Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-290/06/AJ
z 1 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-290/06/AJ
Data
2006.12.01



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
objęcie (nabycie) akcji
oferta
otrzymanie
programy
programy lojalnościowe
świadczenia na rzecz pracowników
umowa agencyjna
usługi menedżerskie
współpraca (kooperacja)
wydatki na rzecz pracowników


Pytanie podatnika
Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki wynikające z Programu Motywacyjnego obowiązującego w Spółce w odniesieniu dla kluczowych pracowników oraz współpracowników Spółki? W ramach Programu Spółka zobowiązana jest w latach 2006-2008 składać każdemu z jego adresatów oferty nabycia po cenie nominalnej wyemitowanych przez Spółkę akcji zwykłych na okaziciela serii C, nabytych uprzednio w tym celu przez Spółkę na giełdzie lub pochodzących z nowej emisji. Na podstawie umów ze współpracownikami Spółka może zwolnić się z obowiązku złożenia oferty nabycia w 2006 r. transzy Akcji, poprzez zapłatę współpracownikowi równowartości transzy Akcji, mającej być przedmiotem oferty.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.09.2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku, głównym przedmiotem działalności Podatnika (“Spółka”) jest świadczenie usług reklamowych.

W Spółce został wprowadzony Program Motywacyjny dla kluczowych pracowników oraz współpracowników Spółki.

W ramach Programu Motywacyjnego Spółka zobowiązana jest w latach 2006-2008 składać każdemu z jego adresatów oferty nabycia na własność po cenie nominalnej określonej ilości wyemitowanych przez Spółkę akcji zwykłych na okaziciela serii C (“Akcje”), nabytych uprzednio w tym celu przez Spółkę na giełdzie lub pochodzących z nowej emisji. Uprawnienie do nabycia Akcji jest przyznawane stopniowo przez okres 2-3 lat (np. 30% przewidzianej ilości Akcji po 1 roku, dalsze 30% po 1,5 roku, a pozostałe 40% po 2 latach), wg uznania Zarządu Spółki. Program Motywacyjny przewiduje jednocześnie w swym założeniu, że Spółka będzie mogła podjąć decyzje o zamianie opcji złożenia oferty nabycia Akcji na uprawnienie do otrzymania przez osobę objętą Programem Motywacyjnym wartości akcji liczonej wg kursu akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Podatnik w celu osiągnięcia maksymalnych zysków z tytułu świadczenia usług reklamowych, korzysta z profesjonalnej kadry agentów współpracujących ze Spółką na podstawie umów agencyjnych. Uchwałą Zarządu Spółki, dwie osoby spośród kadry agentów, świadczące jednocześnie na rzecz Spółki usługi menedżerskie na podstawie zawartej ze spółką M Sp. z o.o. umowy o dostarczenie personelu, uznane zostały za kluczowe dla działalności Spółki i tym samym zostały objęte Programem Motywacyjnym. Zgodnie z umowami z dnia 28.06.2006 r. zawartymi z tymi agentami, Podatnik zobowiązany był do końca drugiego kwartału 2006 r. złożyć tym agentom, jako osobom objętym Programem Motywacyjnym, oferty nabycia pierwszej transzy akcji.

Jednakże na podstawie § 3 umowy strony zawarły klauzulę, że Spółka będzie mogła, na podstawie upoważnienia przemiennego, zwolnić się z obowiązku złożenia oferty nabycia w 2006 r. transzy Akcji, poprzez zapłatę na rzecz danego agenta kwoty stanowiącej równowartość tej transzy Akcji, mającej być przedmiotem oferty, ustalonej na podstawie średniego kursu zamknięcia dla Akcji, mającej być przedmiotem oferty, ustalonej na podstawie średniego kursu zamknięcia dla Akcji, będących przedmiotem obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

W związku z faktem, że Spółce nie udało się pozyskać Akcji w celu złożenia agentowi oferty ich zakupu, ani nie zostały wyemitowane nowe Akcje, Spółka skorzystała z przysługującego jej upoważnienia przemiennego i wypłaciła agentom równowartość transzy Akcji za 2006 r., zgodnie z zawartymi umowami i wg zasad tam ustalonych.

W świetle powyższego Podatnik wnosi o wyjaśnienie, czy Spółka może w/w wydatki wynikające z Programu Motywacyjnego obowiązującego w Spółce zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółki wydatki poniesione przez Spółkę w ramach Programu Motywacyjnego, w celu zwolnienia się z obowiązku złożenia agentom oferty zakupu danej transzy Akcji, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te nie zostały wymienione wśród wydatków nie stanowiących koszt uzyskania przychodów w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym o możliwości ich zaliczenia do tych kosztów będzie decydować przesłanka zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. że wydatek poniesiony przez Spółkę w ramach Programu Motywacyjnego wykazuje związek z przychodem.

Jak podnosi Spółka, przedsiębiorca wprowadzając program motywacyjny ma na celu przywiązanie kluczowych pracowników lub współpracowników do firmy, co ma zapobiec ich odchodzeniu z firmy i podejmowaniu działań konkurencyjnych, co mogłoby osłabić pozycję przedsiębiorcy na rynku.

Z okoliczności związanych z powstaniem w Spółce przedmiotowego wydatku wynika, że ów wydatek dający de facto Spółce możliwość zwolnienia się z obowiązku złożenia oferty zakupu Akcji, ma zapobiec odchodzeniu lub kończeniu współpracy ze Spółką przez osoby mające decydujące znaczenie dla działalności Spółki, a tym samym ma ochraniać przed konkurencją źródła przychodów Spółki i umacniać jej pozycję na rynku usług reklamowych. Wobec tego, zdaniem Spółki, wydatek ten został poniesiony w celu uzyskania przychodu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdza, co następuje:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej u.p.d.o.p. - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, generalnie można uznać, że wydatki poniesione przez Spółkę w ramach Programu Motywacyjnego, w celu zwolnienia się z obowiązku złożenia agentom oferty zakupu danej transzy Akcji, spełniają powyższe przesłanki. Oceniając możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy jednak mieć na uwadze konkretne okoliczności sprawy, np. czy wysokość tych wydatków i zasadność ich poniesienia jest racjonalna ze względu na funkcje spełniane przez osoby objęte Programem Motywacyjnym oraz znaczenie tych osób dla rozwoju firmy i osiągania przez nią przychodów.

Wypłata równowartości akcji liczona wg średniego kursu zamknięcia akcji na GPW następuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zgodnie z przedstawionymi wyżej ustalonymi zasadami. Stroną otrzymującą są określone uchwałą Zarządu osoby świadczące usługi menedżerskie dla Podatnika. Celem przedmiotowych działań Spółki jest związanie tych osób z Podatnikiem zarówno w perspektywie czasowej, jak i w sferze motywacyjnej, co generalnie przyczynia się do osiągania przychodów przez Podatnika w związku z pracą tych osób. Wobec tego, należy uznać, że przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę w ramach Programu Motywacyjnego, w celu zwolnienia się z obowiązku złożenia agentom oferty zakupu danej transzy Akcji, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem ich właściwego udokumentowania.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj