Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PD-3/423/1B/06/MZ
z 6 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-3/423/1B/06/MZ
Data
2006.06.06



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
leasing
opłata administracyjna
opłata wstępna


Pytanie podatnika
Czy opłata administracyjna i wstępna nierozliczona na dzień rozwiązania umowy leasingowej, t. j. na dzień 31/12/2005 rou będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów miesiąca grudnia 2005 roku?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 09/03/2006 roku (uzupełnionego dnia 06/04/2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych opłat administracyjnych i wstępnych nierozliczonych na dzień rozwiązania umowy leasingu, tj. na dzień 31/12/2005 roku, stwierdza, iż przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego, będącego przedmiotem analizy tutejszego organu podatkowego wynika, iż Sp. z o.o. X zawarła umowę leasingową na okres od maja 2005 roku do maja 2007 roku, której przedmiotem był samochód ciężarowy. W związku z zawarciem umowy leasingowej Spółka jednorazowo poniosła koszty opłaty administracyjnej i wstępnej, które rozlicza w czasie.
W dniu 02/12/2005 roku samochód będący przedmiotem leasingu na skutek wypadku uległ całkowitemu zniszczeniu.

Spółka zwróciła się z zapytaniem czy opłata administracyjna i wstępna nierozliczona na dzień rozwiązania umowy leasingu, t. j. na dzień 31/12/2005 roku będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych miesiąca grudnia 2005 roku.
Według Spółki poniesione a nierozliczone wydatki na opłatę administracyjną i wstępną stanowią koszty uzyskania przychodów na dzień 31/12/2005 roku t. j. na dzień rozwiązania umowy leasingu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, tutejszy organ podatkowy udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 17b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:
1. została zawarta na czas określony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacji rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Cytowany przepis określa warunki umowy leasingowej, jakie muszą być spełnione aby opłaty dokonywane przez korzystającego stanowiły koszt uzyskania przychodów.
Odnosząc się do tematu kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa we wniosku podatnika, należy zauważyć, iż stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Tak więc zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów podlegają wszelkie racjonalnie poniesione koszty pod warunkiem, że zostaną łącznie spełnione następujące warunki: wydatek został faktycznie poniesiony lub zaistniała podstawa do jego zarachowania, o której mowa w art. 15 ust. 4 powołanej ustawy, dany wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 w/w ustawy, t. j. w katalogu wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów, poniesienie wydatku ma na celu uzyskanie przychodu lub powiększenia jego źródła.
Powołane przepisy nie rozstrzygają momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat administracyjnych i wstępnych. W związku z tym należy odwołać się do ogólnej zasady nakreślonej przez art. 15 ust. 4 w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl powyższego przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, t. j. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba, że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Zatem koszty uzyskania przychodów powiązane bezpośrednio z określonym przychodem uzyskanym przez podatnika podlegają uwzględnieniu w tym roku podatkowym, w którym przychód został bądź zostanie przez podatnika uzyskany, natomiast koszty, których nie można w sposób bezpośredni powiązać z określonym przychodem, powinny być uwzględnione w roku, w którym zostały faktycznie poniesione.
Co do zasady, z uwagi na fakt, iż opłata administracyjna i wstępna przy leasingu jest opłatą jednorazową i niepowiązaną z poszczególnymi ratami leasingowymi podlega zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu w dacie jej faktycznego poniesienia. Wniesienie tej opłaty jest bowiem obligatoryjne i jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia realizacji umowy leasingu.
Skoro jednak Spółka dokonuje czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów przypadających na więcej niż jeden okres sprawozdawczy zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) a rozwiązanie umowy na skutek całkowitego zniszczenia przedmiotu leasingu nastąpiło w miesiącu grudniu tego samego roku podatkowego co poniesienie tej opłaty zasadne jest, zdaniem tutejszego organu podatkowego zaksięgowanie poniesionego a nie rozliczonego wydatku z tytułu przedmiotowej opłaty w koszty uzyskania przychodu w miesiącu grudniu 2005 r., przy założeniu, że przedmiotowa umowa spełnia unormowania art. 17b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w/wym ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 powyższej ustawy zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj