Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPZ/423/34/06/TG
z 5 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPZ/423/34/06/TG
Data
2006.12.05
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta --> Wynagrodzenie płatnika i inkasenta
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
płatnik
wynagrodzenia
Pytanie podatnika
- czy wynagrodzenie płatnika może zostać potrącone przez Bank w dowolnym momencie do czasu upływu terminu przedawnienia roszczenia płatnika o zapłatę wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej,
- czy wynagrodzenie płatnika może zostać potrącone przez płatnika z dowolnej wpłaty podatków pobranych od jakiegokolwiek podatnika dokonywanej przez tego płatnika,- czy wynagrodzenie płatnika przysługuje również od części podatku wpłaconej w terminie określonym w odrębnych przepisach, nie przysługuje natomiast od części podatku wpłaconej po terminie, - czy w przypadku nadpłaty (podatek pobrany nienależnie bądź w wysokości wyższej od należnej) wynagrodzenie płatnika podlega zwrotowi wraz z należnymi odsetkami za zwłokę
UZASADNIENIE
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedstawione przez Podatnika własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej. Z kolei, na podstawie ust. 3 art. 26 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnicy o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru, a podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowdzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Ust. 4 art. 41 ww. ustawy nakłada na płatników, o których mowa w ust. 1 obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt. 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Z kolei, na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru. Na podstawie ust. 2 ww. art. 42 płatnicy są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym , o którym mowa w ust. 1 przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru. Pojęcie "płatnika" zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa w art. 28 § 1 przyznają płatnikowi zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2065) na 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa. Wynagrodzenie przysługuje w związku z wpłaceniem podatku, jeśli wpłacony podatek został uprzednio pobrany od podatnika. Ze sformułowania art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że wynagrodzenie nie przysługuje od kwot podatku odprowadzanych z własnych środków płatnika. Ponieważ wynagrodzenie płatnika przysługuje z tytułu terminowego wpłacenia podatku muszą być zachowane terminy dokonania wpłaty wynikające z przepisów właściwych ustaw oraz art. 47 § 4 Ordynacji podatkowej, z uwzględnieniem art. 60 § 1 w związku z § 2 oraz art. 12 tej ustawy. W przypadku terminowego dokonania wpłaty częściowej wynagrodzenie przysługuje tylko od tej części podatku oraz w granicach prawidłowo ustalonego zobowiązania podatkowego. Kwoty wynagrodzenia obliczane są przez płatników i pomniejszają dokonane przez nich wpłaty podatków. Płatnik, który pobrał wynagrodzenie nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, jest zobowiązany dokonać zwrotu wynagrodzenia na rachunek urzędu skarbowego wraz z odsetkami za zwłokę, o czym stanowi art. 52 § 1 Ordynacji podatkowej, który na równi z zaległością podatkową traktuje wynagrodzenie płatników pobrane nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej. W przypadkach, o których mowa w art. 52 § 1, odsetki za zwłokę naliczane są od dnia pobrania wynagrodzenia przez płatnika zgodnie z art. 53 § 5 ww. ustawy. Na podstawie art. 28 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa w razie stwierdzenia, że płatnik pobrał wynagrodzenie nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, organ podatkowy wydaje decyzję o zwrocie nienależnego wynagrodzenia. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ustawy Ordynacja podatkowa ma charakter fakultatywny, co oznacza że jest uprawnieniem a nie obowiązkiem płatnika. Ordynacja podatkowa, jak również ww. rozporządzenie Ministra Finansów nie nakładają obowiązku dokonania potrąceń należnego wynagrodzenia, w tym samym miesiącu, w którym płatnicy dokonują wpłaty pobranego podatku, stanowiącego podstawę do naliczenia wynagrodzenia. W związku z powyższym należne płatnikom wynagrodzenie może on potrącić z następnych wpłat. Zwraca się jednak uwagę na szczególną formę uzyskania przez płatnika wynagrodzenia uregulowaną ww. przepisami. Mianowicie, środki te płatnik uzyskuje wyłącznie poprzez potrącenie z dokonywanych wpłat danego podatku, realizowanych w ramach pełnienia funkcji płatnika. W związku z powyższym, w przypadku braku w następnych miesiącach obowiązków płatnika z tytułu określonego rodzaju zobowiązania podatkowego, brak będzie możliwości zrealizowania przez płatnika czynności potrącenia wynagrodzenia należnego od wcześniejszych wpłat. Ordynacja podatkowa nie przewiduje bowiem trybu dochodzenia wynagrodzenia w inny sposób, np. poprzez stwierdzenie nadpłaty. Z powyższego wynika, że najbardziej właściwym rozwiązaniem jest dokonywanie potrąceń wynagrodzenia z bieżących wpłat podatku. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.