Interpretacja Urzędu Celnego w Zamościu
303000-PA-9106-30/06
z 27 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
303000-PA-9106-30/06
Data
2006.11.27
Autor
Urząd Celny w Zamościu
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Postępowanie w przypadku importu wyrobów akcyzowych
Słowa kluczowe
akcyza
alkohol
alkohol etylowy
alkohol etylowy skażony
podatek akcyzowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
zawieszenie poboru akcyzy
Pytanie podatnika
1. Czy import alkoholu etylowego korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie §18 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r.w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz czy warunki zawarte w ww. przepisie mają zastosowanie do importu zwolnionych od akcyzy towarów,2. Czy import zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy stosownie do art. 26 ust. 3 z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm) tj. ze względu na przeznaczenie towaru czy też wymagane jest stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach prowadzenia składu akcyzowego stosownie do art. 26 ust.2 cyt. wyżej ustawy,3. Czy alkohol etylowy służący jako biokomponent do produkcji paliw płynnych korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie §12 ust.1 cyt. rozporządzenia oraz czy to zwolnienie ma zastosowanie również do importu alkoholu etylowego.
POSTANOWIENIE Na podstawie przepisów art. 14a §1, § 3, § 4, art. 14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem firmy HANDLOWO-USŁUGOWEJ XXXXX XXXXX XXXX z dnia 16.10.2006r.(data wpływu 18.10.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.10.2006r. (data wpływu 24.10.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, po rozpatrzeniu wniosku p o s t a n a w i a się uznać przedstawione przez firmę HANDLOWO-USŁUGOWĄ XXXX XXXXXX XXXX 33-300 NOWY SĄCZ stanowisko za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Wnioskiem z dnia 16.10.2006r. (data wpływu 18.10.2006r. ) uzupełnionym w dniu 24.10.2006r. firma HANDLOWO-USŁUGOWA XXXX XXXXXX XXXX 33-300 NOWY SĄCZ złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego. Z treści wniosku wynika następujący stan faktyczny:
W przedmiotowym wniosku Strona przedstawiła własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: Po zapoznaniu się z wyżej przedstawionym stanem faktycznym, mając na uwadze obowiązujący stan prawny, wyjaśniam co następuje: Podstawowym aktem prawnym regulującym opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym jest ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm). W myśl art. 67 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy. Zgodnie z art.72 ust.1 cyt. ustawy alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205. Stawka akcyzy dla alkoholu etylowego została określona w art.72 ust.4 ww. ustawy w wysokości 6300 zł od 1 hektolitra czystego alkoholu zawartego w gotowym wyrobie.Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 72 ust.5 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z póżn. zm) obniżył stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, określając, w załączniku nr 2 do rozporządzenia poz. 12 dla alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej mocy, skażonych (od 1 hl alkoholu etylowego 100 % vol), stawkę podatku akcyzowego w złotych na jednostkę wyrobu w wysokości 4550,00 zł/1 hl. W Dziale I, Rozdział 6 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca przewidział również inne formy ulg podatkowych - zwolnienia od podatku akcyzowego. Ulga ta nie jest tożsama z obniżką stawek podatkowych. Jest to odrębna instytucja , która w swych skutkach również powoduje obniżenie kwoty należnego podatku akcyzowego, ma charakter fakultatywny, zależy od woli podatnika, lecz prawo skorzystania z niej zależne jest od spełnienia warunków stawianych przez ustawodawcę. Na podstawie delegacji ustawowej przepisu art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z póżn. zm) określił warunki, jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego zwanego "akcyzą" oraz szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania. Przepis § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego stanowi, iż:zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach; Przepis § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, iż zwolnienie, o którym mowa w ust.1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że: Natomiast przepis §18 ust 1 pkt 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia stanowi, że zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy: W dziale II ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zawarł zasady organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tak w art.26 ust.1 pkt3 unormowano, że pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Minister Finansów natomiast otrzymał zgodnie z art.26 ust.4 delegację ustawową do określenia w drodze rozporządzenia wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych importowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że alkohol etylowy skażony podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie §18 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jednak tylko pod warunkiem nabycia go w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2 pkt 4 i 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.) biokomponetem jest bioetanol tj. odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów. Jednak zastosowanie zwolnienia przewidzianego w § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego również uzależnione jest pod warunkiem nabycia go w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym, że w § 17 ust 1 pkt 1,2,3 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89 poz. 849 z późn. zm.) do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy zaliczono: gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu-butanu, benzyny specjalne - oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13.00.2 i kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz wyroby akcyzowe, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm. ), zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego" brak jest podstaw aby objąć procedurą zawieszenia poboru akcyzy import alkoholu etylowego skażonego. Reasumując należy stwierdzić że Strona importując alkohol etylowy skażony z Ukrainy i dokonując jego zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu zobowiązana jest w tym przypadku do zapłacenia należności celnych przywozowych, podatku akcyzowego oraz podatku VAT. W przedmiotowym przypadku bez znaczenia jest również fakt, czy zakupiony na Ukrainie alkohol etylowy skażony będzie przemieszczany do składu podatkowego którego właścicielem będzie bądź to importer lub inny podmiot albowiem przemieszczenie to musiałoby nastąpić w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Odnosząc się natomiast do przywoływanych przez Stronę w uzasadnieniu wniosku przepisów prawa wspólnotowego należy stwierdzić, że ustawa o podatku akcyzowym została wydana m.in. na podstawie Dyrektyw Rady tj. m.in. Dyrektywy Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych oraz Dyrektywy 92/84/WEWG z dnia 19 października 1992r. w sprawie zbliżenia stawek podatku akcyzowego dla alkoholu i napojów alkoholowych i w żaden sposób nie narusza tych przepisów co potwierdzają przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku akcyzowym, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu sporządzenia niniejszego postanowienia. POUCZENIE Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zamościu, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Zgodnie z art.14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona powyżej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązania podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia , o którym mowa w art. 14a §4 cyt. wyżej ustawy, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Stosownie do art. 14b §2 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b §5 tej ustawy |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.