Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/89/06
z 8 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/89/06
Data
2006.11.08
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
loteria promocyjna
związek z przychodem
Pytanie podatnika
dotyczy uznania za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z organizacją loterii promocyjnej
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku "A." spółka z o.o. z D. z dnia 24.08.2006 r. (...) o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie uznania za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z organizacją loterii promocyjnej, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka prowadzi działalność handlową w zakresie dystrybucji części samochodowych, sprzedając towary odbiorcom hurtowym z którymi ma podpisane umowy partnerskie. Spółka tworzy również sieć serwisów i sklepów motoryzacyjnych, które zaopatrują się w części i akcesoria w hurtowniach partnerskich. W ramach działalności marketingowej spółka prowadzi loterię promocyjną (na podstawie zezwolenia wydanego przez Ministra Finansów) w hurtowniach partnerskich na terenie całego kraju. W loterii wezmą udział wszystkie serwisy i sklepy motoryzacyjne. W loterii uczestniczy się poprzez dokonywanie w określonym czasie za pośrednictwem hurtowni partnerskich zakupu towarów pod marką AD o określonej wartości minimalnej, wypełnienie kuponu loteryjnego oraz formularza zgłoszeniowego i przesłanie go organizatorom loterii. Kupony będą przekazywane klientom przez hurtownie partnerskie w określonym czasie. Ilość otrzymywanych kuponów uzależniona będzie od łącznych wartości zakupów produktów AD w czasie trwania loterii. Nie ma żadnego ograniczenia co do ilości kuponów, jakie uczestnik loterii może otrzymać i wypełnić. Po zakończonej loterii odbędzie się losowanie nagród w siedzibie organizatora loterii. Spółka zleca zorganizowanie loterii promocyjnej podmiotowi gospodarczemu prowadzącemu działalność gospodarczą w tym zakresie. Zdaniem spółki wszystkie koszty związane z organizacją loterii (koszt zezwolenia MF, koszt wynagrodzenia dla agencji wykonującej zlecenie) są kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości, bez uwzględnienia ograniczenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska podatnika tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje: W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązuje generalna zasada wyrażona w art. 15 ust. 1 ustawy, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jest to ustawowa definicja kosztów uzyskania przychodów, według której dokonuje się kwalifikacji wydatków ponoszonych przez podatnika jako kosztów związanych z uzyskanym przychodem. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego klienci spółki będą mogli wziąć udział w loterii premiowej i w efekcie w losowaniu nagród, po spełnieniu określonych warunków (między innymi poprzez dokonywanie w określonym czasie za pośrednictwem hurtowni partnerskich zakupu towarów pod marką A. o określonej wartości minimalnej). Loteria stanowi jedną z form uatrakcyjnienia sprzedaży, jak również może sprzyjać umocnieniu więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami. Niewątpliwie możliwość wylosowania nagrody skłaniać będzie nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez spółkę przychody. Zasadne zatem będzie stwierdzenie, że koszty poniesione na organizację loterii premiowej mają charakter wydatku, który:
Reasumując tut. organ podatkowy stwierdza, iż koszty organizacji przedmiotowej loterii promocyjnej - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowią w całości koszt uzyskania przychodów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.