Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/43/2006/kk
z 27 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/43/2006/kk
Data
2006.07.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
obrót


Pytanie podatnika
W jakim momencie powinna zostać zainstalowana kasa rejestrująca, tj. po przekroczeniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w kwocie 20000 zł, czy 40 000 zł ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 111 ust. 1 i ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.),
  • § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375),

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2006r. (uzupełnionym w dniu 04 lipca 2006r.) dotyczące obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

W dniu 01 czerwca 2006r. został złożony wniosek z dnia 31 maja 2006r., uzupełniony w dniu 04 lipca 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny sprawy:

W złożonym wniosku Pełnomocnik Strony stwierdza, że przedmiotem działalności firmy zarejestrowanej przez syna w październiku 2000r. była sprzedaż materiałów budowlanych. Obroty firmy wyniosły za 2000r. - 24.814,34 zł, za 2001r. - 2.691,96 zł i zostały osiągnięte ze sprzedaży dokonanej na rzecz podmiotów gospodarczych.

Od 01 stycznia 2002r. Strona zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej ( od lutego 2002r. podatnik został zatrudniony na pełny etat), jednakże wyrejestrowanie tej działalności nastąpiło w sierpniu 2005r.

We wrześniu 2005r. ponownie została zarejestrowana działalność gospodarcza pod nazwą XX. Obroty firmy za okres wrzesień - grudzień 2005r. wynoszą 12.526,03 zł, przy czym w tej kwocie jednorazowa sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej stanowi 1.214,95 zł.

Od stycznia 2006r. Podatnik prowadzi wyłącznie sklep spożywczo-przemysłowy. Obroty osiągnięte za okres od stycznia do kwietnia 2006r. wynoszą łącznie 26.766,65 zł i zostały uzyskane ze sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (sprzedaż nie udokumentowana fakturami).

W związku z powyższym Strona wystąpiła z zapytaniem, w jakim momencie powinna zostać zainstalowana kasa rejestrująca, tj. po przekroczeniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w kwocie 20.000 zł, czy 40.000 zł.

Przedstawiając swoje stanowisko Strona uważa, że kasę rejestrującą należy zainstalować dwa miesiące po przekroczeniu obrotów w wysokości 40.000 zl.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej, zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wykonaniem tej delegacji są przepisy, wskazanych w sentencji niniejszego postanowienia rozporządzeń Ministra Finansów, dotyczące kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3a ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących, w okresie od dnia 1 stycznia 2006r. do dnia 31 marca 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Przepis § 3a ust. 6 ww. rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym kwartale 2006r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2006r., do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotów z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 - zgodnie z § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia - traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pełnomocnika Strony wynika, że działalność gospodarcza w zakresie handlu została rozpoczęta w październiku 2000r., od stycznia 2002r. zaprzestano jej prowadzenia (wyrejestrowanie nastąpiło w sierpniu 2005r.) i ponownie rozpoczęto prowadzenie działalności gospodarczej we wrześniu 2005r.W 2000r. i 2001r. Strona nie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w 2005r. sprzedaż na rzecz tych osób stanowiła kwotę 1.214,95 zł., natomiast za okres styczeń - kwiecień 2006r. - 26.766,65 zł.

Z analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem w wyniku likwidacji danej działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP). Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją danej działalności nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanym przypadku oznacza to, że Strona podejmując powtórnie wykonywanie czynności w 2005r. nie jest podatnikiem rozpoczynającym wykonywanie czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 113 ust. 9 ww. ustawy. W zakresie podatku od towarów i usług ustanie bytu prawnopodatkowego powoduje bowiem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, np. zlikwidowanie działalności prowadzonej jednoosobowo jako osoba fizyczna i podjęcie działalności np. w formie spółki cywilnej lub odwrotnie.

W związku z tym wznowienie działalności gospodarczej w 2005r. spowodowało, że Strona jest podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą, a nie podmiotem rozpoczynającym działalność gospodarczą.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy, tutejszy Organ stwierdza, że Strona jako podatnik u którego obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym, tj. w 2005r. kwoty 40.000 zł i wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania, zwolniona jest do 31 grudnia 2006r. z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zwolnienie to jednak straci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w ciągu 2006r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższe oznacza, że jeżeli np. przekroczenie obrotów w wysokości 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz ww. osób fizycznych nastąpiło w czerwcu 2006r., to od 1 września 2006r. Strona będzie obowiązana ewidencjonować obrót i podatek należny przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj