Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PAI-9100I-28B/06/2948/EU
z 16 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PAI-9100I-28B/06/2948/EU
Data
2006.10.16



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Czy produkcja sosu do potraw (kod CN 2103 90 90, PKWiU 15.87.12-70.00.) z wykorzystaniem koniaku klasyfikowanego do kodu CN 2208 90 78, od którego została zapłacona akcyza musi odbywać sie w składzie podatkowym?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX złożonym w piśmie z dnia 07.08.2006r. (data wpływu do Urzędu - 17.08.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 30.08.2006r. (data wpływu do Urzędu - 01.09.2006r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie ustalenia czy produkcja sosu do potraw (kod CN 2103 90 90, PKWiU 15.87.12-70.00.) z wykorzystaniem koniaku klasyfikowanego do kodu CN 2208 90 78, od którego została zapłacona akcyza nie musi odbywać się w składzie podatkowym za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.08.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi produkcja przetworów spożywczych. W ramach swojej działalności Spółka planuje rozpocząć produkcję sosu do potraw zawierającego koniak o zawartości 40% alkoholu etylowego klasyfikowany do kodu CN 2208 90 78. Wyrób gotowy w postaci sosu do potraw klasyfikowany będzie do kodu CN 2103 90 90 oraz symbolu PKWiU 15.87.12-70.00. Gotowy sos do potraw jako mieszanina jednorodna zawierać będzie w swoim składzie 0,7% alkoholu etylowego pochodzącego z koniaku klasyfikowanego do kodu CN 2208 90 78.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy produkcja sosu do potraw (kod CN 2103 90 90, PKWiU 15.87.12-70.00.) z wykorzystaniem koniaku klasyfikowanego do kodu CN 2208 90 78, od którego została zapłacona akcyza musi odbywać sie w składzie podatkowym?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Spółki produkcja powyższego sosu nie podlega obowiązkowi dokonywania w składzie podatkowym. Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym przez skład podatkowy należy rozumieć miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Przepis ten wyraźnie wskazuje, iż produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dokonywana w składzie podatkowym stanowi jedną z form wykorzystania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast § 2 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania stwierdza, iż nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

W przypadku sosu do potraw produkowanego z wykorzystaniem koniaku stanowiącego alkohol etylowy, kwota akcyzy należna od koniaku stanowiącego składnik sosu, zostanie uiszczona w prawidłowej wysokości na wcześniejszym etapie obrotu przez krajowy podmiot, od którego Spółka będzie nabywać koniak, bądź też bezpośrednio przez Spółkę z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego powyższego koniaku. W konsekwencji w przypadku uznania, że sos z koniakiem stanowiącym alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym, kwota akcyzy należna z tytułu produkcji przedmiotowego sosu będzie równa kwocie akcyzy zapłaconej przy nabyciu koniaku. W rezultacie spełnione będą przesłanki § 2 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, a zatem produkcja sosu zawierającego koniak stanowiący alkohol etylowy nie będzie podlegać procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka dodatkowo pragnie podkreślić, że prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza brzmienie art. 11 ust. 2 Dyrektywy Rady 92/12 EWG z dnia 25 lutego 1992 r., w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składowania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów. Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy jedynie wyrobów, od których akcyza nie została zapłacona. W Polsce ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera przepisu takiej treści, jednakże luka ta została usunięta przez treść cytowanego wyżej § 2 rozporządzenia.

W świetle powyższego stanu faktycznego i przytoczonych argumentów Spółka stoi na stanowisku, że produkcja sosu z koniakiem stanowiącym alkohol etylowy nie podlega obowiązkowi dokonywania w składzie podatkowym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Ponadto stosownie do art. 30 ust. 2 cyt. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym przez skład podatkowy, należy rozumieć miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Przepis § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. 89, poz. 849 ze zmianami) stanowi, że nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

Stosownie do postanowień art. 11 ust. 2 Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. produkcja przetwarzanie i magazynowanie wyrobów akcyzowych może odbywać się jedynie w składzie podatkowym, jeżeli akcyza od tych wyrobów nie została zapłacona.

W związku z powyższym, jeśli spełnione będą przesłanki wynikające z cytowanego wyżej przepisu § 2 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, to produkcja wykonywana przez Spółkę nie będzie podlegać procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W takim zaś przypadku nie ma konieczności by czynności te odbywały się w składzie podatkowym.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj