Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA-9103-26/06/BK
z 18 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA-9103-26/06/BK
Data
2006.08.18



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
alkohol
olej opałowy


Pytanie podatnika
Zapytanie: Czy jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego od zakupionego oleju lub w przypadku zakupu z akcyzą po zużyciu do produkcji, ponadto czy w przypadku zużycia do produkcji oleju poniżej 70% oleju opałowego otrzymany wyrób gotowy nie będzie podlegał przepisom o podatku akcyzowym?


Postanowienie

Na podstawie art. 216 § 1, § 2, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku nr L.dz.1167/2006 z dnia 21.04.2006r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 26.04.2006r.)

postanawiamuznać za nieprawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy.

Uzasadnienie

W dniu 26.04.2006 roku do tutejszego Urzędu Celnego wpłynął Państwa wniosek (pismo z dnia 21.04.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art.14 Ordynacji podatkowej. W przedmiotowym wniosku wskazaliście Państwo, że Spółka uruchomiła linię produkcyjną do produkcji preparatu o nazwie "EKO FLOT CARBO" środka dla potrzeb w górnictwie, wykorzystywanego do produkcji wzbogacania mułów węglowych. Jednym ze składników surowcowych wchodzących w skład produktu jest olej lekki - tj. olej opałowy "EKOTERM Plus" o kodzie PKWiU 23.20.17, a także alkohole syntetyczne o kodzie CN 2414226300 w ilości 10-20% oraz środek zwilżający powierzchniowo-czynny w ilości 3%. Zdaniem Państwa, w przypadku, gdy olej Ekoterm będzie zużyty w całości do produkcji preparatu EKO FLOT CARBO, jako firma nie powinniście płacić podatku akcyzowego od zakupionego oleju lub w przypadku zakupu z akcyzą, winna ona być Państwu zwrócona po zużyciu do produkcji ww. oleju. Ponadto w przypadku zużycia do produkcji EKO FLOT CARBO poniżej 70% oleju opałowego, zdaniem Państwa otrzymany wyrób gotowy nie będzie podlegał przepisom o podatku akcyzowym. Jednocześnie pismem z dnia 01.08.2006r. przedstawiliście Państwo cyt. "własną interpretację" sporządzoną na podstawie opinii wydanej na Państwa prośbę przez Instytut Studiów Podatkowych "Modzelewski i Wspólnicy" z siedzibą w Warszawie, w której poruszyliście Państwo kwestie dotyczące stawki podatku akcyzowego dla wyrobu w postaci EKO FLOT CARBO, obowiązku wynikającego z art. 30 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późniejszymi zmianami), a także kwestię prawa do odliczania zapłaconej akcyzy od nabytych komponentów. W myśl przepisu zawartego w art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym, uprzejmie informuję, co następuje. Kwestie opodatkowania podatkiem akcyzowym regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), wraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie oraz w zakresie unormowanym brzmieniem art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) przepisy tej ustawy. Analizując treść złożonego zapytania nie ulega wątpliwości, że planowany przez Państwa do produkcji wyrób o nazwie EKO FLOT CARBO ze wskazanym kodem PKWiU 24.66.31-57.00 jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanymi w myśl przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). Państwa zdaniem ww. preparat przeznaczony do flotacji węgla, do produkcji, którego zużyty będzie olej opałowy w ilości poniżej 70%, nie będzie podlegał przepisom o podatku akcyzowym.Definicję podatnika podatku akcyzowego zawiera art. 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami). W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że podatnikami podatku akcyzowego są między innymi osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Czynności podlegające opodatkowaniu określone zostały w rozdziale 2 "obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania" ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do zapisów art.4 ust.1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:1.produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;2.wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;3.sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;4.eksport i import wyrobów akcyzowych;5.nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.Analizując powyższe zapisy należy stwierdzić, że podatnikiem podatku akcyzowego jest każda osoba wymieniona w art. 11 ustawy o podatku akcyzowym wykonująca czynności podlegające opodatkowaniu, bez względu na fakt, czy w stosunku do podmiotu powstaje obowiązek podatkowy.Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy. Olej "Ekoterm Plus" o kodzie PKWiU 23.20.17 jako produkt rafinacji ropy naftowej został wymieniony w pozycji nr 4 przedmiotowego załącznika. Dla ww. oleju została określona stawka podatku akcyzowego w wysokości określonej w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, która na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy, została obniżona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami).Państwa zdaniem w przypadku zużycia oleju "Ekoterm Plus" w całości do produkcji preparatu EKO FLOT CARBO, jako firma nie powinniście płacić podatku akcyzowego od zakupionego oleju lub w przypadku zakupu z akcyzą winna ona być zwrócona.Wyjaśniam, że w przypadku zakupu przez Państwa oleju "Ekoterm Plus" jako oleju opałowego ze stawką podatku akcyzowego w wysokości określonej dla oleju opałowego (poz. nr 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami) i wykorzystaniu tego oleju do celów innych niż opałowe powstanie obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 65 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:1)dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;2)dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.Jednocześnie wyjaśniam, że wyroby o kodzie PKWiU 24.66.31-57.00 zostały wprost wymienione w pozycji nr 9 załącznika nr 2 Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jako preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałe. Dla ww. wyrobów maksymalna stawka podatku akcyzowego została określona w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym i na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy obniżona do wysokości 0% zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz.825 z późniejszymi zmianami).W myśl art. 30 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, a prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Z definicji składu podatkowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, jednoznacznie wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Stanowi o tym również art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony.Odnosząc się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym wyrobu o nazwie EKO FLOT CARBO, należy zwrócić uwagę na postanowienia § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i §2b ust. 1.W załączniku do ww. rozporządzenia, w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono również m.in. preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałe oznaczone symbolem PKWiU 24.66.31-57 i kodem CN 3403 19.W związku z faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci planowanego do produkcji wyrobu o nazwie EKO FLOT CARBO nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Ponadto wyjaśniam, że szczegółowy tryb i warunki dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego, przez jego obniżanie w określonych przypadkach, o akcyzę zapłaconą, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85 poz. 799 z późniejszymi zmianami).Zgodnie z §2 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów smarowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 5-9 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz deprasacji olejów napędowych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów lub o akcyzę zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane. Prawo do obniżenia podatku akcyzowego powstaje jednak tylko wtedy, gdy podatnik jest zobowiązany do zapłaty należnej akcyzy. W przedmiotowej sprawie do wyrobu, który Państwo zamierzacie produkować została określona stawka podatku akcyzowego obniżona do wysokości 0%, zatem brak jest podstaw do obniżenia kwoty akcyzy. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.Pouczenie Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia (art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj