Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-275/06/DP
z 30 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-275/06/DP
Data
2006.10.30



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
ekspozycja
koszty uzyskania przychodów
logo
nabycie
odpisy amortyzacyjne
reklama publiczna
środek trwały
świadczenie nieodpłatne
umowa sprzedaży
umowa użyczenia
współpraca (kooperacja)
wyposażenie
związek przyczynowo-skutkowy


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup regałów i stojaków opatrzone logo Spółki, w które Spółka wyposaża punkty sprzedaży Klientów są kosztem uzyskania przychodów nie podlegającym limitowi określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Stojaki i regały służą uwidocznieniu sprzedaży produktów Spółki prowadzonej przez Klientów.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 04.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.08.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie


p o s t a n a w i a


uznać za prawidłowe stanowisko Spółki w zakresie pytania 1.


U Z A S A D N I E N I E


Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w celu zwiększenia sprzedaży Spółka wyposaża punkty sprzedaży Klientów w stojaki i regały opatrzone logo Spółki. Stojaki i regały służą uwidocznieniu sprzedaży produktów Spółki prowadzonej przez Klientów Spółki w danym punkcie handlowym. Klient wykorzystuje stojaki i regały wyłącznie do eksponowania wyrobów Spółki. Pomiędzy Spółką a Klientem zawierana jest umowa określająca warunki współpracy i sprzedaży produktów Spółki, podpisywana w momencie udostępniania wyposażenia Spółki jej Klientom. Wyposażenie do ekspozycji udostępniane jest w ramach tej umowy do czasu zakończenia współpracy. W związku z tym, że Klient sprzedaje towary Spółki, koszt używania wyposażenia przez Klienta zawarty jest w cenie sprzedawanych produktów. Całe wyposażenie pozostaje własnością Spółki, a Klient zobowiązany jest do zwrotu regałów w przypadku zaprzestania współpracy ze Spółką. Jednocześnie Spółka prowadzi szczegółową ewidencję wydań i zwrotów regałów i stojaków.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka występuje z zapytaniem:

1. Czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na zakup regałów i stojaków są w pełni kosztem uzyskania przychodów i nie podlegają limitowi określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie stojaków i regałów z ww. przeznaczeniem?

3. Czy zgodnie z art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego w momencie udostępnienia takiego wyposażenia Klientowi?

Zdaniem Spółki wydatki ponoszone z tytułu nabycia i umieszczenia wyposażenia w punktach sprzedaży Klientów (dystrybutorów) są w pełnej wysokości kosztami uzyskania przychodów. Celem udostępniania regałów i stojaków punktom sprzedaży jest zapewnienie wzrostu sprzedaży produktów Spółki. Odpowiednie wyeksponowanie produktów na regałach opatrzonych znakiem firmowym Spółki sprzyja zwiększeniu ich sprzedaży. W związku z tym, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty, których poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wykazano we wniosku, regały i stojaki opatrzone logo Spółki stoją w miejscach publicznych, gdzie sprzyjają reklamowaniu produktów Spółki. Dzięki temu każdy potencjalny nabywca widzi produkty Spółki. Biorąc pod uwagę, że reklama jest w tym przypadku kierowana do wszystkich przypadkowych klientów marketów i hurtowni (nieograniczony krąg odbiorców) Spółka uważa, że spełnia warunki reklamy prowadzonej publicznie. W konsekwencji wydatki poniesione na nabycie regałów i stojaków powinny być zaliczane w całości do kosztów podatkowych Spółki. Tym samym, zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie powinno być objęte limitem wskazanym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka zauważa, że udostępnienie regałów i stojaków do ekspozycji towarów nie może być uznane za nieodpłatne świadczenie na rzecz Klienta Spółki, gdyż - jak wynika z zawartego porozumienia dotyczącego powierzenia regałów Klientowi - Spółkę i Klienta łączy stosunek prawny o charakterze dwustronnie zobowiązującym. Spółka powierza regały Klientowi, w zamian za co Klient ma obowiązek kupowania towarów od Spółki i eksponowania na regałach wyłącznie towarów pochodzących od Spółki.

Na poparcie swego stanowiska w sprawie Spółka powołuje się na interpretacje organów podatkowych w tym zakresie przytaczając pismo Ministra Finansów z dnia 27 lutego 1997 r. nr PO 4/GK-722-981/96 oraz pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17 marca 2005 r. znak 1472/ROP1/423ŹOB/28/05/PS.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki zawarte we wniosku i wyjaśnia, co następuje.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podatnik ma więc prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, jeżeli pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, o ile przedmiotowe wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącym zamknięty katalog wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów.

Stojaki i regały opatrzone logo Spółki zawierają przekaz reklamowy, zatem udostępniane i eksponowane w placówkach handlowych spełniają warunki reklamy prowadzonej w sposób publiczny. Tym samym wydatki poniesione na ich nabycie lub wytworzenie nie podlegają limitowaniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik ma więc prawo do zaliczenia wydatków poniesionych na zakup regałów i stojaków z logo firmy w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie umowy, na podstawie których udostępniane są przedmiotowe regały i stojaki nie mają charakteru umowy użyczenia. Są to umowy dwustronnie zobowiązujące, na mocy których Klienci Spółki zobowiązują się do przechowywania i ekspozycji w powierzonym sprzęcie tylko i wyłącznie produktów opatrzonych marką Spółki. Ponadto zobowiązują się, w zamian za dostarczony sprzęt, do zakupu od Spółki produktów jej firmy. W powyżej opisanej sytuacji dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży produktów Spółki połączonej z udostępnieniem do używania urządzeń niezbędnych w tej sprzedaży.

Właściwa ekspozycja towaru, odpowiednie jego zareklamowanie - ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów firmy, a zatem ma wpływ na wielkość osiągniętego przez Spółkę przychodu. Stosownie do dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów z tym związanych, wykazując, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione na zakup regałów i stojaków pozostają w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę ze sprzedaży wyeksponowanych na nich towarów.

Należy zatem potwierdzić stanowisko Strony, że przedmiotowe wydatki mogą stanowić w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania.

Stosownie do art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m. in. poniesienia kosztów uzyskania przychodów.

Stojaki i regały zaliczane do środków trwałych w rozumieniu art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podlegają odpisom amortyzacyjnym. Zgodnie z treścią przepisu z art. 16 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na ich nabycie lub wytworzenie nie są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te stanowić będą w tym przypadku koszt uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne. W odniesieniu do środków trwałych, kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą bowiem odpisy amortyzacyjne naliczane od ich wartości początkowej, zgodnie z przepisami art. 16a - 16m.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie 2. i 3.) zostanie wydana odrębnym postanowieniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj