Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-SN-ZH-9110-14/06/IK/BL-4
z 29 maja 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-SN-ZH-9110-14/06/IK/BL-4
Data
2006.05.29
Referencje
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym
Słowa kluczowe
olej napędowy
olej opałowy
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy komponowanie paliw silnikowych poprzez barwienie oleju napędowego lub opałowego substancją typu Solvent Blue 35 oraz znaczenie znacznikiem Solvent Yellow 124 może odbywać się tylko w składzie podatkowym w ramach produkcji lub przetwarzania i czy sprzedaż tak skomponowanego paliwa podmiotom posiadającym jednostki pływające będzie zwolniona z podatku akcyzowego na podstawie § 8 ust. 1 i 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami).
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja Podatkowa tekst jednolity z 2005r (Dz. U. Nr 8, poz.60 ze zm.), U Z A S A D N I E N I E W dniu 07 marca 2006 r. złożono wniosek o nr P-1/S-12/03/2006/JP - uzupełniony pismem z dnia 21.03.2006r., o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym zwrócono się o potwierdzenie stanowiska, że:- komponowanie paliw silnikowych poprzez barwienie oleju napędowego lub opałowego substancją typu Solvent Blue 35 oraz znaczenie znacznikiem Solvent Yellow 124 może odbywać się tylko w składzie podatkowym w ramach produkcji lub przetwarzania,- sprzedaż tak skomponowanych paliw ze składu podatkowego na terenie kraju podmiotom posiadającym jednostki pływające będzie zwolniona z podatku akcyzowego zgodnie z § 8 ust.1, ust.1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz.966 ze zm.),- skład podatkowy produkcyjny, w którym odbywałoby się barwienie i znaczenie paliw przeznaczonych do celów żeglugi nie musi spełniać wymogów określonych w § 13 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35, poz. 312 ze zm.) - dla paliw silnikowych, olejów opałowych - pojemność magazynowa co najmniej na poziomie 5.000 m#179;. Opisując stan faktyczny w przedmiotowej sprawie wskazano iż Spółka XX zamierza kupować olej napędowy i opałowy w składzie podatkowym w Niemczech. Wyroby będą przewożone na teren kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego. W składzie podatkowym będzie dokonywane barwienie oleju napędowego lub opałowego barwnikiem Solvent Blue 35 oraz znaczenie znacznikem Solvent Yellow 124. Tak skomponowane paliwo będzie sprzedawane podmiotom posiadającym jednostki pływające. W związku z powyższym wyjaśniam co następuje: W dyspozycji art. 30 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) określono iż, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbyć się wyłącznie w składzie podatkowym. Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera bezpośrednio w swej treści definicji pojęć "produkcja", "przetwarzanie". Jednak analiza pojęć "producenta" na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym pozwala, poprzez analogię, ustalić zakres przedmiotowy pojęcia "produkcji". Mianowicie w art. 63 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca wprowadził dwie definicje producenta. Zgodnie z art. 63 ust. 1 ww. ustawy, producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego. W art.63 ust. 2 ww. ustawy określono natomiast, iż producentem olejów opałowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza oleje opałowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego oraz barwienia i znakowania olejów opałowych. Zatem, po przeanalizowaniu wyżej wskazanych definicji ustawowych można, poprzez analogię, zdefiniować pojęcie produkcji paliw silnikowy oraz produkcji olejów opałowych. I tak, produkcją paliw silnikowych jest również wytwarzanie paliw silnikowych w drodze mieszania lub przeklasyfikowywania komponentów paliwowych, a także dokonywanie rozlewu gazu płynnego. Natomiast produkcją olejów opałowych jest również wytwarzanie olejów opałowych w drodze mieszania lub przeklasyfikowywania komponentów paliwowych, a także dokonywanie rozlewu gazu płynnego oraz barwienie i znakowanie olejów opałowych. Zatem, w konsekwencji jedynie znakowanie i barwienie olejów opałowych jest produkcją wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i stosownie do dyspozycji art. 30 ust. 2 ustawy, musi odbywać się w składzie podatkowym. Natomiast barwienie i znakowanie paliw silnikowych produkcją nie jest, wobec czego czynności te mogą być wykonywane poza składem podatkowym. Odnośnie pojęcia "przetwarzanie"- na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym brak jest jego definicji. Natomiast według słownika języka polskiego przetwarzać oznacza: przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać. Zatem analiza słownikowa pojęcia "przetwarzanie" nie może prowadzić do wniosków, zgodnie z którym pojęcie to obejmuje swym zakresem znakowania i barwienia paliw silnikowych. Zatem w składzie podatkowym powinny mieć miejsce czynności barwienia i znakowania, gdyż po wyprowadzeniu wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego, jest on obciążony podatkiem akcyzowym, pomimo nawet jego późniejszego barwienia i znakowania podmiot nie mógłby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Nie ma jednak znaczenia, czy barwienie i znakowanie nastąpi w składzie podatkowym typu producenckiego czy magazynowego. Biorąc pod uwagę powyższe barwienie i znakowanie paliw silnikowych, nie jest produkcją, wobec czego w przypadku gdy w składzie podatkowym paliwa silnikowe będą jedynie magazynowane oraz barwione i znakowane, wykonywanie wskazanych powyżej czynności nie może być przesłanką do uznania składu podatkowego za producencki i odstąpienia od dodatkowych warunków, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. nr 35, poz. 312 ze zm.), jakie muszą spełnić podmioty prowadzące działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, w tym warunku określonego w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, czyli dla paliw silnikowych, olejów opałowych - minimalnej powierzchni magazynowej na poziomie 5000 m#179;. Mając powyższe na uwadze - postanawiam jak w sentencji. Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego i prawnego na dzień 29.05.2006r. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organa kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 1 pkt. 1, art. 239, art. 223 § 1 - ustawy Ordynacja Podatkowa). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie(art. 222 ustawy Ordynacja Podatkowa). W przypadku wnoszenia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.