Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PDIB/415-9/06
z 22 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIB/415-9/06
Data
2006.11.22


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
dochód
forma opodatkowania
opcja na akcje
opodatkowanie dochodu
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
Czy dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją opcji na akcje Spółki oraz dochód uzyskany w momencie otrzymania kwoty rozliczenia w związku z uczestnictwem pracownika w programie opcyjnym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.10.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 09.11.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie, iż dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją opcji na akcje Spółki oraz dochód uzyskany w momencie otrzymania kwoty rozliczenia w związku z uczestnictwem pracownika w programie opcyjnym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 20.10.2006 r. (data wpływu 25.10.2006 r.) uzupełnionym dnia 09.11.2006 r. zwróciła się Pani w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stosownie do przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik, płatnik lub inkasent składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 ww. ustawy, jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przestawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik, będąc pracownikiem "X" uczestniczy w programie opcyjnym "Y". W ramach programu podatnikowi przyznane zostały nieodpłatnie opcje na akcje spółki"Y" będącej akcjonariuszem głównego udziałowca "X". Opcje te są niezbywalne.

Po upływie trzech lat od daty przyznania opcji, podatnik nabył prawo do realizacji opcji. Realizacja opcji przez pracownika może nastąpić w dwojaki sposób:

    1) pracownik nabywa akcje "Y". Nabycie akcji następuje po cenie określonej w momencie przyznania opcji, lub
    2) pracownik w dacie realizacji opcji otrzymuje od "Y" kwotę rozliczenia w wysokości równej różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji w momencie realizacji opcji a ceną zagwarantowaną w momencie objęcia opcji.

Podatnik może zrealizować opcję w dowolnym momencie, po upływie trzech lat od daty jej otrzymania. W przypadku niezrealizowania, opcja wygasa po upływie 10 lat od momentu jej otrzymania.

"X" nie ponosi kosztów zakupu akcji "Y". Co do zasady, koszty te obciążają w całości "Y". "X" ponosi jedynie koszty odsetkowe liczone od kwoty stanowiącej równowartość kwoty wydanej przez "Y" na zakup akcji oraz koszty administrowania programu proporcjonalnie do liczby opcji przyznanych pracownikom "X".

We wniosku zajęto stanowisko, że dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją opcji na akcje "Y" oraz dochód uzyskany w momencie otrzymania kwoty rozliczenia w związku z uczestnictwem pracownika w programie opcyjnym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zarówno dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją opcji na akcje "Y" jak i dochód uzyskany w momencie otrzymania kwoty rozliczenia w związku z uczestnictwem podatnika w programie opcyjnym, stanowią źródło przychodu, o którym mowa w przepisie art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. tj. z kapitałów pieniężnych.

Wynika to z treści przepisu art. 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

W świetle powyższych uregulowań prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego:

W przypadku wyboru wariantu :

  • rozliczenia opcji poprzez nabycie akcji, przychód powstanie w momencie zbycia akcji nabytych w ramach programu opcyjnego i stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • realizacji opcji poprzez kwotę rozliczenia przychód powstanie w momencie realizacji praw i należy go zaklasyfikować do źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zasady opodatkowania przychodów z niektórych kapitałów pieniężnych wymienionych w ww. przepisie art. 17, zostały określone w art. 30b ustawy, a mianowicie:

Podatek dochodowy od dochodu uzyskanego m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodu z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy, dochodem o którym mowa wyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodu, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38 z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy również na treść przepisu art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zgodnie z treścią którego nie stanowią kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione na nabycie m.in. papierów wartościowych; wydatki te są kosztem uzyskania przychodu w przypadku zbycia tych papierów wartościowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu informuje, że niniejsza interpretacja o zakresie zastosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie.

Zażalenie zgodnie z przepisami art. 236 § 2, art. 220 i 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu.

Zażalenie zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj