Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/554/51/2006/JZ
z 23 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/554/51/2006/JZ
Data
2006.06.23



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
eksport (wywóz)
miejsce świadczenia usług
montaż
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
1. Czy dostawa wyrobów Spółki w wyżej przedstawionym stanie faktycznym stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT?
2. Czy w przypadku odrębnego fakturowania usługi montażu na rzecz kontrahentów z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski i czy Spółka ma prawo do dokonania wyboru co do sposobu obciążania Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj.: poprzez wystawienie odrębnej faktury dokumentującej wyświadczenie usługi, albo ujecie wynagrodzenia za montaż na fakturze dokumentującej WDT, ale w odrębnej pozycji od wartości towarów?
3. Czy w przypadku, gdy dostawa jest dokonywana do kraju trzeciego, to wynagrodzenie za wykonywane usługi montażu nie podlega opodatkowaniu na terytorium Po1ski i czy Spółka ma prawo do dokonania wyboru co do sposobu obciążania Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj.: - poprzez wystawienie odrębnej faktury dokumentującej wyświadczenie usługi, albo - ujęcie wynagrodzenia za montaż na fakturze dokumentującej eksport, ale w odrębnej pozycji od wartości towarów?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.03.2006r (data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 2 pkt 8 lit. a) art. 13 ust. 1, art 22 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn.zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

X S.A. (dalej: Spółka) jest producentem regałów magazynowych isklepowych oraz boksów kasowych. Wyroby Spółki są sprzedawane do odbiorców mających siedzibę w innych niż Polska krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich. Do klientów regały i boksy dostarczane są w postaci elementów przeznaczonych do zmontowania ich na miejscu w siedzibie klienta, lub w innym miejscu przez niego wskazanym.Następnie wynajęta przez Spółkę polska lub zagraniczna firma montażowa montuje regały magazynowe i sklepowe zgodnie z załączoną instrukcją obsługi i montażu. Narzędzia używane do montażu są narzędziami prostymi i ogólnodostępnymi np. wkrętarki, wiertarki, klucze. Firmy montażowe są firmami świadczącymi usługi bez specjalistycznych szkoleńorganizowanych przez Spółkę dla potrzeb montażu jej wyrobów. Do montażu regałów wystarczające są polecenia zawarte w instrukcjach montażu, którezawsze są dołączone do wysyłanych zestawów.Montaż boksów kasowych jest przeprowadzany przez pracowników Spółki na podstawie załączonych instrukcji montażowych. Ponadto boksy kasowe mogą być dostarczone jako całość i w miejscu docelowym są tylko dołączone do wyprowadzonej instalacji elektrycznej. Boksy muszą być uruchomione i wstępnie sprawdza się tzw. taśmociągi.Koszty montażu regałów i boksów kasowych są elementem kalkulacji przy ustalaniu ceny sprzedawanych następnie towarów, tj. regałów sklepowych i boksów kasowych. Oznacza to, iż cena sprzedaży obejmuje koszty montażu. W przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych cena sprzedaży ujęta w fakturach sprzedaży obejmuje już koszty montażu. W takim przypadku Spółka odrębnie nie fakturuje kosztów montażu.Spółka rozważa jednak możliwość odmiennego rozliczania transakcji polegającej na dostawie towarów i dokonywaniu prostych czynności montażowych, na rzecz kontrahentów z krajów Unii Europejskiej. Spółka odrębnie obciążałaby kontrahenta za dostarczony towar i odrębnie za wykonane usługi prostego montażu dostarczonych towarów.Takie samo rozwiązanie Spółka planuje wdrożyć w przypadku towarów eksportowanych, tj. koszty montażu stanowiłyby odrębny od wartości towaru element wynagrodzenia, tj. usługa montażubyłaby:

- odrębnie dokumentowana fakturą VAT, albowynagrodzenie za montaż stanowiłoby odrębną od wartości towarów pozycję na fakturze sprzedaży.


Pytanie Spółki

1. Czy dostawa wyrobów Spółki w wyżej przedstawionym stanie faktycznym stanowiwewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT?
2. Czy w przypadku odrębnego fakturowania usługi montażu na rzecz kontrahentów z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski i czy Spółka ma prawo do dokonania wyboru co do sposobu obciążania Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj.:poprzez wystawienie odrębnej faktury dokumentującej wyświadczenie usługi, alboujecie wynagrodzenia za montaż na fakturze dokumentującej WDT, ale w odrębnej pozycji od wartości towarów?
3. Czy w przypadku, gdy dostawa jest dokonywana do kraju trzeciego, to wynagrodzenie za wykonywane usługi montażu nie podlega opodatkowaniu na terytorium Po1ski i czy Spółka ma prawo do dokonania wyboru co do sposobu obciążania Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj.:
- poprzez wystawienie odrębnej faktury dokumentującej wyświadczenie usługi, albo
- ujęcie wynagrodzenia za montaż na fakturze dokumentującej eksport, ale w odrębnej pozycji od wartości towarów?


Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego

Zdaniem Spółki:
1. Dostawa jej wyrobów do kontrahentów z Unii Europejskiej stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.2. W sytuacji obciążania kontrahentów z terytorium Unii Europejskiej kosztami montażu, miejscem opodatkowania tej usługi nie będzie terytorium Polski. Spółka ma prawo dokonać wyboru, co do sposobu obciążenia Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj. wynagrodzenie za usługi montażu przy WDT Spółka może ująć:- w odrębnej fakturze od faktury dokumentującej dostawę towarów, albo na fakturze dokumentującej sprzedaż towarów, ale- w odrębnej pozycji od wartości towarów.3. Dostawa dokonywana do kraju trzeciego stanowi eksport towarów, a usługa montażu nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Spółka ma prawo dokonać wyboru, co do sposobu obciążenia Zamawiającego za wykonane usługi montażu, tj. wynagrodzenie za usługi montażu przy eksporcie Spółka może ująć:- w odrębnej fakturze od faktury dokumentującej sprzedaż towarów,albo na fakturze dokumentującej sprzedaż towarów, ale w odrębnej pozycji od wartości towarów.Swoje stanowisko uzasadniamy w następujący sposób.

A. DOSTAWA WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWA
1. Koszty montażu wliczone w cenę towaru.W myśl art. 13 ust. 1 Ustawy VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (dalej "WDT"), rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. WDT nie występuje w przypadku, gdy towary będące przedmiotem transakcji są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego. W takim przypadku miejscem dostawy dla takich towarów - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT - jest miejsce, w którym towary te są instalowane lub montowane. Przy czym w myśl tego przepisu nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.Biorąc zatem pod uwagę powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy montaż dokonywany przez Spółkę stanowi proste czynności umożliwiające funkcjonowanie montowanego towaru, w myśl zapisów art. 13 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 4 pkt 1 Ustawy VAT Spółka dokonuje WDT.Podkreślić również należy, że przepisy Ustawy VAT nie określają wprost, co należy rozumieć poprzez montaż lub instalację towarów, które skutkują przesunięciem miejsca świadczenia do państwa montażu (instalacji). Przepisy Ustawy VAT nie definiują jednak pojęcia"proste czynności", stąd celem określenia znaczenia tych słów należy odwołać się do ich językowego znaczenia. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA 1997 - 2004 r.) znaczenie tych słów jest następujące:a) montaż: "składanie, zespalanie części lub zespołów (maszyn, aparatów, urzqdzeń) w dalsze zespoły lub gotowy wyrób; zakładanie instalacji",b) instalacja: "zakładanie, montowanie jakichś urzqdzeń technicznych; instalowanie". Zgodnie ze słownikowym znaczeniem: "prosty" to "nieskomplikowany, niezawiły,niezłożony, oczywisty, zrozumiały". Powyższe definicje, w naszej ocenie, prowadzą do wniosku, iż w celu określenia zakresupojęcia" proste czynności" należy je analizować w świetle następujących kryteriów:1) wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia montażu,2)narzędzi użytych dla potrzeb montażu, 3)pracochłonności montażu.Można zatem założyć, iż montaż lub instalację w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT stanowić będą tylko takie czynności, których wykonanie wymaga pewnych umiejętności lub też wiadomości dostępnych - co do zasady - przede wszystkim dostawcy, czyli w analizowanym przypadku Spółce. Fakt, iż montażu może dokonać samodzielnie klient lub zewnętrzna firma usługowa poprzez swoich pracowników, świadczy w naszej ocenie, o prostocie tych czynności. Pragniemy również zwrócić uwagę na fakt, iż pracownicy firm montażowych nie biorą udziału w specjalistycznych szkoleniach lub instruktażach dla potrzeb realizacji usług montażowych na rzecz Spółki. Montaż regałów czy boksów kasowych jest realizowany na podstawie załączonych instrukcji obsługi, zatem instalacji może dokonać każdy odbiorca o przeciętnych umiejętnościach i wiedzy (instrukcja montażu stanowi załącznik do niniejszego zapytania).Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, iż montaż regałów i boksów kasowych jest możliwy przy zastosowaniu ogólnodostępnych narzędzi takich jak wiertarka, klucz, śrubokręt, których obsługa nie wymaga posiadania specjalnych uprawnień czy nawet specjalistycznej wiedzy.Dodatkowym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest niska pracochłonność czynności montażowych w odniesieniu do montażu regałów, a w szczególności boksów kasowych.Ponieważ w przypadku np. regałów sklepowych transport w postaci gotowej do użytkowania wiązałby się z niewspółmiernie dużymi kosztami transportu lub byłby nawet niemożliwy (np. w przypadku regałów do dużych hal magazynowych), zatem proste czynności montażowe umożliwiające użytkowanie regałów, czy boksów kasowych są dokonywane w miejscu wskazanym przez klienta.Potwierdzeniem wyżej zajętego stanowiska może być postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego (sygn. ŁUS-III-2-443/225/05/MJS) z dnia 24 listopada 2005 r., w którym stwierdzono: " (...) W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym miejsce dostawy towarów należy ustalać zgodnie z dyspozycją art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Opisane we wniosku czynności polegające na podłączeniu maszyn i urządzeń do energii elektrycznej, wody przemysłowej oraz sprężonego powietrza, które mogą być (a w stanie faktycznym są) wykonywane przez nabywcę, bo nie wymagają specjalistycznej wiedzy posiadanej zasadniczo wyłącznie przez dostawcę, stanowią proste czynności umożliwiające funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru (maszyny, urządzenia) zgodnie z jego przeznaczeniem - wymienione wart. 22 ust. 1 pkt 2 in fine cytowanej ustawy."Reasumując, w świetle powyższych argumentów nie ma znaczenia fakt, iż czynności montażu dokonują wynajęte firmy montażowe lub pracownicy Spółki. Powodem realizacji montażu nie jest brak specjalistycznej wiedzy na temat funkcjonowania wyrobu bądź innych specjalistycznych kwalifikacji niezbędnych do wykonania montażu. Są to bowiem proste czynności umożliwiające funkcjonowanie regałów i boksów kasowych zgodnie z ich przeznaczeniem.W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym - w naszej ocenie - miejsce dostawy należy ustalać zgodnie z ogólną zasadą wskazaną wart. 22 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT. Miejscem dostawy regałów i boksów kasowych jest więc terytorium kraju (Polski) - miejsce, gdzie towary te znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Z uwagi na spełnienie wszystkich warunków wymienionych wart. 13 ust. 1 i 2 ustawy VAT oraz art. 42 ustawy VAT Spółka ma prawo do uznania, iż wykonywane czynności stanowią WDT, dla której Spółka ma prawo zastosować stawkę 0%.Reasumując, uprzejmie prosimy o potwierdzenie, iż z uwagi na fakt, iż montaż regałów i boksów kasowych nie spełnia warunków dla uznania go za złożony, dostawa towarów do kontrahentów na terytorium Unii Europejskiej powinna zostać rozpoznana jako WDT.2. Koszty montażu nie uwzględniane w cenie dostarczanych towarów.Zdaniem Spółki ma ona prawo do odrębnego fakturowania dostarczanych towarów i świadczonych usług prostego montażu dostarczonych towarów. W przypadku wyboru tej metody rozliczania:1) w stosunku do dostarczonych towarów do krajów Unii Europejskiej - Spółka ma prawo zastosować stawkę 0% jak dla WDT, pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z art. 13 i art. 42 ustawy o VAT,2) w stosunku do wyświadczonych usług prostego montażu towarów na terytorium Unii Europejskiej - miejscem opodatkowania usługi montażu jest miejsce, w którym montaż jest faktycznie wykonywany.Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest - co do zasady - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, z zastrzeżeniem jednak art. 27 ust. 2-6 ustawy VAT i art. 28 ustawy VAT. W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy VAT w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Zatem w przypadku usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym, zasadą jest, iż miejscem opodatkowania (świadczenia) jest miejsce, gdzie usługi faktycznie są wykonywane z zastrzeżeniem art.28 ustawy o VAT. Montaż regałów należy zaliczyć - zdaniem Spółki - do usług na ruchomym majątku rzeczowym w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT. Przepisy art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT należy jednak stosować z uwzględnieniem art. 28 ustawy VAT. Zgodnie natomiast z art. 28 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku usług, o których mowa m.in. w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.Usługi montażu regałów wykonywane przez Spółkę na rzecz kontrahenta z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej powinny zostać zatem opodatkowane na terytorium państwa, na którym usługa była wykonywana. Spółka jako wykonawca usługi ma obowiązek wystawić fakturę VAT ze wskazaniem, iż usługa nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Zasady wystawiania faktur zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., nr 95, poz. 798, dalej: Rozporządzenie). W myśl § 27 Rozporządzenia przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są opodatkowani podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące świadczenie takich usług powinny zawierać dane określone w § 9 Rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zgodnie z § 27 ust. 4 Rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa wart. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3,4,6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi. Reasumując, uprzejmie prosimy o potwierdzenie, iż Spółka będzie miała prawo doodrębnego wystawiania:1) faktury dokumentującej dostawę towarów do kontrahenta z terytorium Unii Europejskiej,2) faktury dokumentującej wyświadczone usługi prostego montażu dostarczonych towarów do kontrahenta, - przy założeniu, że odbiorcą towarów i usługi montażu jest ten sam podmiot będący zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych lub dla celów podatku od wartości dodanej.W przypadku świadczenia usług prostego montażu miejscem opodatkowania usługi jest zawsze kraj, w którym montaż się odbywa.

B. MONTAŻ TOWARÓW EKSPORTOWANYCH
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi eksport towarów.W myśl art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych wart. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy VAT (czyli m.in. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz. Do takiego eksportu towarów zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy VAT stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%, pod warunkiem posiadania przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Prawidłowe jest zatem ­zdaniem Spółki - opodatkowanie dostawy regałów magazynowych i boksów kasowych jako eksportu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu świadczącego o przekroczeniu przez towar granicy Wspólnoty.Dostarczany przez Spółkę towar - jak wskazujemy w opisie stanu faktycznego - jest następnie montowany w kraju trzecim, do którego został dostarczony eksportowany towar. Jak wyżej wskazujemy, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy VAT w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Zatem w przypadku usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym, zasadą jest, iż miejscem opodatkowania (świadczenia) jest miejsce, gdzie usługi faktycznie są wykonywane, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Przepisy art. 28 ustawy VAT nie mają w tym przypadku zastosowania, ponieważ montaż, którego Spółka dokonuje, nie jest usługą wewnątrzwspólnotową, tj. świadczoną pomiędzy podmiotami z siedzibą w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Jak bowiem wynika z przytoczonego stanu faktycznego, miejscem świadczenia przez Spółkę usługi montażu regałów sklepowych i boksów kasowych jest terytorium państw trzecich. Za słuszne należy więc uznać stanowisko, zgodnie z którym wykonywana w kraju trzecim usługa montażu nie podlega w Polsce opodatkowaniu.Potwierdzeniem wyżej zaprezentowanego stanowiska może być postanowienie Naczelnika UrzęduSkarbowego w Płocku (sygn. 1419/UP0-443-140/05/RS) z dnia 19 grudnia 2005 r. Usługodawca (Spółka) dla udokumentowania czynności nie podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski, ma obowiązekzgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT - wystawić fakturę VAT. Zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w Rozporządzeniu.Zdaniem Spółki usługa montażu może zostać udokumentowana albo odrębną fakturą VAT od faktury dokumentującej eksport towarów, albo koszty montażu mogą zostać uwzględnione w odrębnej pozycji na fakturze VAT dokumentującej eksport towarówReasumując, uprzejmie prosimy o potwierdzenie, iż:1. w przypadku dokonywania eksportu towarów, które są następnie montowane w krajutrzecim Spółka, ma prawo do:1.1. odrębnego wystawiania faktury dokumentującej dostawę towarów do kontrahenta z kraju trzeciego i odrębnego wystawiania faktury dokumentującej wyświadczone usługi prostego montażu w kraju trzecim dostarczonych towarów - przy założeniu, że odbiorcą towarów i usługi montażu jest ten sam podmiot z kraju trzeciego, lub1.2. ujęcia na jednej fakturze VAT , ale w odrębnych pozycjach: wartości dostarczonych towarów i wartości wyświadczonych usług.2. usługa prostego montażu nie podlega opodatkowaniu w Polsce, lecz w kraju, w którym jest wykonywana.Uprzejmie prosimy, zatem o dokonanie oceny stanu faktycznego i prawnego oraz potwierdzenie słuszności naszego stanowiska w tej sprawie.

3.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Ad) A. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2.eksport towarów;3.import towarów;4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.Ust. 3 w/w artykułu stanowi, iż za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Natomiast art. 13 ust. 4 pkt 1 mówi, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz; W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, gdzie towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu opisane prace montażowe należy zaliczyć do prostych czynności, wobec czego nie znajdą zastosowania w tym przypadku przepisy art. 13 ust. 4 i art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.Natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 dostawę tę należy uznać za dostawę wewnątrzwspólnotową podlegającą opodatkowaniu na terenie kraju według stawki określonej w art. 41 ust. 3 ustawy - 0% po spełnieniu warunków określonych w w/w ustawie.Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy....W opinii tutejszego organu podatkowego ustalenie podstawy opodatkowania oraz sposób fakturowania uzależnione są od zawartej umowy, w której strony powinny ustalić, czy kwota należna obejmie wartość całego świadczenia (dostawa towarów wraz z montażem), czy też zostanie rozłożona na dwie pozycje: dostawa towarów oraz świadczenie usługi montażu.W przypadku odrębnego fakturowania usług montażu miejscem ich świadczenia, a tym samym ich opodatkowania będzie miejsce, gdzie usługi te będą faktycznie świadczone, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT. Usługi nie mające miejsca świadczenia na terytorium kraju nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według polskiej ustawy. Wnioskodawca jest natomiast zobowiązany do ich opodatkowania zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w danym państwie unijnym, w którym ustalone będzie miejsce świadczenia. Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, Spółka ma prawo do odrębnego fakturowania dostarczanych towarów i świadczonych usług prostego montażu dostarczonych towarów. W przypadku wyboru wyżej wymienionej metody rozliczania:1) w stosunku do dostarczonych towarów do krajów Unii Europejskiej - Spółka ma prawo zastosować stawkę 0% jak dla WDT, pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z art. 13 i art. 42 ustawy o VAT,2) w stosunku do wyświadczonych usług prostego montażu towarów na terytorium Unii Europejskiej - miejscem opodatkowania usługi montażu jest miejsce, w którym montaż jest faktycznie wykonywany - art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad) BZgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., zwanej dalej "ustawą") opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 8 lit. a ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 (czyli m.in. przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz. Do takiego eksportu towarów zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%, jednak pod warunkiem posiadania przez Podatnika przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Prawidłowe jest zatem stanowisko Spółki, wedle którego może opodatkować ona eksport regałów sklepowych i magazynowych oraz boksów kasowych do krajów trzecich stawką podatku w wysokości 0% pod warunkiem otrzymania dokumentu celnego świadczącego o przekroczeniu przez towar granicy Wspólnoty. W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Jak wynika z przytoczonych przepisów, miejscem świadczenia przez Spółkę usługi montażu regałów sklepowych i magazynowych oraz boksów kasowych jest terytorium krajów trzecich. A zatem w przedstawionym stanie faktycznym wykonywana przez podatnika w krajach trzecich usługa montażu regałów sklepowych i magazynowych oraz boksów kasowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lecz w kraju, w którym jest świadczona. Sposób fakturowania danej sprzedaży powinien wynikać z posiadanych dokumentów dotyczących danej transakcji, które określają jej charakter oraz przedmiot sprzedaży, czy jest to sprzedaż towaru i usługi, czy też wyłącznie towaru. Gdy umowa z kontrahentem określa osobno dostawę poszczególnych towarów i odrębnie świadczenie usług, wówczas faktura winna to odzwierciedlać.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj