Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-156/06/MS
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-156/06/MS
Data
2006.05.25



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce wykonywania czynności
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
reklama
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem o wskazanie miejsca świadczenia/opodatkowania przedmiotowych usług.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia miejsca świadczenia/opodatkowania usług reklamy świadczonych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytoriach państw członkowskich innych niż terytorium kraju, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej zwanej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowe na rzecz określonych kontrahentów z innych niż Rzeczpospolita Polska państw Unii Europejskiej tj. z Wielkiej Brytanii oraz Niemiec.

Przedmiotowe usługi są faktycznie świadczone na terytorium Polski na podstawie umów zawartych z wyżej wskazanymi kontrahentami, którzy są wyłącznymi klientami Podatnika i jedynymi nabywcami świadczonych przez niego usług (cała działalność gospodarcza Podatnika prowadzona jest w ramach umów zawartych z tymi kontrahentami).

Świadczone usługi reklamowe polegają na ciągłym i aktywnym podejmowaniu przez Podatnika różnorodnych działań reklamowych, marketingowych oraz promocyjnych nakierowanych na utrzymanie i zwiększenie na terytorium Polski sprzedaży towarów oferowanych przez zagranicznych kontrahentów, kreowanie oraz umacnianie ich marki.

W ramach świadczonych usług, poprzez różnorodne akcje marketingowe i promocyjne, Spółka informuje polskich klientów o oferowanych produktach, ich właściwościach oraz sposobach użycia, prowadzi prezentacje oferowanych produktów. Podatnik monitoruje docelowy rynek, analizując w tym celu publikowane komunikaty oraz wiadomości prasowe, telewizyjne i radiowe w kontekście optymalnej realizacji przyjętej strategii reklamowej. W ten sposób Spółka przyczynia się do umocnienia pozycji rynkowej produktów oferowanych przez zagranicznych kontrahentów w Polsce.

W ramach świadczonych usług Spółka przedstawia zagranicznym kontrahentom rekomendacje dotyczące strategii i planów marketingowych związanych z reklamowaniem i promowaniem ich produktów. Rekomendacje i uwagi są przedstawiane również w formie raportów, w których ponadto wskazywane są inne elementy i czynniki, w szczególności o charakterze ekonomicznym, które zdaniem Spółki mają lub potencjalnie mogą mieć wpływ na decyzje polskich klientów o wyborze i zakupie oferowanych towarów. Ponadto, Spółka na bieżąco gromadzi informacje na temat wykorzystywania i używania przez nabywców oferowanych produktów, przekazuje zgromadzone informacje do wyspecjalizowanych laboratoriów oraz biur technicznych w innych krajach UE.

W ramach świadczenia usług reklamowych i promocyjnych Spółka podejmuje także następujące działania o charakterze pomocniczym i uzupełniającym: gromadzi zamówienia przekazywane przez nabywców, pomaga zorganizować dostawy towarów, wspomaga i uczestniczy w negocjacjach, organizuje lokalne spotkania sprzedażowe. Wskazane powyżej działania podejmowane są w ramach usług świadczonych na rzecz wszystkich wskazanych powyżej zagranicznych kontrahentów Spółki. Ponadto, w przypadku usługi reklamowej świadczonej na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, Spółka wykonuje także czynności polegające w szczególności na:

  • regularnym pomiarze i ocenie reakcji polskiego rynku na produkty oferowane przez tego kontrahenta,
  • ocenie preferencji i potencjału nabywczego docelowej grupy konsumentów,
  • analizie oraz próbnych testach oferowanych produktów, w celu estymacji reakcji docelowej grupy klientów na ofertę zagranicznych kontrahentów.

W sporadycznych przypadkach w ścisłym związku z powyższymi usługami Podatnik dokonuje sprzedaży towarów.

W zamian za świadczenie opisanych wyżej usług, Spółka otrzymuje od zagranicznych kontrahentów wynagrodzenie, które obliczone jest w oparciu o sumę kosztów poniesionych przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności, powiększonych o określoną marżę.

Podatnik zwraca się z zapytaniem o wskazanie miejsca świadczenia/opodatkowania przedmiotowych usług.

Zdaniem Podatnika świadczone przez niego usługi o charakterze usług reklamowych, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT uznaje się w związku z art. 27 ust. 3 za świadczone/opodatkowane na terytoriach państw członkowskich, w których usługobiorcy posiadają siedzibę.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy szeroko rozumiane usługi reklamy na rzecz określonych kontrahentów z innych niż Rzeczpospolita Polska państw Unii Europejskiej tj. z Wielkiej Brytanii oraz Niemiec.

Świadczone usługi reklamy polegają na ciągłym i aktywnym podejmowaniu przez Podatnika różnorodnych działań reklamowych, marketingowych oraz promocyjnych nakierowanych na utrzymanie i zwiększenie na terytorium Polski sprzedaży towarów oferowanych przez zagranicznych kontrahentów, kreowanie oraz umacnianie ich marki. Oprócz ww. działań stricte reklamowych Podatnik podejmuje inne działania, prowadzi bowiem badania rynku, pośredniczy w obrocie dokumentami (np. zamówieniami) związanymi z dostawami towarów, w organizowaniu tychże, bierze udział w negocjacjach, doradza w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże, w myśl art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz :

  1. osób fizycznych, osób prawnych, oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego,

  2. lub
  3. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

  4. - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

 

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy.

W miejscu tym, tut. Organ zauważa, iż przez reklamę rozumie się rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.). Reklama ma z przychodem związek bezpośredni - wprost zachęca do zakupu towarów lub usług.

A zatem, stosownie do przywołanych powyżej przepisów art. 27 ust. 3 oraz ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia/opodatkowania przedmiotowych usług reklamy są terytoria państw członkowskich, w których usługobiorcy posiadają siedzibę.

Jednocześnie - niezależnie od powyższego - tut. Organ zwraca uwagę, iż rzeczywisty charakter pozostałych usług opisanych we wniosku (tj. tych które nie są usługami stricte reklamy), uzgodnienia wynikające z zawartych przez Podatnika umów oraz intencje ich stron wskazują, że przedmiotem świadczenia w tym zakresie są odrębne usługi i w celu ich prawidłowego opodatkowania (w tym: w zakresie ustalenia miejsca świadczenia) należy rozpatrywać je oddzielnie. Zawarty we wniosku sposób opisu tych usług (mając na uwadze ich podatkową "suwerenność", niezależność) wskazuje na możliwość ewentualnego zastosowania przepisów art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) oraz ust. 6 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj