Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-16/06
z 30 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-16/06
Data
2006.10.30



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
obiekt
podatek od towarów i usług
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy dla robót budowlano-montażowych w użytkowanej przez Spółkę oczyszczalni ścieków, związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego, ale również z obiektami przemysłowymi, handlowymi, usługowymi itp. należy zastosować stawkę podatku w wysokości 7 % ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60/, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2006 r , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano - montażowych wykonywanych w oczyszczalni ścieków, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22 sierpnia 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wniosek z dnia 22 sierpnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposbu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, dotyczy zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w oczyszczalni ścieków.

Z przedmiotowego pisma wynika, że Spółka zleca wykonanie robót budowlano-montażowych w użytkowanej przez Spółkę oczyszczalni ścieków, związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego, ale również z obiektami przemysłowymi, handlowymi, usługowymi itp.

Ponadto w powyższym piśmie Spółka informuje, że nie jest możliwe określenie w jakiej części obiekt, tj. oczyszczalnia ścieków, powiązany jest z budownictwem mieszkaniowym, a w jakiej z pozostałym.

Zdaniem Spółki do całości robót należy zastosować stawkę podatku w wysokości 7 %, ponieważ ustawodawca nie zastrzegł, że roboty te mają być związane wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, na podstawie obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Natomiast , zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. 4, rozumie się :

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszalnych,
  2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojazdy, zieleń i małą architekturą,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W praktyce ww infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, np. stacje uzdatniania wody, przepompownie ścieków, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi), jak i z budownictwem mieszkaniowym. Przepis art. 146 ww ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku w wysokości 7 % odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Dla robót dotyczących innych obiektów niż budownictwo mieszkaniowe winna być zatem zastosowana stawka 22 %. Wobec powyższego, w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Pomocne w wyodrębnieniu części związanej z budownictwem mieszkaniowym może też być zestawienie zużycia wody i odpowiadające temu zużycie wielkości zrzutu ścieków. Dopuszczalne jest także zastosowanie innych metod wyliczenia wskaźnika obrazującego związek robót budowlano-montażowych z obiektami budownictwa mieszkaniowego, o ile obrazują one rzeczywiste relacje tych robót z obiektami budownictwa mieszaniowego i z obiektami pozostałymi.

W związku z powyższym stanowisko wyrażone w złożnym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj