Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POIV-443/46/06
z 29 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/46/06
Data
2006.12.29



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawki podatku
transport drogowy
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
1. Podatnik na zlecenie kontrahenta polskiego wykonał przewóz towarów na trasie Radom – Brumundal (Norwegia). Zdaniem Strony odcinek trasy od miejscowości Radom do granicy kraju w Świnoujściu należy opodatkować z zastosowaniem stawki 0% natomiast część trasy poza terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu. 2. Podatnik na zlecenie spedytora polskiego wykonał usługę transportu towarów z Polski do Szwecji i dla całej trasy zastosował stawkę 22%. Zdaniem Strony przedstawiony sposób opodatkowania wykonanych usług jest prawidłowy.



POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.10.2006 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 10.11. 2006 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

-ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów.
1. Podatnik na zlecenie kontrahenta polskiego wykonał przewóz towarów na trasie Radom – Brumundal (Norwegia). Zdaniem Strony odcinek trasy od miejscowości Radom do granicy kraju w Świnoujściu należy opodatkować z zastosowaniem stawki 0% natomiast część trasy poza terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu, ponieważ Norwegia nie jest krajem Unii Europejskiej.
2. Podatnik na zlecenie spedytora polskiego wykonał usługę transportu towarów z Polski do Szwecji i dla całej trasy zastosował stawkę 22%. Zdaniem Strony przedstawiony sposób opodatkowania wykonanych usług jest prawidłowy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług transportowych – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 (zastrzeżenie dot. usług transportu wewnątrzwspólnotowego).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem m.in. art. 83.
Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów:
a.z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b.z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c.z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d.z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, usługami transportu międzynarodowego są również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt. 1 i 2.
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora, stosownie do art. 83 ust. 5 w/w ustawy o podatku od towarów i usług są:
1.list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2.w przypadku transportu towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tyt. importu towarów.
Mając na uwadze powołany przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż usługi międzynarodowego transportu towarów będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w części świadczonej na terytorium Polski, natomiast w pozostałej części usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce lecz w państwie (państwach), na terytorium których powstanie obowiązek podatkowy z tytułu jej świadczenia. Stawka podatku VAT na usługi międzynarodowego transportu towarów świadczone na odcinku przebiegającym przez terytorium Polski na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 0% jednakże dla jej zastosowania Strona powinna posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt. 1 tej ustawy (w przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22%).
Jak wskazano na wstępie miejscem opodatkowania usług transportowych, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednakże zgodnie z ust. 3 tego artykułu jeżeli nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Przedstawiona zasada zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt. 1 i art. 26 ust. 6 w/w ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie również w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów.
Tak więc stawka podatku VAT dla wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, dla której miejscem świadczenia (opodatkowania) jest Polska, wynosi 22% za całą trasę. W przypadku gdyby nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska (terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu) miejscem opodatkowania usługi będzie to państwo, w którym usługobiorca jest zarejestrowany dla tej usługi jako podatnik podatku od wartości dodanej i to na nim, a nie na usługodawcy, ciąży obowiązek podatkowy.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj