Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-397/06/MK
z 8 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-397/06/MK
Data
2007.02.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
budżet
cel wydatku
dystrybucja (rozprowadzanie)
ekspozycja
konkursy
koszty uzyskania przychodów
limit obrotu
materiały reklamowe
premia pieniężna
produkcja
promocja
reklama publiczna
sieć
sprzedaż produktów
sprzedaż towarów
usługi reklamowe
wynagrodzenia
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy jest kosztem uzyskania przychodów Spółki wynagrodzenie wypłacane sieci sklepów / punktom handlowym za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki oraz, na podstawie porozumień o współpracy, za usługi reklamowe i promocyjne (zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach, stałe zapełnianie półek produktami, sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach, wydawanie gazetek reklamowych, umieszczanie materiałów reklamowych w placówkach, akcje promocyjne, otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia, konkursy, degustacje)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 12.12.2006 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 13.12.2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja oraz sprzedaż naturalnej wody mineralnej „N”, wody źródlanej „NA” oraz sprzedaż wód importowanych: „AP”, „S”, „P”, „V” zwanych dalej produktami. Spółka dokonuje zakupów wymienionych produktów lub sama je produkuje, następnie zaś odsprzedaje poprzez różne kanały sprzedaży hurtowej, bądź to bezpośrednio do hurtowni, sklepów, supermarketów, restauracji itp. Sprzedaż produktów Spółki dokonywana jest bezpośrednio do dużych sieci handlowych, jak również do hurtowni regionalnych (niezależnych podmiotów gospodarczych), które następnie dystrybuują (odsprzedają) towar do mniejszych punktów handlu detalicznego (pojedyncze sklepy lub sieci małych sklepów, które nie spełniają wymogów dostaw bezpośrednich).

Odpowiadając na wymagania bardzo konkurencyjnego rynku oraz w celu zwiększenia poziomu sprzedaży Spółka stosuje różne narzędzia promocyjne – między innymi Spółka zawiera z sieciami sklepów / pojedynczymi punktami handlowymi porozumienia o współpracy, na podstawie których sieci sklepów / pojedyncze punkty handlowe zobowiązują się do świadczenia na rzecz Spółki różnego rodzaju usług reklamowych i promocyjnych. Przykładowe usługi zlecane przez Spółkę mogą obejmować:

1) zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

2) dbanie o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

3) sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej / w punkcie handlowym;

4) wydawanie gazetek reklamowych, w których umieszczone są reklamy produktów Spółki, umieszczanie plakatów / billboardów i innych materiałów reklamowych zawierających marki produktów Spółki na terenie placówek handlowych;

5) przeprowadzanie indywidualnie zaplanowanych akcji promocyjnych dotyczących produktów Spółki, np. ekspozycja produktów w dodatkowych miejscach sprzedaży (przy kasach, na końcówkach regałów, na dodatkowych paletach itd.);

6) ekspansja sieci (otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia) – sieci sklepów za wynagrodzeniem przyjmują do dystrybucji w nowo otwartych bądź rozbudowywanych placówkach handlowych określone porozumieniem towary oferowane przez Spółkę; powiększenie powierzchni sklepowej, na której oferowane są towary Spółki pozwala na zwiększenie poziomu sprzedaży;

7) przeprowadzanie konkursów i degustacji produktów Spółki na terenie placówek handlowych.

Ponadto Spółka zdecydowała się na premiowanie sieci / sklepów detalicznych (będących zarówno odbiorcami bezpośrednimi, jak i pośrednimi) określonymi kwotami pieniężnymi (premiami), których wypłata uzależniona jest od dokonania przez sklep określonego poziomu zakupów wskazanego przez Spółkę dla danego odbiorcy. W przypadku dużych sieci handlowych wypłata dokonywana jest do podmiotu gospodarczego, który jest jednocześnie bezpośrednim nabywcą produktów Spółki. W przypadku pojedynczych sklepów i małych sieci handlowych, sprzedaż produktów dokonywana jest pierwotnie do hurtowni regionalnej (faktura sprzedaży), a następnie hurtownia dokonuje dalszej odsprzedaży do punktu detalicznego. Premie pieniężne wypłacane są natomiast bezpośrednio punktowi sprzedaży detalicznej / małej sieci sklepów, jako nagroda za zakupienie określonej wartości produktów Spółki.

W zamian za wyżej wymienione usługi oraz realizację określonego poziomu zakupów produktów Spółki (w przypadku premii pieniężnych / bonusów), Spółka płaci sieciom sklepów / punktom detalicznym wynagrodzenie. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez sieci sklepów / punkty detaliczne. Wysokość wynagrodzenia z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez sklepy ustalana jest kwotowo lub jako procent osiągniętego obrotu produktami Spółki.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka prosi o potwierdzenie, że wynagrodzenie wypłacane sieci sklepów / punktom handlowym za usługi reklamowe i promocyjne oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki jest kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Podatnika, ustawowymi warunkami odliczenia danego kosztu są: 1) jego faktyczne poniesienie oraz 1) cel poniesienia, zmierzający do osiągnięcia przychodu. W opinii Spółki powyższe oznacza, że określony koszt powinien okazać się pożyteczny w sensie potencjalnej możliwości (wpływu) na wygenerowanie przychodów – art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych łącznie wskazują, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich nie wyłączonych w katalogu art. 16 ust. 1 kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz że ich poniesienia ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Jak twierdzi Podatnik, zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego związek pomiędzy poniesionym kosztem a przychodem nie musi być wyłącznie bezpośredni, lecz może mieć również pośredni wpływ na wielkość osiąganego przez podatnika przychodu. Spółka przytacza następujące stwierdzenia:

1. „Ocena, czy w konkretnym przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania pochodów zachodzi związek przewidziany w art. 15 ust. 1 winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodów (...) – z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 listopada 1998 r. (sygn. akt SA/Rz 406/98).

2. „Koszt uzyskania przychodów mogą stanowić tylko wydatki, które obiektywnie mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Skoro wydatek został poniesiony na badanie rynku zagranicznego, nastąpiło zawarcie kontraktów (...) oraz eksport usług podatniczki wzrósł, to już te elementy stwarzają wysokie prawdopodobieństwo istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem” – z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 lutego 1997 r. (sygn. akt SA/Sz 1808/96).

Jak twierdzi Spółka, usługi reklamowe i promocyjne oraz premiowanie zakupu jej produktów stanowią istotne narzędzia oddziaływania na rynek. Powyższe aktywności wpływają bowiem zarówno na wzrost zainteresowania produktami Spółki wśród konsumentów (usługi reklamowe / promocyjne), jak również odbiorców (sklepy), którzy w zamian za zobowiązanie do wypłaty premii dokonują zwiększonych zakupów produktów Spółki. W przypadku odbiorców bezpośrednich wypłata premii może być bezpośrednio powiązana z fakturami sprzedaży wystawionymi przez Spółkę – związek kosztów premii z przychodami Spółki jest ewidentny. Także w przypadku premii wypłacanych do podmiotów nie będących bezpośrednimi odbiorcami Spółki (nabywającymi jej towary od pośredników-hurtowni) związek, o którym mowa powyżej jest niezaprzeczalny – w sytuacji, kiedy dany podmiot (sklep, sieć lokalna) nie dokonałby zakupu od dystrybutora produktów Spółki, ta nie mogłaby sprzedać produktów do dystrybutora i w ostatecznym rachunku przychód podlegający opodatkowaniu na poziomie Spółki nie uległby podwyższeniu. W obydwu przedstawionych sytuacjach wypłata premii jest swoistą nagrodą dla kontrahentów detalicznych Spółki za zwiększenie zakupów, a fakt, że w strukturze obrotu towarowego pojawia się pośrednik (dystrybutor) nie wpływa na ostateczną podatkową kwalifikację tych rozliczeń – co więcej w tym ostatnim przypadku przychody z tytułu sprzedaży tego samego towaru podlegają, w sensie ekonomicznym, dwukrotnemu opodatkowaniu – zarówno na poziomie Spółki, jak i dystrybutora. W konsekwencji, w opinii Spółki koszty usług reklamowych / promocyjnych realizowanych na zlecenie Spółki w sieciach sklepów / punktach handlowych oraz wypłacane przez niż premie stanowią koszt uzyskania przychodu.

Spółka opiera swoje stanowisko na interpretacjach władz skarbowych – postanowieniach Nr 1472/ROP1/423-155/198/06/MC z dnia 22.06.2006 r. i Nr 1472/ROP1/423-306/284/05/DP z dnia 18.11.2005 r. Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie oraz na załączonym do wniosku piśmie dnia 09.09.2002 r. Ministerstwa Finansów skierowanym do Izby Skarbowej w Olsztynie, zgodnie z którym: „wypłacona premia specjalna ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów”.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Od dnia 01.01.2007 r. ustawodawca jako cel poniesienia kosztów dodał również zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów – zmiana wprowadzona mocą ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589).

Na podstawie ww. art. 15 ust. 1 podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, ale dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika.

W sytuacji opisanej we wniosku, Spółka wypłaca wynagrodzenie sieci sklepów / punktom handlowym za usługi reklamowe i promocyjne wymienione w pkt. 1) – 7) przedmiotowego wniosku Podatnika – na podstawie zawartych porozumień o współpracy oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki. Wymienione wydatki spełniają wymagania z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów: są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, gdyż mogą przyczynić się do zwiększenia przychodów Spółki oraz, poza kosztami wymienionymi w pkt. 4), nie są wymienione w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Przedstawione w pkt. 4) wniosku Podatnika koszty wydawania gazetek reklamowych, w których umieszczone są reklamy produktów Spółki, umieszczanie plakatów / bilbordów i innych materiałów reklamowych zawierających marki produktów Spółki na terenie placówek handlowych, należy zakwalifikować do kosztów reklamy prowadzonej publicznie, o której mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r. (zmiana wprowadzona przepisami ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.). Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zatem również te wydatki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów Podatnika.

Konkludując, w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wynagrodzenie wypłacane sieci sklepów / punktom handlowym za świadczone usługi reklamowe i promocyjne oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki, stanowi koszty uzyskania przychodów Podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

W przedmiocie obowiązków podatkowych w podatku od towarów i usług interpretacja zostanie udzielona w odrębnym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj