Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PMO-BA/436-6/06/SC
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PMO-BA/436-6/06/SC
Data
2006.11.02



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych

Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
wynagrodzenie ryczałtowe


Pytanie podatnika
Czy notariuszowi jako płatnikowi podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od spadków i darowizn przysługuje wynagrodzenie, jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliwości oraz za jaki okres może zostać pobrane wynagrodzenie?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.09.2006 r. (wpływ 25.09.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności stwierdza; iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIEDNIE

Pani H. jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn w dniu 25.09.2006 roku r. zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej to jest: czy w świetle art. 28 ust. 4 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) czy notariuszowi jako płatnikowi podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn przysługuje wynagrodzeniei przysługujące płatnikowi jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliowści oraz za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie.
Strona przedstawiając swoje stanowisko twierdzi, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami określonymi w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zgodnie z powyższym przepisem płatnicy mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia. Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 roku. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa i wynosi ono 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników oraz 0,1 kwoty podatków pobranych przez inkasentów.
Podatek od czynności cywilnoprawnych oraz podatek od spadków i darowizn w odróżnieniu od innych podatków stanowi dochód gminy. Stosownie do tego ustawodawca w art. 28 § 4 w/w ustawy nadał upoważnienie jednostkom samorządu terytorialnego do indywidualnego ustalenia wysokości wynagrodzenia przysługującego płatnikom i inkasentom.
W związku z powyższym wnioskodawca Pani H. formułuje pogląd, iż prawo lokalne nie może kształtować prawa ogólnego, więc korzystanie z tego przywileju przez gminę nie może odbierać płatnikom i inkasentom prawa poboru do wynagrodzenia nadanego w ustawie gdyż stosownie do art. 2 § 1 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisy tej ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe. Pani H. płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do niego - płatnika mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy t. j. przepisy art. 28 § 3 pkt 1 w/w ustawy co w ostateczności ma skutkować pobraniem wynagrodzenia określonego dla płatników pobierających podatki budżetu państwa. W przeciwnym razie co zostało podniesione przez notariusza, mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której płatnikowi lub inkasentowi przysługuje prawo poboru wynagrodzenia na podstawie przepisów ustawy, a jednocześnie na skutek braku przepisów wykonawczych, do których organy nie są obligatoryjne zobowiązanie, tego prawa są pozbawieni.
W odpowiedzi na powyższe tut. Urząd wyjaśnia, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe gdyż:
Podstawa prawna prawa do wynagrodzenia przysługującego płatnikom i inkasentom zawarta jest w art. 28 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) oraz wydanych na podstawie art. 28 § 4 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa uchwałach organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
Wynagrodzenie płatników i inkasentów pobierających podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego w świetle art. 28 § 4 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa który stanowi iż rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa jest fakultatywne a wysokość wynagrodzenia płatników i inkasentów związanego z podatkami stanowiącymi dochody jednostek samorządu terytorialnego może być określana w dowolny sposób. W szczególności nie musi to być wynagrodzenie zryczałtowane, może też mieć postać mieszaną (częściowe zryczałtowanie).
Ustalenie takiego wynagrodzenia odbywa się w drodze uchwały rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa. Jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują możliwość lub obowiązek określenia wynagrodzenia w drodze uchwały organu stanowiącego, ten właśnie organ jest wyłącznie właściwy do określenia wynagrodzenia za podatki wpłacone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Natomiast zakres terytorialny obowiązywania uchwalonych na podstawie art. 28 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zasad wynagrodzenia płatników zdeterminowany jest obszarem jednostki samorządowej, której organ stanowiący uchwałę podjął. Każdy z organów stanowiących poszczególne jednostki samorządu terytorialnego ustala zasady wynagradzania w takim zakresie, w jakim sam wprowadza pobór w drodze inkasa oraz w jakim korzysta z instytucji płatnika w stosunku do dochodów podatkowych swojego budżetu.
Z pisma skierowanego do tut. organu podatkowego przez Urzędu Miasta K. z dnia 12.10.2006 roku nr PD-07.0717-74/DŻ/06/ wynika, iż Rada Miasta K. nie skorzystała z delegacji ustawowej i nie podjęła uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia o którym mowa w art. 28 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa.
W tym stanie faktycznym i prawnym stanowisko Pani jako płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn nie jest prawidłowe, gdyż jak wyżej wykazano wynagrodzenie płatników i inkasentów pobierających podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego jest, w świetle art. 28 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa jest wynagrodzeniem fakultatywnym a Rada Miasta K. nie podjęła w tym zakresie stosownej uchwały.
W związku z powyższym powołana w Pani piśmie jako podstawa prawna prawa do wynagrodzenia notariuszy - płatników podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn - to jest art. 2 § 1 pkt 1, art. 28 § 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w związku z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240. z 2002 roku poz. 2065) nie znajduje uzasadnienia prawnego gdyż w/w rozporządzenie reguluje zasady wynagradzania płatników i inkasentów z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa i nie dotyczy Pani lako płatnika podatków stanowiących dochód jednostki samorzadu terytorialnego.
Nadto brzmienie powyższych przepisów nie daje żadnych podstaw do swobodnego utożsamiania przepisów dotyczących wynagrodzenia płatników pobierających podatki na rzecz budżetu państwa z wynagrodzeniem płatników podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe/,
- w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj