Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lipsku
US1447/NPR-443/3/06
z 18 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US1447/NPR-443/3/06
Data
2006.12.18



Autor
Urząd Skarbowy w Lipsku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
inwestycje
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
urząd gminy


Pytanie podatnika
Czy Urząd Gminy ma prawo odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 par. 1 i art. 14 a par. 1 i 4 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. Nr 8, poz.60 z 2005 r.), w związku z wnioskiem Urzędu Gminy z dnia 23 listopada 2006 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipsku informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 20 listopada 2006 roku ( wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 23 listopada2006 r) Wójt Gminy zwrócił się do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą "Odnowa Centrum przedstawiając we wniosku stan faktyczny: Gmina w ramach swej działalności realizuje zadanie obejmujące zakup i montaż lamp parkowych i ulicznych,ułożenie kostki brukowej i betonowej,ułożenie ciągów pieszych, zakup i montaż koszy na śmieci i ławek parkowych. Na realizację tej inwestycji Gmina zawarła umowę z wykonawcą i zapłaciła na podstawie faktur wystawionych na obsługujący gminę Urząd Gminy za określone w umowie prace budowlane. Zdaniem podatnika Urzędowi Gminy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur za w/w inwestycję jak również podatek ten nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ Urząd Gminy nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) , obniżenia kwoty lub zwrot podatku naliczonego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.W przypadku związku nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną-podatnicy podatku od towarów i usług maja prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tyt. podatku dochodowego od osób fizycznych jak i prawnych.Jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).Konsekwencją zwolnienia gmin od podatku dochodowego od osób prawnych jest to, iż gmina i obsługujące ją urzędy w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, iż brak możliwości zaliczenia wydatków na nabycie towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, pozostaje w bezpośrednim, związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z powyższym organ podatkowy potwierdza stanowisko Wójta wyrażone w piśmie.Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 par. 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lipsku.W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia oraz 50 gr. Od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj