Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.V/436-16/06
z 6 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.V/436-16/06
Data
2006.12.06



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
darowizna
środki pieniężne
zakup


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć kwotę wolną od podatku w wysokości 19.274 zł, w przypadku otrzymania od brata darowizny środków pieniężnych w kwocie 30.000 zł z przeznaczeniem na zakup budynku mieszkalnego w stanie surowym?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając stosownie do art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 października 2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku od spadków i darowizn z tytułu otrzymanej od brata darowizny pieniędzy na zakup domu - uznaje stanowisko Pani za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 27 października 2006 r. zwróciła się Pani w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U, z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku od spadków i darowizn w następującym stanie faktycznym: może Pani otrzymać od brata darowiznę środków pieniężnych w kwocie 30.000 zł przeznaczonych na zakup domu w stanie surowym zamkniętym.

Według Pani oceny, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w przedstawionej sytuacji, kwotę wolną od podatku stanowi kwota w wysokości 19.274 zł.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (j.t. Dz.U.z 2004 r., nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy i praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny.

    Stosownie do art. 9 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu tym podatkiem podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
  1. 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nadwyżka wartości darowizny pozostałej po wyłączeniu kwoty wolnej, bez względu na to co jest przedmiotem darowizny.

    Niezależnie od kwoty wolnej od podatku określonej w ww. art. 9 ustawy, jak wynika z zapisu art. 4 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, zwolnione są z podatku darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9.637 zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19.274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na:
  1. wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni,
  2. budowę lokalu w małym domu mieszkalnym,
  3. budowę domu jednorodzinnego,
  4. nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odręną nieruchomość.

Powyższe zwolnienie od podatku ma miejsce jednakże tylko w sytuacji, gdy przeznaczenie darowizny przez obdarowanego mieści się w dyspozycji art. 4 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Przedstawiony w piśmie stan faktyczny wskazuje, że Pani otrzymane w darowiźnie od brata pieniądze przeznaczy na zakup domu. Przeznaczenie otrzymanych w darowiźnie pieniędzy na zakup domu, nie jest wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, a zatem zwolnienie od podatku kwoty 9.637 zł na podstawie powołanego przepisu, nie przysługuje.

Reasumując,organ podatkowy uznaje zaprezentowane przez Panią stanowisko w przedmiocie zwolnienia od podatku od spadków i darowizn w świetle obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r. ww. przepisów i w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika(...). Jest natomiast w myśl art. 14b § 2 tej ustawy wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej, właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie, stosownie do treści art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową, w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09 września 2000 r. o opłacie skarbowej - jednolity tekst Dz.U. z 2004 r., nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj