Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
DP.005/VI/2/2007
z 7 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.005/VI/2/2007
Data
2007.02.07



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań


Słowa kluczowe
doliczenie
Fundusz Pracy
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
odliczenie od dochodu
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia zdrowotne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych


Pytanie podatnika
Jak rozliczyć zapłacone i następnie zwrócone składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i ubezpieczenie zdrowotne?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.11.2006r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, dotyczącej zasad opodatkowania zwróconych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy, uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.11.2006r. do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W okresie od 01.10.2004r. do 30.04.2006r. opłacał Pan składki na własne ubezpieczenie społeczne w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 października o systemie ubezpieczeń społecznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne stosownie do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz składki na Fundusz Pracy. Zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne odliczał Pan od dochodu do opodatkowania, o zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejszał Pan należny podatek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, natomiast zapłacone składki na Fundusz Pracy nie były księgowane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów ani ujmowane w zeznaniach rocznych.

Po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13.03.2006r. decyzją wydaną przez KRUS został Pan przywrócony do podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników. W dniu 02.10.2006r. na Pana wniosek po uprzednim skorygowaniu deklaracji, ZUS dokonał zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy za okres 01.10.2004r. - 30.04.2006r. w kwocie 13.590,27 zł. W zaistniałej sytuacji zwrócił się Pan z pytaniem jak należy rozliczyć otrzymany zwrot nadpłaconych składek? Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza Pan, że w Jego ocenie otrzymany zwrot stanowi pozostały przychód z działalności gospodarczej w miesiącu otrzymania tj. za październik 2006r. i za ten miesiąc zwiększa podstawę opodatkowania.

Wypełniając dyspozycje art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim uznaje Pana stanowisko, zawarte w złożonym wniosku w przedstawionym stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne odliczał Pan od dochodu, składki na ubezpieczenie zdrowotne na zasadach określonych w ustawie odliczano od podatku, natomiast składki na Fundusz Pracy nie były ujmowane w rozliczeniach podatkowych, z czego wynika, że płacone składki pomniejszały podstawę opodatkowania, sam podatek lub nie były uwzględniane w rozliczeniach podatkowych, w związku z czym ich zwrot powinien być traktowany w różny sposób, ponieważ wywołuje różne skutki podatkowe:

  • zwrot składek na ubezpieczenie społeczne:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. - Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku (...) stanowi dochód ustalony zgodnie (...) po odliczeniu składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących.

Z kolei świetle zapisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem między innymi art. 14 tej ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, natomiast w myśl art. 20 ust. 1 w/w ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Skoro zatem odliczone uprzednio od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne pomniejszyły podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji i samo zobowiązanie podatkowe, to należy uznać, że w przypadku ich zwrotu, należy je wykazać jako odrębne źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż otrzymany z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwrot składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód z innych źródeł i powinien być wykazany w zeznaniu podatkowym za rok w którym otrzymano zwrot tychże składek.

  • zwrot składek na Fundusz Pracy

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przedmiotowe składki na Fundusz Pracy nie są wymienione w katalogu wydatków nie zaliczanych do kosztów uzyskania znajdującym się w art. 23 ustawy, w związku z czym stanowią koszty uzyskania przychodu.

W myśl przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków (...). Z treści przytoczonego przepisu wynika, że zwrot wydatków (np. zwrot wydatków na Fundusz Pracy) mieści się w ogólnej dyspozycji cytowanego przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, w rozpatrywanym przypadku zwrot wydatków poniesionych przez Pana na Fundusz Pracy, które nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie jest uwzględniany w rozliczeniach podatkowych.

  • zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne

W myśl art. 27b ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl ust. 2 tego artykułu kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75 % podstawy wymiaru tej składki.

Na podstawie art. 45 ust. 3a pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć do podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 tej ustawy kwoty uprzednio odliczone.

Toteż, jak wynika z cytowanego przepisu, ma Pan obowiązek zwrócone składki na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio były odliczone od podatku dochodowego, doliczyć do podatku w zeznaniu podatkowym za rok, w którym otrzymał Pan zwrot tych składek, natomiast kwoty składek nie odliczanych od podatku, nie ujmuje Pan w rozliczeniach podatkowych.

Reasumując, przychody uzyskane z tytułu zwrotu w 2006 r. składek na ubezpieczenie społeczne stanowią przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu z innymi dochodami w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2006. Zwrócone składki na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio były odliczone od podatku dochodowego, podlegają doliczeniu do podatku obliczonego w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2006. Natomiast zwrócone składki na Fundusz Pracy i składki na ubezpieczenie zdrowotne w tej części, w której nie były odliczane od podatku, nie ujmuje Pan w rozliczeniach podatkowych.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja ta, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej).

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj