Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęcznej
PE-443/19/06
z 5 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PE-443/19/06
Data
2006.07.05


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Łęcznej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
wodociągi
wpłaty partycypacyjne


Pytanie podatnika
Czy od wpłat mieszkańców gminy stanowiących partycypację w kosztach budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami należy naliczyć podatek VAT ?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 5 kwietnia 2006 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców na współfinansowanie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami, uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE Gmina złożyła w dniu 5 kwietnia 2006 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat mieszkańców stanowiących partycypację w kosztach budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina prowadzi inwestycje w zakresie budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Powyższe inwestycje współfinansowane są ze środków pochodzących z uiszczanych na ten cel, od roku 2003 do chwili obecnej, wpłat mieszkańców na rachunek Gminy. Podstawę pobierania przez Gminę przedmiotowych wpłat od mieszkańców stanowi uchwała Nr IX/53/03 Rady Gminy z dnia 6 sierpnia 2003 roku w sprawie zasad udziału mieszkańców Gminy w kosztach realizacji zadań z zakresu infrastruktury technicznej realizowanych na terenie Gminy w latach 2003 – 2006 oraz trybu korzystania z urządzeń infrastruktury. Powyższa uchwała ustala zasady dobrowolnego udziału mieszkańców Gminy w kosztach realizacji zadań z zakresu infrastruktury technicznej, określając m.in. wysokość udziału mieszkańców w kosztach realizacji inwestycji. Stanowi także, że pierwszeństwo w realizacji mają te inwestycje, na realizację których mieszkańcy Gminy zgromadzili wymagany uchwałą udział (§ 3 uchwały). Mieszkańcy, którzy nie partycypują w kosztach realizacji zadań z zakresu infrastruktury technicznej na zasadach określonych uchwałą mogą korzystać z wybudowanych urządzeń po spełnieniu warunków i na zasadach określonych w odrębnych przepisach (§ 4 uchwały).

Realizując powyższą uchwałę Rady Gminy Gmina zawarła z mieszkańcami umowy określające szczegółowe warunki współfinansowania przedmiotowych inwestycji oraz prawa i obowiązki stron umowy.

Z załączonego do wniosku wzoru umowy wynika, że właściciele (użytkownicy) działek, zwani w treści umowy inwestorami, zobowiązali się do dobrowolnego świadczenia pieniężnego w kwocie 1.000,00 zł na rzecz Gminy, zwanej inwestorem generalnym, z przeznaczeniem na budowę wodociągu wraz z przyłączami. Kwota zobowiązania została podzielona na raty, przy czym na jej poczet zaliczono kwotę wpłaconą we wcześniejszym okresie na wykonanie dokumentacji technicznej.

Gmina zobowiązała się do wykonania, w określonym w umowie terminie, zadania inwestycyjnego wraz z przyłączeniem do budynku stanowiącego własność inwestora.

Jak wskazano we wniosku kwota wpłat mieszkańców na rzecz budowy sieci wodociągowej została ustalona w tej samej wysokości dla mieszkańców danej miejscowości.

Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie właścicielem sieci wodociągowej i będzie zajmowała się jej utrzymaniem i eksploatacją oraz pobierała opłaty za dostarczoną wodę na podstawie umów o dostawę wody zawartych z mieszkańcami.

W ocenie Gminy od wpłat mieszkańców Gminy, stanowiących partycypację w kosztach budowy sieci wodociągowej, należy naliczać i odprowadzać podatek od towarów i usług oraz na żądanie wpłacającego wystawić fakturę VAT dokumentującą powyższą czynność.

Okres, którego dotyczy wskazany powyżej stan faktyczny obejmuje dwie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Konieczne jest więc rozpatrzenie sprawy biorąc pod uwagę uregulowania zawarte w obydwu ustawach oraz czas ich obowiązywania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1, obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 roku, ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Stosownie do art. 4 pkt 1 powyższej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl art. 4 pkt 2 lit. a i b powyższej ustawy przez usługi rozumie się usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz roboty budowlano – montażowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, obowiązującej od dnia 1 maja 2004 roku, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Przedmiotem usługi jest wykonanie przyłącza sieci wodociągowej do budynku. Wynika to bezpośrednio z zawartych przez Gminę z mieszkańcami umów. Umowy określają bowiem dokładnie zobowiązania obu stron – z jednej dokonanie wpłaty i udostępnienie nieruchomości na czas wykonania robót oraz czynności związanych z eksploatacją, z drugiej zaś wykonanie określonego zadania inwestycyjnego oraz przyłącza do budynku mieszkańca. Charakter uiszczonych przez mieszkańców wpłat nie posiada przymiotu nieodpłatności by można było je traktować jako darowizny. Wpłaty pozostają bowiem w ścisłym związku z czynnościami wykonywanymi przez Gminę na rzecz mieszkańców. Wprawdzie z treści umowy wynika, iż wpłaty mają charakter dobrowolny jednak w dalszej części umowy postanowiono, że Gmina nie odpowiada za opóźnienia w wykonaniu robót w sytuacji nie dokonania wpłaty przez mieszkańca. Ponadto umowa przewiduje możliwość naliczania odsetek za zwłokę, w przypadku nie dotrzymania terminu płatności przez mieszkańca, oraz wystąpienia przez Gminę na drogę postępowania sądowego w celu egzekucji obowiązku dokonania wpłaty. Umowa stanowi także, że w przypadku nie dokonania przez mieszkańca wpłaty nie zostanie z nim zawarta umowa na dostawę wody i wskazane zastępcze źródło dostawy wody. Ponadto tytułem zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy mieszkaniec zobowiązany był do złożenia w dacie zawarcia umowy weksla in blanco na określoną w umowie kwotę.

Wpłacone przez mieszkańców kwoty stanowią więc wynagrodzenie za wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej.

Dokonane zatem przez mieszkańców wpłaty podlegały opodatkowaniu zarówno na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jak i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie można przyjąć, że w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych z mieszkańcami umów Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wprawdzie, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), sprawyz zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę należą do zadań własnych gminy jednak wykonywanie ich za odpłatnością na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych powoduje, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, iż Gmina jest w zakresie tych czynności podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W przypadku otrzymywania wpłat od mieszkańców na budowę sieci wodociągowej, o których mowa w niniejszym postanowieniu, Gmina jest zobowiązana do wystawienia na żądanie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej faktury potwierdzającej dokonanie sprzedaży. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i nabywających usługi dla celów tej działalności faktura powinna zostać wystawiona bezwzględnie.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie.

Stosownie do art. 103 ust. 1 powyższej ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem st. 2 – 4 i art. 33.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj