Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/46/2006/kk
z 2 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/46/2006/kk
Data
2006.10.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy usługi transportu wykazane jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę należy wykazywać jako niepodlegające opodatkowaniu w Polsce ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1 i ust. 3, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 9 i § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.),

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2006r. w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii określenia miejsca opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów.

W dniu 28 lipca 2006r. został złożony wniosek z dnia 18 lipca 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W przedmiotowym wniosku Podatnik stwierdza, że część swojej produkcji sprzedaje włoskiemu kontrahentowi, któremu dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką 0% wystawia fakturę (Podatnik jest w posiadaniu numeru NIP kontrahenta unijnego oraz potwierdzenia odbioru towarów). Transport towarów zlecany jest zewnętrznym firmom transportowym. Z umowy zawartej z kontrahentem wynika, iż cena towarów nie uwzględnia kosztów usługi transportowej. W związku z tym Podatnik obciążając nabywcę za towar, obciąża go również za usługę transportową, którą wykazuje na fakturze w odrębnej pozycji "transport".

Z uwagi na powyższe Podatnik wystąpił m.in. z zapytaniem, czy usługi transportu, wykazane jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę należy wykazywać jako niepodlegające opodatkowaniu w Polsce.

W treści wniosku Podatnik powołuje się na art. 28 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym cyt. "obrót z tytułu usług transportowych, zawartych w tych fakturach traktuję, jako wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów niepodlegający opodatkowaniu na terytorium kraju i nie wykazuję w deklaracji VAT-7".

Stanowisko tutejszego Organu:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz włoskiego kontrahenta posiadającego numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium tego państwa członkowskiego. Transport towarów zleca zewnętrznym firmom transportowym. Ponieważ z umowy zawartej z kontrahentem wynika, iż cena towarów nie uwzględnia kosztów usługi transportowej, dlatego też wystawiając fakturę Podatnik obciąża kontrahenta za towar stawką 0% oraz w odrębnej rubryce za usługę transportową jako niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Należy zauważyć, że przepis ten (jak i pozostałe przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług) nie precyzuje jakiego typu dodatkowe koszty wlicza się do podstawy opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Wskazuje jednak, że jest to całość świadczenia należnego od nabywcy.

W związku z powyższym należy uznać, że koszty transportu wewnątrzwspólnotowego związane bezpośrednio z dostawą towarów, które stanowią część kwoty należnej od kontrahenta z tytułu tej dostawy (tj. są elementem kalkulacyjnym ceny towaru) wlicza się do podstawy opodatkowania, o której stanowi art. 29 ww. ustawy.Włączenie tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości kosztów transportu, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia w odrębnej pozycji na fakturze ze stawką 0% właściwą dla świadczenia zasadniczego - wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, albowiem koszty transportu uwzględnione już zostały w wartości towaru.

Należy jednak zauważyć, że jeżeli z umowy zawartej z kontrahentem wynika, iż cena towarów nie uwzględnia kosztów usługi transportowej, a Podatnik obciążając nabywcę za towar zobowiązany jest na podstawie zawartej umowy także do odrębnego udokumentowania wartości usługi transportowej, to w tej sytuacji znajdują zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania usług transportowych.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa m.in. w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów dokonanej przez Podatnika, dla której nabywca usługi podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego, jest terytorium tego państwa (Włochy), co oznacza, że usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (Polski).

Wobec powyższego, stanowisko Podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że w rozpatrywanej sprawie faktura wystawiona dla kontrahenta włoskiego powinna zawierać dane zgodne z § 9 i § 27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r.

W pozycji dotyczącej wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów nie wykazuje się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem; faktura dokumentująca wykonanie tej czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj