Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD3/415-42/BB/06
z 14 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3/415-42/BB/06
Data
2006.09.14



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
- opodatkowanie wynagrodzeń osób fizycznych zatrudnionych na potrzeby realizacji projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Płatnika - Stowarzyszenia (...) 14 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania wynagrodzeń osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego postanawia uznać stanowisko strony w tym zakresie za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 10.08.2006r. (data wpływu do Organu podatkowego), uzupełnionym dnia 24.08.2006 r. oraz 04.09.2006 r. Stowarzyszenie (...) zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego wynagrodzeń osób fizycznych zatrudnionych wyłącznie przy realizacji projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z treścią art 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dnia 05.06.2006 r. "C." zawarło umowę nr DWF-2-1-1-132 z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie projektu Wsparcie dla wspierających. Program dla pracowników instytucji rynku pracy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest lepsze dostosowanie oferty usługowej rynku pracy do rosnących potrzeb w zakresie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych i poszukujących pracy poprzez doskonalenie kadr publicznych służb zatrudnienia i innych instytucji rynku pracy w szczególności poprzez szkolenia.

Środki na sfinansowanie przedmiotowego projektu pochodzą w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa.

Na potrzeby projektu są lub będą zatrudnione osoby fizyczne na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło tj.: menager projektu, asystent menagera, specjalista ds rekrutacji, specjalista ds szkoleń, specjalista ds monitoringu, specjalista ds rozliczeń, specjalista ds. administracyjnych, wykładowcy. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do realizacji powyższego programu będą realizować cele i zadania projektu. Jednakże, jedni pracownicy będą się zajmować sprawami technicznymi i organizacyjnymi, inni zaś będą realizować bezpośrednio cele i zadania projektu.

Zdaniem Strony, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) od wynagrodzeń w/w osób, zatrudnionych na potrzeby przedmiotowego projektu płatnik nie powinien naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje:

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz 176, z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Aby wynagrodzenia korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/cyt. ustawy muszą być spełnione łącznie dwa powyższe warunki.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że środki przekazane na realizację przedmiotowego projektu pochodzą w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z budżetu państwa. Natomiast adresatem tych środków jest osoba prawna - Stowarzyszenie "C.". Pomimo tego, że Stowarzyszenie "C." jest bezpośrednim beneficjentem, zadania przewidziane w projekcie realizują zatrudniane osoby fizyczne na podstawie umów o pracę, umów zlecenia oraz umów o dzieło.

Z wyjaśnień Ministra Finansów znak DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. wynika, że Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 - 2006 było i jest realizowane za pomocą m.in. jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych reguluje Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Środki pomocowe jakie otrzymują beneficjenci pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych tzn., że środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W związku z tym, środki otrzymane przez Stowarzyszenie "C." na finansowanie przedmiotowego projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy, co jest warunkiem zwolnienia przedmiotowego, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają wynagrodzenia osób, które bezpośrednio realizują cel projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w części faktycznie finansowanej z tych środków, pod warunkiem, że w chwili wypłaty wynagrodzeń płatnik dysponuje już środkami pomocowymi.

Wobec tego, że wynagrodzenia wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy wypłacane przez Stowarzyszenie "C." w ramach przedmiotowego projektu, należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy.

Natomiast, wypłacone wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia oraz umowy o dzieło należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, w związku z tym, płatnik ma obowiązek pobrać zaliczki na podatek, na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko strony w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, całości wynagrodzeń wszystkich osób zatrudnionych przez Stowarzyszenie "C." przy realizacji projektu postanawia uznać za nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14b § 2 interpretacja, o której mowa w 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skrabowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z przepisami art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z w/w przepisu organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł. od wniosku oraz po 0,50 zł. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj