Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.X/443-50/06
z 12 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.X/443-50/06
Data
2006.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
kwota należna
podstawa opodatkowania
powstanie obowiązku podatkowego
usługi budowlane
wynagrodzenia
zaliczka


Pytanie podatnika
- dotyczy wystawiania protokołów odbioru wykonanych robót w wartościach brutto oraz możliwości stosowania potrąceń w tych protokołach.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.08.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie wystawiania faktur VAT na wykonanie robót budowlanych, postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

Pismem z dnia 16.08.2006 r. Spółka zwróciła się z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:

Spółka zawarła umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Z treści umowy wynika, że zapłata wynagrodzenia za wykonane i potwierdzone roboty przez inspektora nadzoru inwestorskiego realizowana będzie fakturami przejściowymi, maksymalnie do 90% wartości wyodrębnionych i wykonanych elementów robót, zgodnie z załącznikiem nr 3 – harmonogram rzeczowo-finansowy.

W związku z powyższym powstały wątpliwości:

  1. czy protokoły odbioru wykonanych robót, na podstawie których wystawiane są faktury VAT, mogą być sporządzane w wartościach brutto,
  2. czy w protokołach odbioru wykonanych robót możliwe jest dokonywanie potrącenia: „% i kwota zatrzymana”,
  3. jaką kwotę z protokołu wykonanych robót przyjąć do wystawienia faktury VAT, kwotę przed czy po potrąceniu „kwoty zatrzymanej”.

Zdaniem Spółki – protokoły odbioru wykonanych robót są sporządzane w wartościach netto, gdyż podatek nie jest kosztem jako podatek naliczony i nie jest przychodem jako podatek należny. Ponadto dokonywanie potrąceń na protokołach wykonanych robót jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym i ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawione wyżej okoliczności sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Ze stanu faktycznego wynika, że w trakcie prowadzonych robót budowlanych Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie za prace potwierdzone przez inspektora nadzoru. Według treści art. 19 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), otrzymanie części zapłaty (ceny) z tytułu wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Pojęcie kwoty należnej z tytułu sprzedaży łączy się z pojęciem „wynagrodzenie”, które przysługuje sprzedawcy w związku z jego świadczeniem na rzecz nabywcy.

Wynagrodzenie wyrażone jest najczęściej w formie ceny. W art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) wskazano, że cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu tym podatkiem. Z powyższego wynika, że w wynagrodzeniu za wykonane i potwierdzone przez inspektora nadzoru inwestorskiego roboty zawarta jest podstawa opodatkowania (tzn. wartość netto) oraz podatek.

Należy podkreślić, że ustalanie właściwego sposobu sporządzania protokołów zdawczo – odbiorczych i szacowanie ich w wartościach netto - brutto oraz dokonywanie w nich potrąceń nie leży w gestii organu podatkowego a tym samym nie jest on władny do wydawania opinii w sprawie, która nie dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W sytuacji, gdy wynagrodzenie (ustalone umownie między stronami do 90% wartości wyodrębnionych i wykonanych elementów robót, po dokonanych odliczeniach i potrąceniach), fakturowane jest jako otrzymanie części zapłaty będącej ceną zawierającą w sobie podatek od towarów i usług (wartość brutto), należny podatek można ustalić tzw. rachunkiem „w stu”, chyba że strony w umowie wyraźnie wskażą inaczej. Wystawienie faktury VAT skutkuje w tym przypadku obowiązkiem wskazania w niej podatku należnego, jako że otrzymanie części zapłaty z tytułu usług budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy też mieć na uwadze zapis zawarty w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, który dopuszcza zmniejszenie obrotu o kwoty udokumentowane jedynie w sytuacji prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Jeżeli więc poszczególne etapy wykonanych i potwierdzonych robót uznawane są jako produkt finalny i nie występują ww. okoliczności pozwalające na zmniejszenie obrotu a otrzymywane wynagrodzenie nie jest uznawane jako częściowa zapłata (zaliczka), to brak jest podstaw do fakturowania zaniżonej podstawy opodatkowania.

Ponadto tut. organ uprzejmie informuje, że:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia – za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie – do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie – art. 222 Ordynacji podatkowej. W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj