Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/42/ACH/06
z 28 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/42/ACH/06
Data
2006.08.28
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
biegły
operat szacunkowy
podatek dochodowy od osób fizycznych
podwyższenie
rzeczoznawca
środek trwały
wartość początkowa środków trwałych
wycena nieruchomości
Pytanie podatnika
Czy nie posiadając dokumentów potwierdzających wysokość poniesionych kosztów remontu, można podnieść wartość środka trwałego na podstawie posiadanego operatu szacunkowego dokonanego przez biegłego?
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, §4 ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 30.06.2006r w sprawie ustalenia wartości początkowej środka trwałego w związku z poniesionymi wydatkami na jego remont i modernizację uznaje za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4 Ordynacji. Pismem z dnia 30.06.2006r. zwróciła się Pani do tutejszego urzędu o interpretację przepisów prawa podatkowego. Zapytanie Pani brzmi, czy nie posiadając dokumentów potwierdzających wysokość poniesionych kosztów remontu, może Pani podnieść wartość środka trwałego na podstawie posiadanego operatu szacunkowego dokonanego przez biegłego.
Prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną w formie zasad ogólnych.
Z art. 22g ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
W myśl art. 22n ust. 2 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów są obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zawierającej w szczególności wartość początkową . Wprowadzając środek trwały do ewidencji, bezpośrednio po jego zakupie, jednocześnie określając wartość początkową na podstawie ceny nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdecydowała Pani, że zakupiony i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1998r budynek o wartości początkowej 170.000 zł., jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania. Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej powołania biegłego do wyceny nieruchomości, w związku z poniesionymi wydatkami na remont, co w konsekwencji wpłynęło na podwyższenie jego wartości należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w pewnych tylko okolicznościach zezwala ustalić wartość początkową w wysokości określonej przez biegłego. Dotyczy to jednakże tylko ustalenia wartości środka trwałego wytworzonego przez podatnika, co w Pani przypadku nie ma miejsca. Stosownie bowiem do treści art. 22g ust. 9 w/w ustawy, jeżeli podatnik nie może ustalić kosztu wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, wartość początkową środków trwałych ustala się w wysokości określonej z uwzględnieniem cen rynkowych, o których mowa w ust. 8 , przez biegłego, powołanego przez podatnika. A zatem, możliwość taka istnieje tylko w "wyjątkowych sytuacjach", a mianowicie np., gdy dany środek trwały został wykonany sposobem gospodarczym lub w zakładzie podatnika i ustalenie kosztów wytworzenia tego środka trwałego nie było możliwe w oparciu o koszty wytworzenia. Odnosząc się natomiast do ust. 17 art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy , rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę , rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do użytkowania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Zatem podatnik winien podjąć wszelkie starania mające na celu zebranie dowodów dokumentujących poniesione koszty będące podstawą ustalenia wartości początkowej. Tylko odpisy amortyzacyjne od tak ustalonej wartości początkowej stanowią koszty uzyskania przychodów. Reasumując: metodę ustalenia wartości początkowej środka trwałego określoną w art. 22g ust. 9 ustawy stosuje się w przypadku braku możliwości ustalenia kosztu wytworzenia danego środka trwałego. Natomiast przepis ten nie ma zastosowania w przypadku nabycia środka trwałego w drodze kupna, jak w Pani przypadku. W związku z tym, w przedstawionym stanie faktycznym brak podstaw prawnych do podwyższenia wartości środka trwałego poprzez operat szacunkowy dokonany przez biegłego, a także zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na brak dokumentów potwierdzających ich poniesienie. Wobec powyższego zajęte przez Panią stanowisko w sprawie uznano za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.