Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mikołowie
PP II
z 30 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II - 443 - 43 - 2006
Data
2007.01.30



Autor
Urząd Skarbowy w Mikołowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
usługi ciągłe
usługi o charakterze ciągłym


Pytanie podatnika
Czy realizację regularnych zleceń gastronomicznych można uznać za sprzedaż o charakterze ciągłym, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798)? Czy za świadczone usługi regularnego wydawania posiłków może wystawić jedną fakturę dla danego kontrahenta na koniec miesiąca, na podstawie zebranych paragonów fiskalnych?Czy na fakturze jako nazwa usługi może zostać wpisane: „świadczenie usług gastronomicznych” oraz czy na fakturze takiej winien być wpisany miesiąc i rok dokonania sprzedaży?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowegow Mikołowie stwierdza, że stanowisko Pana „X” - przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego: 2.11.20006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej usług o charakterze ciągłym i wystawiania faktur za te usługi – jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 2.11.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mikołowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej usług o charakterze ciągłym i wystawiania faktur za te usługi.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:

Z przedstawionego we wniosku i piśmie uzupełniającym stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tej działalności realizuje zlecenia gastronomiczne, tj. przygotowuje i dostarcza posiłki różnym kontrahentom. Zamówienia na posiłki od niektórych kontrahentów – podmiotów prowadzących działalność gospodarczą są sporadyczne, a niektórzy kontrahenci zamawiają je regularnie czasem codziennie. Dopiero na koniec danego miesiąca, Wnioskodawca wie ile zrealizował zleceń (wydał posiłków) dla danego kontrahenta. Z kontrahentami tymi Wnioskodawca nie ma podpisanych umów na świadczenie usług, gastronomicznych. Każdy wydany posiłek jest ewidencjonowany za pomocą kasy rejestrującej.W związku z powyższym Wnioskodawca pyta:1. czy realizację regularnych zleceń gastronomicznych można uznać za sprzedaż o charakterze ciągłym, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798)? 2. czy za świadczone usługi regularnego wydawania posiłków może wystawić jedną fakturę dla danego kontrahenta na koniec miesiąca, na podstawie zebranych paragonów fiskalnych?3. czy na fakturze jako nazwa usługi może zostać wpisane: „świadczenie usług gastronomicznych” oraz czy na fakturze takiej winien być wpisany miesiąc i rok dokonania sprzedaży?

Stanowisko wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa usługi realizowania regularnych zleceń gastronomicznych (zleceń na posiłki) mieszczą się w pojęciu sprzedaży charakterze ciągłym, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia i w związku z tym może za te usługi wystawić na koniec miesiąca jedna fakturę na podstawie zebranych paragonów fiskalnych. Na fakturze tej zostanie podany miesiąc i rok dokonania sprzedaży , a jako przedmiot sprzedaży zostanie wpisana nazwa wykonanej usługi: „świadczenie usług gastronomicznych”.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;4) nazwę towaru lub usługi;5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);8) stawki podatku;9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Pojęcie sprzedaży o charakterze ciągłym, występujące w § 9 ust. 1 pkt 3 cytowanego wyżej rozporządzenia, nie zostało zdefiniowane wprost ani w ustawie o podatku od towarów i usług ani w rozporządzeniach do tej ustawy. Pojęcie „ciągłości” sprzedaży przyjąć należy zatem zgodnie z zasadami prawa cywilnego, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem (dostawa, najem, dzierżawa, itd.) lub nim nie oznaczony. Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki ciągłe bądź okresowe.

W ujęciu § 9 ust. 1 pkt 3 cytowanego wyżej rozporządzenia, pojęcie to obejmować będzie więc świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym. Do podstawowych usług o charakterze ciągłym należą te, które z istoty posiadają taki charakter. Chodzi tu więc najem, dzierżawę czy umowy o podobnym charakterze, jak również np. usługi telekomunikacyjne, dostaw energii elektrycznej. Cechą charakterystyczną tych usług jest ich sposób wykonania. Trudne, a czasem wręcz niemożliwe jest w ich przypadku wydzielenie konkretnego świadczenia strony, czyli jednoznaczne ustalenie momentu, kiedy towar został dostarczony lub usługa wykonana. Ponadto, usługi ciągłe odnoszą się często do usług wynikających z umów zawartych na czas nieokreślony lub na czas określony.

Mając powyższe na uwadze, oraz charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych (wydawania posiłków dla kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą), należy stwierdzić, że nie można ich zaliczyć do sprzedaży o charakterze ciągłym. Mimo, że realizacja usług, o których mowa we wniosku jest często bardzo regularna, to jednak Wnioskodawca nie jest związany z nabywcą żadną stałą umową, a co najważniejsze każde świadczenie usługi gastronomicznej można wyodrębnić, wydzielić od następnej usługi gastronomicznej.

W związku z tym, że świadczonych przez Pana usług gastronomicznych nie można zakwalifikować do sprzedaży o charakterze ciągłym jest Pan zobowiązany do stosowania tzw. ogólnych zasad stanowiących o powstaniu obowiązku podatkowego i obowiązku wystawiania faktur VAT.

W myśl art. 19. ust. 1 i 3 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Jest Pan zatem obowiązany do wystawienia faktury potwierdzającej wykonanie usług gastronomicznych nie później niż w 7 dniu od ich wykonania, jak również do wpisania w tej fakturze dnia (dni), miesiąca i roku dokonania sprzedaży, daty wystawienia i numeru kolejnego faktury, a także innych danych wymienionych w § 9 ust. 1 pkt 1-12 cytowanego wyżej rozporządzenia.

Usługi gastronomiczne zostały wymienione w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług i sklasyfikowane w grupowaniu 55.3, a zatem w wystawianej fakturze Wnioskodawca jako przedmiot sprzedaży może wpisać nazwę tych usług. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:- sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,- sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.W ramach usług gastronomicznych mogą być zatem wykonane różne czynności, opodatkowane różnymi stawkami. Dlatego też w fakturze dokumentującej wykonane usługi należy precyzyjnie określić jakie czynności zostały faktycznie wykonane, np. usługa polegająca na wydaniu posiłku, czy usługa polegająca na wydaniu herbaty z cytryną.

Mając na uwadze Pana stwierdzenie we wniosku z dnia 14.10.2006 r., z którego wynika, iż realizacja każdego zlecenia (przygotowania posiłku) jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej, informuję że zgodnie z art. 111 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, a zatem nie musi Pan ewidencjonować sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą przy zastosowani kasy rejestrującej.

Skoro jednak dokonuje Pan ewidencji sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych przy zastosowaniu kasy fiskalnej, to zgodnie z § 5 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zmianami), jest Pan zobowiązany do wydania nabywcy wydrukowanego oryginału paragonu.

W sytuacji gdy sprzedaż zaewidencjonowana na kasie, będzie udokumentowana również fakturą VAT, winien Pan oryginał (-y) paragonu (-ów) dołączyć do kopii wystawionej faktury. Obowiązek ten wynika z § 11 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, który stanowi że w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.W myśl art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej - Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj