Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423/96/06/MK
z 4 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423/96/06/MK
Data
2006.10.04
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
księgowanie kosztów
potrącalność kosztów
usługi reklamowe
zarachowanie
Pytanie podatnika
Czy koszty zakupu usług reklamowych, które znane są co do rodzaju i kwoty, oraz zostały zarachowane przez Spółkę w danym miesiącu kalendarzowym stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
P O S T A N O W I E N I E
Spółka stoi na stanowisku, że wartość usług reklamowych wyświadczonych na jej rzecz określona co do rodzaju oraz kwoty, mająca związek z osiągniętym przychodem choć jeszcze nie została zafakturowana przez dostawców w określonym miesiącu stanowi koszt uzyskania przychodów w danym okresie rozliczeniowym w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy o pdop. Zdaniem Strony, jeżeli koszt znany jest co do rodzaju i kwoty oraz można go zaksięgować w rzeczywistej wysokości (nie jest to koszt szacunkowy), to podatnik jest równocześnie uprawniony do uwzględnienia takiego kosztu w swoim rozliczeniu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (pod warunkiem, iż jednocześnie koszt ten dotyczy okresu, w którym następuje jego zarachowanie). Natomiast, gdy określenie kosztu co do rodzaju oraz kwoty nie jest możliwe, koszt ten może zostać rozpoznany dla celów podatkowych w momencie jego faktycznego poniesienia. W takiej sytuacji na możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu fakt uprzedniego zawiązania odpowiedniej rezerwy oraz jej wysokość. W opinii Strony, zarówno orzecznictwo NSA, jak i praktyka organów skarbowych, odnoszące się do postanowień art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, wskazują, iż moment uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest determinowany momentem powstania przychodu (lub momentem, w którym przychód mógł wystąpić). Dla potwierdzenia powyższego stanowiska Strona przywołuje orzeczenie NSA w składzie siedmiu sędziów z dnia 14.12.2000r. (sygn. akt FSA 2/00) oraz wyrok z dnia 12.11.2003r. (sygn. akt III SA 3379/02). Spółka uważa zatem, iż koszty mediów nabywanych od dostawców, podlegają uznaniu za koszt uzyskania przychodów w danym miesiącu, bowiem spełnione są wszystkie warunki określone w art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, tj.: - koszty można określić co do rodzaju na podstawie zawartych umów (zleceń) z dostawcami usług,- koszty można określić co do kwoty, bowiem wynika ona z ww. umów (zleceń),- przedmiotowe koszty można zarachować w danym miesiącu kalendarzowym na podstawie przepisów o rachunkowości,- koszty te odnoszą się do przychodów danego okresu rozliczeniowego (koszt nabywanych usług odnosi się do konkretnych usług wykonywanych na rzecz klienta w ramach kampanii reklamowej. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawione przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zasadę potrącalności kosztów w czasie reguluje natomiast art. 15 ust. 4, tej ustawy, w myśl którego koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Z powyższego przepisu wynika przede wszystkim zasada, że koszty poniesione w celu uzyskania przychodów można potrącić w roku podatkowym, w którym przychód ten wystąpił albo racjonalnie oceniając, powinien wystąpić. Oznacza to, iż do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym należy zaliczyć:
Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zasady prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), w której określono zasady dokonywania zapisów w księgach rachunkowych (tzw. zarachowania). Zawarte w wyżej cyt. art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdzenie, iż potrącalne są również określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania przychodów, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, oznacza, że ilekroć przepisy z zakresu rachunkowości umożliwiają zarachowanie, tj. przyporządkowanie określonych co do rodzaju i kwoty kosztów do danego konta księgowego, to podatnik jest zarazem uprawniony do ich uwzględnienia jako kosztów w rozliczeniu roku podatkowego, w którym miało miejsce to zarachowanie. Takie rozliczenie podatkowe zarachowanych kosztów może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy te koszty dotyczą przychodów danego roku podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji gdy Spółka posiada dokumenty (umowy, harmonogramy, zlecenia), na podstawie których ma możliwość określenia co do rodzaju i kwoty poniesionych wydatków i wydatki te na podstawie takich dokumentów może ujmować i ujmuje w ewidencji księgowej, może zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, pomimo nie otrzymania jeszcze faktur od dostawców usług reklamowych, w danym miesiącu kalendarzowym, z zastrzeżeniem, iż odnoszą się one do uzyskanych w danym okresie przez Spółkę przychodów z tego tytułu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.