Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/29/2006
z 29 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/29/2006
Data
2006.09.29
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikowi z tytułu umowy zlecenia w ramach czynności wykonywanych na rzecz projektu @lterEgo są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 27.07.2006r. (uzupełnionym w dniu 19.07.2006 r.) wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 27.07.2006 r. (data złożenia w placówce pocztowej 25.07.2006 r.) wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani uzupełniony w dniu 19.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Telewizja ....., w której została Pani zatrudniona na umowę zlecenie jest jednym z partnerów programu @lterEgo realizującego projekt na rzecz bezrobotnych osób samotnie wychowujących dzieci. Jest to Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Środki PIW EQUAL są przekazywane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej w drodze dotacji na wyodrębnione specjalne konto. Są one kwalifikowane jako publiczne środki wspólnotowe w 75% oraz publiczne środki krajowe w 25% i mają charakter bezzwrotnej pomocy. Jako pracownik Telewizji ..... na podstawie umowy cywilnoprawnej wykonuje Pani czynności związane z prowadzeniem księgowości projektu @lterEgo. Temat: Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez wdrażanie bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących. W związku z powyższym złożony przez Panią wniosek sprowadza się do prośby o udzielenie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku dochodowego otrzymywanych przez Panią wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia w ramach czynności wykonywanych na rzecz projektu @lterEgo. Zdaniem Pani dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są współfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy,a Pani bezpośrednio realizuje program objęty taką pomocą Zgodnie z art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco: Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowego ze środków pomocowych. Z tym, że obie muszą być spełnione łącznie aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia. Jednym z warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest min pochodzenie środków z bezzwrotnej pomocy. Program pomocowy Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego. Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz.U Nr 189 poz. 1948) i uzupełnieniem programu operacyjnego przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004r (Dz.U. Nr 214, poz. 2172). W ramach powyższego programu środki pomocowe kierowane są na wsparcie projektów służących promowaniu nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, dotykających zarówno osoby bezrobotne, jak i zatrudnione. W Polsce rolę Instytucji Zarządzającej Programem Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL pełni Ministerstwo Gospodarki i Pracy a w jego ramach Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym. Rolę Instytucji Wdrażającej pełni Krajowa Struktura Wsparcia (KSW), która świadczy usługi zarówno wobec Instytucji Zarządzającej, jak i Partnerstw na Rzecz Rozwoju. W Polsce funkcje KSW pełni "Fundusz Współpracy". Działania w ramach EQUAL realizowane są przez Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Partnerstwa tworzone są przez różnego typu instytucje lub organizacje, które zdecydują się razem współpracować w celu rozwiązania danego problemu związanego z nierównością lub dyskryminacją na rynku pracy. Inicjatywa ta jest finansowana w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz współfinansowania w 25% ze środków krajowych. Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, służącym realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady ( WE ) nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji ( WE ) nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady ( WE ) nr 1260/1999 dotyczące zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach fundusz strukturalnych ,ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U nr 116 poz. 1206). Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, łącznie ze środkami krajowymi stanowią tzw. środki publiczne i wypłacane są w ramach wsparcia kadrowego dla Beneficjentów (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu kontroli finansowej i stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizację Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W związku z powyższym pomoc jaką otrzymują beneficjenci na realizację Programu IW EQUAL nie jest pomocą otrzymaną ze środków z bezzwrotnej pomocy a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze przytoczony stan faktyczny i prawny, stwierdzić należy iż w sytuacji, gdy ze środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego finansowane są wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy realizacji programu EQUAL na podstawie umów o pracę, nie korzystają one ze zwolnienia z podatku dochodowego. W związku z powyższym od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowaniem podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekt zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Przy czym wynagrodzenia z tego tytułu należą do źródła przychodów a których mowa w art.13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, a podstawą prawną do poboru przez płatnika zaliczek stanowi art. 41 ust. 1 ustawy. Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z cytowanym art. 14a §1 Ordynacji podatkowej przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zakres i zastosowanie prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.