Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
330000-RPA-055-032/2006/CJ
z 21 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
330000-RPA-055-032/2006/CJ
Data
2006.12.21



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Zapytanie: 1.Czy w stosunku do produktów w postaci środków antyadhezyjnych oraz olejów do różnych celów wyprodukowanych z olejów odpadowych, a wprowadzonych na rynek zachodzi konieczność naliczania podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej stawce i kwocie?2.Jeżeli produkty są zwolnione z podatku akcyzowego, to czy istnieje konieczność zgłoszenia rejestracyjnego naszej firmy jako płatnika akcyzy oraz czy tym samym firma zobowiązana byłaby do składnia deklaracji wykazując wartości zerowe?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, § 2, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.08.2006r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach w dniu 22.09.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 16.10.2006 r.(wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach w dniu 17.10.2006 r.)

postanawiamuznać za nieprawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

UzasadnienieW dniu 22.09.2006 roku w oparciu o art.14 ustawy Ordynacja podatkowa wpłynął do tutejszego Urzędu Celnego wniosek (pismo z dnia 21.08.2006r.) uzupełniony pismem z dnia 16.10.2006 r. o opinię na temat stosowania podatku akcyzowego od wyrobów powstałych w wyniku przerobu różnych olejów odpadowych (przepracowanych). W przedmiotowym wniosku wskazano, że podmiot prowadzi działalność gospodarczą w zakresie odzysku m. in. olejów odpadowych (transformatorowych, turbinowych, hydraulicznych i przekładniowych). Proces przetwarzania olejów odpadowych polegać będzie na usunięciu z olejów zanieczyszczeń w postaci wody i części stałych oraz dostosowaniu parametrów surowca do wymogów technologicznych. Poprzez dodanie różnych środków do oczyszczonego oleju ("uszlachetniających") podmiot uzyska preparaty smarowe w postaci m. in. środków adhezyjnych oraz olejów do różnych celów. Pytania podmiotu:1.Czy w stosunku do produktów w postaci środków antyadhezyjnych oraz olejów do różnych celów wyprodukowanych z olejów odpadowych, a wprowadzonych na rynek zachodzi konieczność naliczania podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej stawce i kwocie?2.Jeżeli produkty są zwolnione z podatku akcyzowego, to czy istnieje konieczność zgłoszenia rejestracyjnego naszej firmy jako płatnika akcyzy oraz czy tym samym firma zobowiązana byłaby do składnia deklaracji wykazując wartości zerowe?Stanowisko podatnika: Produkcja środków antyadhezyjnych oraz olejów do różnych celów określane symbolem PKWiU 24.66.31-57 zostały ujęte w poz. 9 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, jako preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%. Zgodnie z załącznikiem nr 1 poz. 33 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami), do wyrobów nie wymienionych w poz. 1-32 stosuje się stawkę 0.Produkty finalne , spełniające odpowiednie normy techniczne otrzymane zostaną z surowca w postaci olejów odpadowych - oleje przepracowane klasyfikowane są do grupowania PKWiU 23.20.18-09.1. Produkty tego rodzaju, zgodnie z zapisem określonym w poz. 3 załącznika nr 1 cyt. Rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, są wyłączone i nie podlegają akcyzie.Jednocześnie na uwagę zasługuje fakt, iż oleje odpadowe, są produktem powstałym z przepracowania olejów świeżych, w stosunku do których została naliczona stawka akcyzowa za ich pierwotne wprowadzenie na rynek.Biorąc powyższe uważamy, że produkty finalne powstałe w procesie odzysku olejów nie podlegają akcyzie.W myśl przepisu zawartego w art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym, uprzejmie informuję, co następuje.Kwestie opodatkowania podatkiem akcyzowym regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), wraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie oraz w zakresie unormowanym brzmieniem art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) przepisy tej ustawy.Analizując treść złożonego zapytania nie ulega wątpliwości, że planowany przez Państwa do przerobu produkt o nazwie "olej odpadowy" jest klasyfikowany do grupy towarowej o kodzie PKWiU 23.20.18 - który jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanymi w myśl przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). Państwa zdaniem ww. surowiec przeznaczony będzie do produkcji preparatów smarowych w postaci m.in. środków adhezyjnych oraz olejów do różnych celów, które mogłyby nie podlegać przepisom o podatku akcyzowym.Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy. Olej odpadowy o kodzie PKWiU 23.20.18-09.1 jako produkt rafinacji ropy naftowej został wymieniony w pozycji nr 4 przedmiotowego załącznika.Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.Dla ww. oleju została określona stawka podatku akcyzowego w wysokości określonej w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, która na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy, została obniżona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami) do wysokości 0.Jednocześnie wyjaśniam, że wyroby o kodzie PKWiU 24.66.31-57.00 zostały wprost wymienione w pozycji nr 9 załącznika nr 2 - Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jako preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałe. Dla ww. wyrobów maksymalna stawka podatku akcyzowego została określona w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym i na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy obniżona do wysokości 0 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz.825 z późniejszymi zmianami).Ponadto wyjaśniam, że w myśl art. 30 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, a prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Z definicji składu podatkowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, jednoznacznie wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Stanowi o tym również art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony. Odnosząc się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 24.66.31-57, należy zwrócić uwagę na postanowienia § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i §2b ust. 1.W załączniku do ww. rozporządzenia, w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono również m.in. preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałe oznaczone symbolem PKWiU 24.66.31-57 i kodem CN 3403 19.W związku z faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci planowanych do produkcji środków antyadhezyjnych oraz olejów do różnych celów nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.W kwestii konieczności rejestracji się jako podatnik podatku akcyzowego wyjaśniam, co następuje:Definicję podatnika podatku akcyzowego zawiera art. 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami). W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że podatnikami podatku akcyzowego są między innymi osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Czynności podlegające opodatkowaniu określone zostały w rozdziale 2 "obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania" ustawy o podatku akcyzowym.Stosownie do zapisów art.4 ust.1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;4. eksport i import wyrobów akcyzowych;5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.   Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww ustawy - Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.Analizując powyższe zapisy należy stwierdzić, że podatnikiem podatku akcyzowego jest każda osoba wymieniona w art. 11 ustawy o podatku akcyzowym wykonująca czynności podlegające opodatkowaniu, bez względu na fakt, czy w stosunku do podmiotu powstaje obowiązek podatkowy (obowiązek rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego).Uwzględniając zapisy zawarte w   art. 14 ust. 1 przedmiotowej ustawy - Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Z powyższego wynika, iż podmiot ma obowiązek przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Jednocześnie "Podatnik" powinien uwzględnić zapisy w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - "Podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności". Z powyższego wynika, iż jeżeli Podatnik będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na przerobie, produkcji i sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych od których nie powstaje zobowiązanie podatkowe lub jest ono równe 0, to Podatnik nie musi składać deklaracji typu AKC-3 za okresy miesięczne. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj