Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-012/2006/PF
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-012/2006/PF
Data
2006.02.15



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Pytania: 1) Czy w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym, znajdujące się w składzie podatkowym paliwo, pomimo, że zmienia właściciela nadal jest objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie obowiązek zapłaty w akcyzie nie powstaje, jeżeli jest ono w dalszym ciągu magazynowane w składzie podatkowym? 2) Czy w związku z powyższym, obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą wyprowadzenia towaru ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy? 3) Czy w związku z powyższym, w momencie sprzedaży paliwa znajdującego się na terenie składu podatkowego wystarczy udokumentowanie sprzedaży w ewidencji magazynowej bez konieczności wystawienia jakichkolwiek dodatkowych dokumentów, w szczególności dokumenty ADT?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r. z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku podatnika bez numeru z dnia 14.11.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 29.11.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 13.12.2005r.), :

POSTANAWIAMocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za : prawidłowe

U Z A S A D N I E N I EOdpowiadając na Państwa pytanie w sprawie interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego bez numeru z dnia 14.11.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 29.11.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 13.12.2005r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r. z późniejszymi zmianami), udzielam pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujący sposób : 1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Wnioskodawca jest podmiotem dokonującym obrotu paliwami ciekłymi posiadając stosowną koncesję. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa olej napędowy magazynując go w składzie podatkowym magazynowym. Na terenie przedmiotowego składu podatkowego składowane są paliwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, których właścicielami są różne podmioty gospodarcze, w tym Wnioskodawca. W trakcie składowania paliw pomiędzy Wnioskodawcą, a innymi podmiotami składującymi paliwo w składzie podatkowym dochodzi do zawierania umów sprzedaży paliwa, przy czym paliwo to nie opuszcza składu podatkowego. 2) Stanowisko Podatnika : Art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że opodatkowaniu akcyzą podlegają : 1)produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2)wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3)sprzedaż wyrobów akcyzowych na terenie kraju. Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Wobec treści art. 26 ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym - jest to zatem szczególny przypadek w odniesieniu do art. 6. Mając dodatkowo na względzie definicję zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z obowiązującymi warunkami. Prowadzi to do tego, że wszelkie czynności dokonywane przy użyciu wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym nie będą opodatkowane tym podatkiem (W. Maruchin "Podatek akcyzowy. Komentarz", Wrocław 2005, s. 13). Wyroby akcyzowe znajdujące się w składzie podatkowym mogą wielokrotnie zmieniać właściciela, natomiast obowiązek podatkowy w akcyzie powstanie tylko raz : gdy wyroby te opuszczą teren składu podatkowego i nie będzie temu towarzyszyła procedura zawieszonego poboru akcyzy (E. Grzelak "Zwolnienie z akcyzy paliw silnikowych", Przegląd Podatkowy 2004/10/28 - t. 1). 3) Pytanie : 1) Czy w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym, znajdujące się w składzie podatkowym paliwo, pomimo, że zmienia właściciela nadal jest objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie obowiązek zapłaty w akcyzie nie powstaje, jeżeli jest ono w dalszym ciągu magazynowane w składzie podatkowym? 2) Czy w związku z powyższym, obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą wyprowadzenia towaru ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy? 3) Czy w związku z powyższym, w momencie sprzedaży paliwa znajdującego się na terenie składu podatkowego wystarczy udokumentowanie sprzedaży w ewidencji magazynowej bez konieczności wystawienia jakichkolwiek dodatkowych dokumentów, w szczególności dokumenty ADT? 4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy "Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy". Zgodnie z art. 2 "Użyte w ustawie określenia oznaczają : 1) wyroby akcyzowe - wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy; 2) wyroby akcyzowe zharmonizowane - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, 12) skład podatkowy - miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami". Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r. poz. 60 z późniejszymi zmianami), "Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach". Art. 5 cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż "Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonym w przepisach prawa podatkowego". Art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż "Opodatkowaniu akcyzą podlegają :1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4) eksport i import wyrobów akcyzowych; 5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa". Wydaje się, iż sytuacja opisana we wniosku, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, iż "Opodatkowaniu akcyzą podlegają : sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju" rodzi powstanie obowiązku podatkowego. Pojęcie "obowiązku podatkowego", zostało sprecyzowane w art. 4 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z 1997r. z późniejszymi zmianami), "Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach". Przepisy ogólne ustawy o podatku akcyzowym statuują w art. 6 ust. 1, iż "Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej". Natomiast przepisy art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym precyzują, że "Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są : produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym". Biorąc powyższe pod uwagę, zasadnym jest stwierdzenie, iż w rozpatrywanym przypadku nie powstaje obowiązek podatkowy, związany ze sprzedażą wyrobów akcyzowych na terenie kraju, dopóki przedmiotowe czynności są dokonywane na terenie składu podatkowego magazynowego. Można stwierdzić za W. Maruchin, że wszelkie czynności dokonywane przy użyciu wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym nie będą opodatkowane tym podatkiem ("Podatek akcyzowy. Komentarz", Wrocław 2005, s. 13), oraz za E. Grzelak, iż wyroby akcyzowe znajdujące się w składzie podatkowym mogą wielokrotnie zmieniać właściciela, natomiast obowiązek podatkowy w akcyzie powstanie tylko raz : gdy wyroby te opuszczą teren składu podatkowego i nie będzie temu towarzyszyła procedura zawieszenia poboru akcyzy ("Zwolnienie z akcyzy paliw silnikowych, Przegląd podatkowy 2004/10/28 - t.1). W przedmiotowym przypadku, zdaniem Naczelnika UC w Gliwicach, obowiązek zapłaty akcyzy, w terminach określonych przepisami ustawy o podatku akcyzowym, powstanie w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, to jest w momencie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. zgodnie z przepisami art. 28 ust. 1 pkt. 2, który stanowi, iż "Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku : wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego". Dodatkowo należy zaznaczyć, iż "Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 - 3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości", art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami". Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Prowadzący skład podatkowy jest obowiązany zawiadomić najpóźniej w terminie 3 dni przed dniem dokonania wysyłki właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy; zawiadomienie powinno określać odbiorcę, rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprowadzonych ze składu podatkowego". "W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący", art. 26 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 36 ust. 3 pkt 1 - 3 ustawy o podatku akcyzowym "Prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo - wartościową umożliwiającą : 1)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury; 2)wyodrębnienie kwoty akcyzy należnej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu; 3)określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż prowadzący skład podatkowy, jest obowiązany wystawić ADT tylko i wyłącznie w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w przypadku gdy wyroby są sprzedawane w składzie podatkowym magazynowym i nie są z tego składu wyprowadzane, to faktu sprzedaży nie należy dokumentować wystawieniem dokumentu ADT. Fakt takiej sprzedaży nie musi być również odnotowany w żadnej ewidencji, do prowadzenia której obowiązany jest, w myśl przepisów akcyzowych, prowadzący skład podatkowy. Ewidencje prowadzone zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 81, poz. 744), nie zawierają ponadto pól, które wskazywały by na właściciela wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę jest : prawidłowe Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. P O U C Z E N I E Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Stosownie do treści art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj