Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDI/415-12/06
z 15 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415-12/06
Data
2006.03.15


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
opodatkowanie dochodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
umowa o pracę
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Kwestia zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę, współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 par.1, art. 14 a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 15 lutego 2006 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Panią w kwestii zwolnienia od opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę w firmie X s.c., współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe .

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 15 lutego 2006 roku, zwróciła się Pani do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę zawartej z firmą X s.c. współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedłożonych dokumentów wynika, że została zawarta Umowa o dofinansowanie projektu w ramach sektorowego programu operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 Nr 1... o dofinansowanie Projektu: Lotny konsultant pilotażowy model współdziałania instytucji rynku pracy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy: Ministrem Gospodarki i Pracy, zwanym "Instytucją Wdrażającą" a firmą X s.c. zwaną dalej "Beneficjentem".

Na warunkach określonych w umowie, instytucja wdrażająca przekazuje beneficjentowi środki finansowe na realizację projektu : Lotny konsultant - pilotażowy model współdziałania instytucji rynku pracy. Środki te gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym.

Projekt jest realizowany przez firmę X s.c. z siedzibą w Y, posiadającą sieć oddziałów w każdym województwie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, jest wdrażany w okresie od 01.08.2005r. do 30.11.2006r. i realizowany na terenie całego kraju i obejmuje pomoc dla pracodawcy, pracownika i urzędu pracy w regionie.

Zgodnie ze skróconym opisem projektu, "celem strategicznym projektu jest wypracowanie innowacyjnych metod współdziałania agencji zatrudnienia i powiatowych urzędów pracy w zakresie pozyskiwania ofert zatrudnienia. Proponowane działania polegają na stworzeniu sieci oddziałów, zatrudniających profesjonalnie przeszkolonych konsultantów (pośredników) nawiązujących bezpośrednie kontakty z pracodawcami, realizujących mobilny system pracy. Projekt przewiduje między innymi nawiązanie współpracy z lokalnymi partnerami rynku pracy, wypracowanie procedur współdziałania oddziałów z urzędami pracy, pozyskiwanie ofert pracy, rekrutację we współpracy z powiatowym urzędem pracy lub we własnym zakresie, organizacją zindywidualizowanego pośrednictwa pracy dla osób bezrobotnych (konkretna oferta, konkretna porada), oraz współpracę z pracodawcami w zakresie określenia ich potrzeb kadrowych".

"Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Strategii Zatrudnienia projekt ma na celu przetestowanie pilotażowego systemu współpracy agencji zatrudnienia i powiatowych urzędów pracy w zakresie pozyskiwania ofert pracy".

Ponadto z umowy o pracę zawartej na czas próbny między firmą X s.c. z siedzibą w Y a podatniczką oraz aneksem do tej umowy wynika, że w ramach tej umowy zostały podatniczce powierzone obowiązki Office manager�a. Do obowiązków pracownika w ramach wykonywanej pracy należy:

  • koordynacja pracy biura,
  • obsługa administracyjna i sekretarska,
  • pomoc przy realizacji projektów rekrutacyjnych,
  • właściwa organizacja stanowiska pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych.

W opinii podatniczki wynagrodzenia, które wypłacane są jej przez pracodawcę są wolne podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienie korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenie, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu pomocowego. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (na przykład zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej )zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwestia uznania, czy wynagrodzenia osoby zaangażowanej przy realizacji projektu mogą być wolne od podatku w związku z ich finansowaniem ze środków pomocowych wymaga ustalenia - biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu - czy podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy przy tym odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, administracyjnym, organizacyjnym.

Stanowisko, jak i zakres czynności wskazany w umowie o pracę ww. wskazuje, że wykonywane są prace nadzorcze, organizacyjne, administracyjne, pomocnicze, które aczkolwiek niezbędne przy realizacji programu, to same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.

Reasumując, stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez podatniczkę ze stosunku pracy w firmie X s.c. podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z niespełnieniem warunku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nie podziela stanowiska zajętego przez Panią we wniosku.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a par .4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a par. 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .

Zażalenie, zgodnie z przepisami art. 236 par. 2, art. 220 i 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie, winno zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj