Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-373/06/822/JB
z 14 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-373/06/822/JB
Data
2006.11.14



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
paliwo
zwolnienie z podatku akcyzowego
żegluga


Pytanie podatnika
"Czy zwolnienia wynikające z § 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2006r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego znajdują zastosowanie do olejów napędowych, wykorzystywanych w żegludze statków oraz podczas prac statków przy pogłębianiu portów poprzez połączone z nimi urządzenia, pochodzących od przedmiotowej spółki ?"


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 2 sierpnia 2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie Nr 441000-PAI-9100I-16a/06/2214/MP/EU z dnia 24 lipca 2006r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, że XXX jest uprawniona do stosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz. U. 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm./, w przypadku wykorzystania olejów napędowych na potrzeby statków wykonujących prace przy pogłębianiu portów przez połączone z nimi urządzenia

- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Jak wynika z akt sprawy, w dniu 15.05.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął przekazany przez Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie przy piśmie nr 421000-PA-9102-18/06/TS z dnia 06.05.2006r. wniosek XXX, zwanego dalej Podatnikiem, z dnia 26 kwietnia 2006 roku uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2006 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Podatnik jest zarejestrowany w Republice Federalnej Niemiec na podstawie obowiązujących tam przepisów i posiada osobowość prawną. Podatnik nie prowadzi składu podatkowego, korzysta natomiast ze składów podatkowych w Greiswaldzie, Rostocku oraz Rafinerii w Schwedt. Z tych składów na podstawie udzielonego przez Główny Urząd Celny w Stralsundzie pozwolenia (XXX) prowadzi zakup i dalszą sprzedaż olejów, między innymi do Polski. Transport olejów z niemieckich składów podatkowych do Polski odbywa się w procedurze zawieszonej akcyzy. Ilość i jakość oleju przy odbiorze ze składu w Niemczech potwierdza dokument UDT.

Pozwolenie udzielone przez Główny Urząd Celny w Stralsundzie nr XXX upoważnia Podatnika do obrotu olejami mineralnymi po obniżonych stawkach podatkowych przy zastosowaniu formularza UDT.

Podatnik informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika w złożonym przez niego wniosku było następujące: "Czy zwolnienia wynikające z § 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2006r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego znajdują zastosowanie do olejów napędowych, wykorzystywanych w żegludze statków oraz podczas prac statków przy pogłębianiu portów poprzez połączone z nimi urządzenia, pochodzących od przedmiotowej spółki ?"

Zdaniem Podatnika zgodnie z § 8 ust. 1 w związku z ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, tj. dokonujący odsprzedaży tych wyrobów podmiotom posiadającym jednostkę lub jednostki pływające, które złożą oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

Podatnik stoi na stanowisku, że skoro polskie regulacje prawne dotyczące prawa wodnego i morskiego nie definiują pojęcia ,,żegluga", to należy przyjąć wykładnię, iż w pojęciu żegluga mieści się zarówno żegluga morska jak i śródlądowa. Niewyjaśnionym pozostaje czy prace techniczne statków można uznać za żeglugę morską (jeśli prowadzone są na morskich drogach wewnętrznych) czy to śródlądową, a tym samym czy dla potrzeb takich prac zakup paliwa przez operatora statku może się odbywać w procedurze zawieszonej akcyzy.

Statki, dla których przeznaczony jest olej napędowy, prowadzą prace przy pogłębianiu dna portów. W czasie prac przy pogłębianiu portów statki nie znajdują się w ruchu . Stąd też należy rozstrzygnąć wątpliwość czy olej napędowy zużywany podczas pracy koparek i innych urządzeń znajdujących się na przedmiotowych statkach może zostać nabyty w procedurze zawieszonej akcyzy jako wykorzystywany do celów żeglugi. Brak ustawowej definicji terminu ,,żegluga", nie uzasadnia interpretacji zawężającej. W rozumieniu potocznym termin ,,żegluga" oznacza każdą podróż morską lub powietrzną, która rozpoczyna się opuszczeniem portu na stałym lądzie, a kończy powrotem do portu na stałym lądzie. W takim rozumieniu ,,żeglugą" jest również wpłynięcie statku w celu wykonywania pracy na wodzie. Stąd określenie ,,wykorzystywane do celów żeglugi" użyte w § 8 ust. 1 w związku z ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz w § 14 ust. 1 pkt c Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej obejmuje także wykonywanie przez statki i połączone z nimi urządzenia prac pogłębiających na terenach portów i torów wodnych. Ponadto zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy stosuje się, gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej. Takie zwolnienie wynika z § 14 ust. 1 pkt c Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

Po rozpatrzeniu wyżej wymienionego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie postanowieniem Nr 441000-PAI-9100I-16a/06/2214/MP/EU z dnia 24.07.2006r. uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz. 500) w przypadku wykorzystania olejów napędowych na potrzeby statków wykonujących prace przy pogłębianiu portów przez połączone z nimi urządzenia, za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie ponadto wskazał, że art. 8 Dyrektywy Rady 2003/96/WE stwierdza, iż w przypadku zastosowania paliwa silnikowego do prac przy hodowli ryb, w zakładach i maszynach używanych w budownictwie, inżynierii lądowej i wodnej oraz publicznych robotach budowlanych obowiązują minimalne poziomy opodatkowania.

W dalszej części uzasadnienia organ I instancji wskazał również, że stosownie do art. 14 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2003/96/WE państwa członkowskie zwalniają od podatku akcyzowego produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym i energię elektryczną produkowaną na pokładzie statku.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie podkreślił także, iż prawo wspólnotowe w zakresie podatku akcyzowego w sposób jednoznaczny oddziela zwolnienie od akcyzy od możliwości zastosowania minimalnej stawki opodatkowania, jak również rozróżnia pojęcie ,,cele żeglugowe", związane z przewozem pasażerów lub towarów na wodach terytorialnych Wspólnoty od wszelkiej działalności przemysłowej i handlowej związanej z inżynierią wodną czy hodowlą ryb. Zwolnienie stosuje się jedynie, gdy wyroby zharmonizowane zużywane są do napędu jednostek pływających służących do transportu wodnego, nie zaś do innych celów jedynie związanych z wodami np. wydobywanie piasku oraz żwiru, pogłębianie torów wodnych.

Z uzasadnienia postanowienia wynika zatem, iż w przypadku wykorzystania paliwa żeglugowego do wykonywania prac z zakresu inżynierii wodnej, przy pogłębianiu dna portów zwolnienie na podstawie § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie przysługuje.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2006r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie Nr 441000-PAI-9100I-16a/06/2214/MP/EU z dnia 24.07.2006r.

Podatnik zarzucił błędną interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, poprzez przyjęcie, iż paliwo żeglugowe przeznaczone do prac z zakresu pogłębiania portów nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Przy piśmie Nr 441000-PA-91162-17/06/2873/BC z dnia 18 sierpnia 2006r. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika z dnia 2 sierpnia 2006r. na swoje postanowienie nr jw. wraz z aktami sprawy w celu załatwienia zgodnie z właściwością.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenie i analizie akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r., Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w § 8 zwolnił od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "żegluga", dlatego też niezbędne jest ustalenie zakresu pojęciowego terminu, "cel żeglugi". W związku z powyższym należy odnieść się do regulacji prawa wspólnotowego w tym zakresie.

W myśl art. 8 Dyrektywy Rady 2003/96/WE do produktów wykorzystywanych jako paliwo silnikowe do celów określonych w ust. 2 obowiązują minimalne poziomy opodatkowania ustalone w załączniku I tabela B.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. c) Dyrektywy minimalne poziomy opodatkowania obowiązują w przypadku wykorzystania ich w zakładach i maszynach używanych w budownictwie, inżynierii lądowej i wodnej oraz publicznych robotach budowlanych.

W myśl art. 14 ust. 1 lit. c) Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej zwalnia się od podatku akcyzowego produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, i energia elektryczna produkowana na pokładzie statku. Zgodnie z Dyrektywą za "prywatną żeglugę niehandlową" uznać należy każde użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niej na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszystkich innych celach niż handlowe, w szczególności innych niż w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług na rzecz władz publicznych.

Prawo wspólnotowe w zakresie podatku akcyzowego wyraźnie oddziela zwolnienie od akcyzy od możliwości zastosowania minimalnej stawki opodatkowania. Rozróżnia także pojęcie ,,cele żeglugowe", związane z przewozem pasażerów lub towarów na wodach terytorialnych Wspólnoty od wszelkiej działalności przemysłowej i handlowej związanej z inżynieria wodną.

Zgodnie z powyższym zwolnienie stosuje się tylko wtedy, gdy wyroby zharmonizowane zużywane są do napędu jednostek pływających służących do transportu wodnego, nie zaś do innych celów jedynie związanych z wodami np. pogłębiania lub udrażniania dna portów. Nie ma przy tym znaczenia, jak twierdzi w zażaleniu Podatnik, czy statki te są na stałe połączone z maszynami, czy też są w ruchu.

Trzeba także zauważyć, że w zażaleniu z dnia 2 sierpnia 2006 roku Podatnik pomija przepis art. 8 Dyrektywy. Dokonując interpretacji aktów prawnych, w tym także aktów prawa unijnego, trzeba mieć na uwadze całokształt przepisów w nim zawartych. Dokonując interpretacji art.14 trzeba mieć na uwadze przepis art. 8, w którym wyraźnie wskazano, iż w przypadku wykorzystania paliwa silnikowego w zakładach i maszynach używanych w budownictwie, inżynierii lądowej i wodnej oraz w publicznych robotach budowlanych obowiązują minimalne poziomy opodatkowania, Podatnik błędnie przyjął, iż przysługuje mu zwolnienie od akcyzy na podstawie § 8 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj