Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-93/05/EN
z 23 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-93/05/EN
Data
2006.08.23



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
bilety
druk
drukarka
kasa rejestrująca
nabywca
paragon fiskalny
wydanie


Pytanie podatnika
Zastosowanie:a) art. 111 ustawy o VAT w związku z § 5 ust.1 pkt 1 oraz § 4 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r.;b) § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom...?


DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.971), § 4 ust.6, § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz.948 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21.07.2005r., nr BWF-322/37/2005 wniesionego przez X na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 13.07.2005r., nr 1471/NTR1/443-201a i b/05/MF, dotyczące zastosowania:

a) art. 111 ustawy o VAT w związku z § 5 ust.1 pkt 1 oraz § 4 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r.;

b) § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.,

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia


odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 12.04.2005r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania:

a) art. 111 ustawy o VAT w związku z § 5 ust.1 pkt 1 oraz § 4 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r.;

b) § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Strona podkreśliła, iż sprzedaż biletu drogą elektroniczną będzie prowadzona w jednym punkcie sprzedaży, gdzie będzie zainstalowana kasa rejestrująca, posiadająca homologację Ministerstwa Finansów.

Strona wskazała, że dla potrzeb spełnienia wymogu fiskalizacji, z systemem będzie zintegrowana kasa rejestrująca, która będzie ewidencjonowała sprzedaż biletów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, a zatem planowany sposób sprzedaży biletów przez Internet zapewni spełnienie obowiązku wynikającego z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Strona zauważyła, iż bilety sprzedawane w systemie elektronicznym będą spełniały warunki, pozwalające uznać je za faktury VAT, o których mowa w § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Zdaniem Strony wygenerowanie z systemu i umożliwienie nabywcy, będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub prowadzącą działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego wydrukowania oryginału biletu uznawanego za fakturę VAT na domowej drukarce, na którym będą wykazane dane pochodzące z zintegrowanego systemu umożliwiającego prawidłową rejestrację danej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, będzie oznaczać, iż spełniony został wymóg wynikający z § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. A zatem w ten sposób nastąpi wydruk faktury VAT oraz wydanie oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Jednocześnie Strona zaznaczyła, że fizyczny odbiór przez pasażera biletu/faktury zakupionego przez Internet w miejscu jego wydruku z kasy rejestrującej nie jest możliwy z uwagi na rozproszenie terytorialne miejsc, gdzie pasażer rozpoczyna podróż.

Strona podkreśliła, iż ze względu na specyfikę sprzedaży przez Internet biletów uprawniających do skorzystania z usług przewozu w przedstawionej sytuacji zastosowanie znajduje § 4 ust.6 w/w rozporządzenia.

Dodatkowo Strona wskazała, że w odniesieniu do § 4 ust.3 w/w rozporządzenia, z przyczyn technicznych, wynikających z konieczności współdziałania systemu sprzedaży internetowej z międzynarodowym systemem rezerwacji miejsc, a w związku z tym również z koniecznością spełnienia międzynarodowych norm, dotyczących formatu biletu, na biletach/fakturach drukowanych z systemu sprzedaży elektronicznej nie będzie możliwości zamieszczenia numeru kontrolnego. Jednakże system ten będzie zawierał równoważne zabezpieczenia, które zapewnią prawidłowe rozliczanie obrotu i kwot VAT, a także możliwość ich weryfikacji przez organy podatkowe.

Ponadto Strona stwierdziła, iż nie będzie zobowiązana do dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych paragonami, ponieważ sprzedaż biletów przez Internet będzie udokumentowana poprzez wystawienie biletu uznawanego za fakturę VAT.

Postanowieniem z dnia 13.07.2005r., nr 1471/NTR1/443-201 a i b/05/MF Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W zażaleniu Strona, przedstawiając ponownie stan faktyczny oraz zasady funkcjonowania planowanej sprzedaży internetowej biletów podnosi, iż zaskarżone postanowienie zostało wydane z naruszeniem obowiązującego stanu prawnego, w szczególności poprzez nieprawidłową wykładnię § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. oraz § 11 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798), wchodzącego w życie z dniem 1 czerwca 2005r., który jest aktualnym odpowiednikiem § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Strona w zażaleniu podkreśla, że planowany sposób sprzedaży biletów przez Internet zapewni spełnienie obowiązku wynikającego z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kasa rejestrująca będzie zintegrowana z systemem elektronicznej sprzedaży biletów w sposób zapewniający rejestrację w kasie obrotu z tytułu każdej sprzedaży biletu na rzecz osób fizycznych.

W zażaleniu Strona wskazuje, iż bilet poświadczający zakup usługi przewozu koleją, drukowany będzie przez klienta bezpośrednio na domowej drukarce i będzie zawierał wszystkie elementy określone w § 20 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. (dawny § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.), a zatem każdy bilet drukowany z systemu będzie uznawany za fakturę VAT.

Zdaniem Strony nieprawidłowa jest wykładnia § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. zaprezentowana przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, zgodnie z którą w przedstawionym stanie faktycznym nie dopełni Ona obowiązku wydruku dokumentu fiskalnego oraz jego wydania (wręczenia) nabywcy. W opinii Strony wygenerowanie z systemu i umożliwienie nabywcy (tj. osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnikowi ryczałtowemu) wydruku oryginału biletu/faktury VAT na domowej drukarce oznacza spełnienie wymogu określonego w w/w przepisie.

Ponadto Strona zauważa, iż w praktyce, w celu skorzystania z świadczonych usług, nabywca zawsze będzie musiał wydrukować bilet otrzymany drogą elektroniczną (będący jednocześnie fakturą VAT).

W związku z powyższym Strona stoi na stanowisku, że spełniony jest obowiązek wydruku i wydania biletu stanowiącego fakturę VAT, gdyż w każdym przypadku nabywca będzie w posiadaniu oryginału biletu/faktury, a w/w bilet stanowi wydruk, o którym mowa w § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r.

W zażaleniu Strona zaznacza, iż za nietrafny należy uznać pogląd wyrażony przez organ pierwszej instancji, zgodnie z którym § 5 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia nakłada na podatnika obowiązek wręczenia wydrukowanej z systemu fiskalnego faktury VAT nabywcy, ponieważ w praktyce nie jest to działanie zależne wyłącznie od podatnika. Nabywca może nie pobrać paragonu/faktury wystawionej przez podatnika.

Jednocześnie Strona w zażaleniu ponownie podkreśla, że nie jest zobowiązana do dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych paragonami, ponieważ dokonywać tego będzie poprzez wystawienie biletu/faktury VAT, którego wydruk nastąpi w wyniku jego wygenerowania przez system połączony z kasą rejestrującą. W związku z czym wydruk ten należy uznać za wypełnienie dyspozycji z § 5 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia.

Strona w zażaleniu zauważa, iż wypełni także dyspozycje wynikające z § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., gdyż raporty, o których mowa w w/w przepisie będą drukowane z kasy rejestrującej zintegrowanej z systemem sprzedaży internetowej, a wartość sprzedaży biletu i kwota podatku należnego będzie każdorazowo rejestrowana w pamięci fiskalnej kasy, natomiast kopia biletu/faktury będzie drukowana na taśmie kontrolnej kasy rejestrującej.

W zażaleniu Strona zwraca uwagę także na aspekt społeczny przedmiotowej sprawy. Zdaniem Strony przyjęcie stanowiska zaprezentowanego przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uniemożliwiłoby realizację planowanej sprzedaży biletów przez Internet, która ma umożliwić zwiększenie dostępności do usług przewozowych. Ma to szczególne znaczenie dla klientów z małych miejscowości, dla których zakup biletów z rezerwacją miejsc w sposób tradycyjny jest utrudniony. Obecnie osoby te w celu zakupu biletu są zmuszone udać się do najbliższej większej miejscowości, gdzie jest możliwe nabycie w/w biletu.

Mając powyższe na uwadze, Strona wnosi o zmianę postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 13.07.2005r., nr 1471/NTR1/443-201 a i b/05/MF oraz o uznanie za prawidłowe stanowiska zawartego we wniosku z dnia 12.04.2005r. w trybie przewidzianym w art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz po rozpatrzeniu zażalenia zważył, co następuje:


Na wstępie należy zauważyć, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.971) obowiązywało do dnia 31.05.2005r. Z dniem 1 czerwca 2005r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798). Dodatkowo należy wskazać, że brzmienie § 11 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. jest identyczne jak § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Jednocześnie organ odwoławczy podkreśla, że przedmiotowe zażalenie będzie rozpatrywane na podstawie stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przez Stronę wniosku z dnia 12.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. na dzień 15.04.2005r. (data wpływu w/w wniosku do urzędu skarbowego), czyli w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Zgodnie z art. 111 ust.1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 4 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, w przypadku gdy ze szczególnymi formami obrotu, sprzedaży określonych towarów, świadczeniem określonych usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danej dziedzinie obrotu jest związana konieczność wprowadzenia szczególnych dostosowań o charakterze konstrukcyjnym, funkcjonalnym lub programowym, kasa o zastosowaniu specjalnym powinna spełniać kryteria, warunki techniczne i warunki stosowania kas równoważne dla tej dziedziny zastosowań z wymienionymi w ust.1-5 oraz w § 3 ust.1 i 2, a decyzja, o której mowa w § 7 ust.1, powinna potwierdzać ich spełnienie dla określonego rodzaju zastosowań.

Stosownie zaś do § 5 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust.2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Ponadto zgodnie z § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., przepis ust.3 (w myśl którego w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż) nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż kasy rejestrujące, których funkcją jest z jednej strony drukowanie paragonów stanowiących potwierdzenie dokonanej sprzedaży, z drugiej zaś prowadzenie ewidencji sprzedaży, stanowią szczególną formę dokumentacji i ewidencji dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług. Dotyczy ona wyłącznie ograniczonej grupy podatników - tych mianowicie, którzy dokonują czynności opodatkowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Podatnicy ci mają obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kas fiskalnych tylko w odniesieniu do sprzedaży na rzecz w/w dwóch grup osób fizycznych.

Jednocześnie organ odwoławczy wskazuje, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do wykonywania szeregu czynności określonych w § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r., np. do dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Zgodnie z § 1 pkt 13 w/w rozporządzenia, przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.

Natomiast jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego bilety, które będą sprzedawane w systemie elektronicznym będą drukowane przez klienta bezpośrednio na domowej drukarce i będą zawierały wszystkie elementy określone w § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., a zatem Jej zdaniem każdy bilet drukowany z systemu będzie uznawany za fakturę VAT.

W tym miejscu organ drugiej instancji podkreśla, iż w decyzji nr 1401/HTI/4407/14-91/05/EN z dnia 23.08.2006r. stwierdził, że przedmiotowe bilety nie będą uznane za fakturę (o której mowa w art. 106 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług), ponieważ nie będą wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób kolejami normalnotorowymi, a jedynie drukowane przez nabywców tych usług, w związku z czym nie zostaną spełnione wszystkie warunki, określone w § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, zezwalające na potraktowanie w/w biletów jako faktur VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, podzielając stanowisko organu pierwszej instancji przedstawione w postanowieniu nr 1471/NTR1/443-201 a i b/05/MF z dnia 13.07.2005r. uznaje, że wydrukowany w w/w sposób bilet nie będzie paragonem fiskalnym, o którym mowa w § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r., ponieważ nie będzie dokumentem wydrukowanym przez kasę rejestrującą.

W związku z powyższym Strona nie wypełni obowiązku nałożonego przez ustawodawcę § 5 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia (tj. nie dokonana wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT, a tym samym nie wyda oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy).

Ponadto Strona nie będzie zwolniona na podstawie § 14 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. z obowiązku dołączania do kopii faktury paragonu dokumentującego sprzedaż zarejestrowaną przy użyciu kasy fiskalnej, gdyż przedmiotowy bilet nie będzie (jak już wcześniej wspomniano) fakturą emitowaną przy zastosowaniu w/w kasy.

Odnośnie zaś kwestii, czy planowany sposób sprzedaży biletów przez Internet zapewni spełnienie obowiązku wynikającego z art. 111 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług organ odwoławczy zauważa, iż Strona we wniosku z dnia 12.04.2005r. podkreśliła, że sprzedaż biletów drogą elektroniczną będzie prowadzona w jednym punkcie sprzedaży, gdzie będzie zainstalowana kasa rejestrująca, posiadająca homologację Ministerstwa Finansów. A zatem jeżeli w/w kasa będzie spełniała warunki określone w § 4 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. i Strona przy jej zastosowaniu będzie prowadziła ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, wówczas można uznać, iż Strona wypełni obowiązki określone w art. 111 ust.1 ustawy o VAT.

Jednocześnie zdaniem organu drugiej instancji, przedstawiony przez Stronę w zażaleniu aspekt społeczny przedmiotowej sprawy jest istotny, ale nie może zwalniać od należytego wywiązywania się z nałożonych obowiązującymi przepisami prawa podatkowego obowiązków.

Ponadto organ odwoławczy wskazuje, iż organ pierwszej instancji, wydając przedmiotowe postanowienie postępował zgodnie z przepisami prawa, dotyczącymi podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia jak w sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj