Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
USIV/II/443-67/06
z 6 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIV/II/443-67/06
Data
2006.12.06
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
działalność oświatowa
obniżenie podatku należnego
szkoła publiczna
trwały zarząd
umowa użyczenia
usługa nieodpłatna
Pytanie podatnika
Czy udostępnianie pomieszczeń uczniowskim klubom sportowym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.09.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 15.09.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13.11.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 14.11.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi użyczania pomieszczeń - podziela pogląd Wnioskodawcy w sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca użycza klubom sportowym i stowarzyszeniom jako organizacjom działającym na podstawie art. 56 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) pomieszczenia szkoły. Celem statutowym stowarzyszeń i organizacji jest działalność wychowawcza oraz rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Podmiotami korzystającymi z użyczanych pomieszczeń są: Członkami ww. klubów są uczniowie szkoły. Dyrektor szkoły nie prowadzi nadzoru nad działalnością sportową tych klubów. Osobami prowadzącymi zajęcia są nauczyciele szkoły, którzy maja podpisane umowy zlecenia z tymi klubami. Udostępnienie pomieszczeń będzie całkowicie nieodpłatne. Koszty utrzymania szkoły jako samorządowej jednostki budżetowej ponosi budżet miasta. W ocenie Wnioskodawcy usługi użyczenia nie są związane z prowadzeniem szkoły. Wnioskodawca nie korzystał i nie będzie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z usługami świadczonymi na podstawie umowy użyczenia. Budynek, którego pomieszczenia mają być przedmiotem umowy użyczenia, został przekazany Wnioskodawcy w zarząd decyzją zarządu miasta na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Wnioskodawca ponosi koszty za ogrzewanie, oświetlenie oraz koszty utrzymania czystości pomieszczeń będących przedmiotem użyczenia. Wyposażenie pomieszczeń jest własnością Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy – czynność użyczenia pomieszczeń uczniowskim klubom sportowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie spełnia ona kryteriów zaliczenia jej jako odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług. Tutejszy Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w sprawie. Umowa użyczenia jako umowa nazwana uregulowana przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) w art. 710-719, jest umową nieodpłatną. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługa użyczania pomieszczeń uczniowskim klubom sportowym jest jednak związana z działalnością edukacyjną szkoły. Stosownie do art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572) system oświaty zapewnia w szczególności warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego. Na podstawie art. 56 ust. 1 tej ustawy, w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki. Wynika również, że Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z usługami świadczonymi na podstawie umowy użyczenia. Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, użyczenie pomieszczeń uczniowskim klubom sportowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Stosownie do art. 222 powołanej ustawy – Ordynacja podatkowa, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie a także powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.