Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/29/2006
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/29/2006
Data
2006.09.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikowi z tytułu umowy zlecenia w ramach czynności wykonywanych na rzecz projektu @lterEgo są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 27.07.2006r. (uzupełnionym w dniu 19.07.2006 r.) wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27.07.2006 r. (data złożenia w placówce pocztowej 25.07.2006 r.) wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani uzupełniony w dniu 19.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Telewizja ....., w której została Pani zatrudniona na umowę zlecenie jest jednym z partnerów programu @lterEgo realizującego projekt na rzecz bezrobotnych osób samotnie wychowujących dzieci. Jest to Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Środki PIW EQUAL są przekazywane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej w drodze dotacji na wyodrębnione specjalne konto. Są one kwalifikowane jako publiczne środki wspólnotowe w 75% oraz publiczne środki krajowe w 25% i mają charakter bezzwrotnej pomocy. Jako pracownik Telewizji ..... na podstawie umowy cywilnoprawnej wykonuje Pani czynności związane z prowadzeniem księgowości projektu @lterEgo. Temat: Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez wdrażanie bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących.

W związku z powyższym złożony przez Panią wniosek sprowadza się do prośby o udzielenie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku dochodowego otrzymywanych przez Panią wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia w ramach czynności wykonywanych na rzecz projektu @lterEgo.

Zdaniem Pani dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są współfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy,a Pani bezpośrednio realizuje program objęty taką pomocą

Zgodnie z art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz tych podmiotów, którym służyć ma ta pomoc oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowego ze środków pomocowych. Z tym, że obie muszą być spełnione łącznie aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Jednym z warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest min pochodzenie środków z bezzwrotnej pomocy. Program pomocowy Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego. Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz.U Nr 189 poz. 1948) i uzupełnieniem programu operacyjnego przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004r (Dz.U. Nr 214, poz. 2172).

W ramach powyższego programu środki pomocowe kierowane są na wsparcie projektów służących promowaniu nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, dotykających zarówno osoby bezrobotne, jak i zatrudnione.

W Polsce rolę Instytucji Zarządzającej Programem Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL pełni Ministerstwo Gospodarki i Pracy a w jego ramach Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym.

Rolę Instytucji Wdrażającej pełni Krajowa Struktura Wsparcia (KSW), która świadczy usługi zarówno wobec Instytucji Zarządzającej, jak i Partnerstw na Rzecz Rozwoju.

W Polsce funkcje KSW pełni "Fundusz Współpracy". Działania w ramach EQUAL realizowane są przez Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Partnerstwa tworzone są przez różnego typu instytucje lub organizacje, które zdecydują się razem współpracować w celu rozwiązania danego problemu związanego z nierównością lub dyskryminacją na rynku pracy. Inicjatywa ta jest finansowana w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz współfinansowania w 25% ze środków krajowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, służącym realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady ( WE ) nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji ( WE ) nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady ( WE ) nr 1260/1999 dotyczące zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach fundusz strukturalnych ,ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U nr 116 poz. 1206).

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, łącznie ze środkami krajowymi stanowią tzw. środki publiczne i wypłacane są w ramach wsparcia kadrowego dla Beneficjentów (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu kontroli finansowej i stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizację Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych.

W związku z powyższym pomoc jaką otrzymują beneficjenci na realizację Programu IW EQUAL nie jest pomocą otrzymaną ze środków z bezzwrotnej pomocy a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przytoczony stan faktyczny i prawny, stwierdzić należy iż w sytuacji, gdy ze środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego finansowane są wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy realizacji programu

EQUAL na podstawie umów o pracę, nie korzystają one ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W związku z powyższym od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniem podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekt zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Przy czym wynagrodzenia z tego tytułu należą do źródła przychodów a których mowa w art.13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, a podstawą prawną do poboru przez płatnika zaliczek stanowi art. 41 ust. 1 ustawy.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z cytowanym art. 14a §1 Ordynacji podatkowej przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zakres i zastosowanie prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj