontrahentowi ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym - na zwiększenie przychodów Spółki. Wydatki ponoszone w związku z udzielaniem kontrahentom rabatów oraz premii są więc racjonalnie i gospodarczo uzasadnione. Pomiędzy nimi a uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami istnieje związek przyczynowo skutkowy, stanowią one zatem dla Spółki koszt uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu premii pieniężnych przyznanych na warunkach określonych w punkcie 2. i wyjaśnia, co następuje.

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, premie pieniężne przyznawane są wyłącznie za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za osiągnięcie pewnego pułapu obrotów oraz dla zachęcenia nabywcy do dalszych zakupów. W przedstawionym w punkcie 2. stanie faktycznym znajduje więc zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Premie pieniężne stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również mają na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Niewątpliwie możliwość uzyskania premii czy rabatu skłaniać będzie nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Zasadne zatem jest stwierdzenie, że premia pieniężna ma charakter wydatku, który:

- poniesiony został w celu uzyskania przychodu, zaś jego poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należy do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, iż wydatki dotyczące wypłaty kontrahentom Spółki premii pieniężnych na warunkach określonych w punkcie 2. stanowić będą - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - koszt uzyskania przychodów.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że nie ustosunkowuje się w niniejszej interpretacji do wydatków na usługi marketingowe, ponieważ nie były one przedmiotem zapytania.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj