Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-9/08/BM
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-9/08/BM
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
opłata
prawo energetyczne
przyłącze
przyłączenie do sieci
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy do opłat pobieranych za przyłączenie odbiorców budownictwa mieszkaniowego do sieci gazowej, należy stosować do dnia 31 grudnia 2007r. stawkę podatku w wysokości 7%



Wniosek ORD-IN 704 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko G. Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2007r. (data wpływu 3 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do opłat pobieranych za przyłączenie odbiorców budownictwa mieszkaniowego do sieci gazowej, należy stosować do dnia 31 grudnia 2007r. stawkę podatku w wysokości 7% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do opłat pobieranych za przyłączenie odbiorców budownictwa mieszkaniowego do sieci gazowej, należy stosować do dnia 31 grudnia 2007r. stawkę podatku w wysokości 7%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne Spółka jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych jest obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci. W ramach przyłączania do sieci Spółka dokonuje przyłączania obiektów budownictwa mieszkaniowego.Wnioskodawca wskazał również, iż w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 21 lipca 2004r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu w piśmie US/PP/443/89/2004/MA z dnia 25 sierpnia 2004r. stwierdził, że w dyspozycji art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT nie mieści się czynność przyłączania do sieci, wobec czego przyłączanie do sieci elektroenergetycznych, gazowych i ciepłowniczych jest usługą, która podlega opodatkowaniu wg stawki 22%. Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku (informacja PI/005-1346/04/CIP/01 z dnia 09 września 2004r.).

Wnioskodawca zauważa jednak, iż odmienny pogląd w kwestii stosowania 7 proc. stawki podatku VAT do przyłączania budynków mieszkalnych do sieci zawierają interpretacje m.in. Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu (informacja PSUS/PP-OIO/443/123/06/Ł/87251 z dnia 11 sierpnia 2006r.), Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie (informacja NP-443/66/04 z dnia 22 października 2004r.) i Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (informacja 1471/NUR2/443-35/1/06/AK z dnia 18 kwietnia 2006r.).Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Katowicach, przeprowadzając kontrolę w Spółce w zakresie jakości i prawidłowości wykonywania obsługi końcowych odbiorców również opowiedziała się za stosowaniem 7 proc. stawki podatku VAT do przyłączania budynków mieszkalnych do sieci gazowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do pobieranych opłat za przyłączenie odbiorców do sieci gazowej, jeżeli jest to związane z budownictwem mieszkaniowym należy stosować do dnia 31 grudnia 2007r. stawkę podatku VAT obniżoną do 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponieważ zgodnie z art. 7 ust. 4 Prawa energetycznego za przyłączenie do sieci pobiera się opłatę, którą kalkuluje się w wysokości ok. 1/4 średniorocznych nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, zatem przepisy Prawa energetycznego mogłyby uzasadniać stosowanie stawki podatku VAT obniżonej do 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT do przyłączania odbiorców do sieci, jeżeli jest to związane z budownictwem mieszkaniowym.Zdaniem Spółki za przekonywujące uznać należy jednak stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu przedstawione w informacji z dnia 25 sierpnia 2004r. oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 9 września 2004r. Zdaniem ww. organów podatkowych opłata za przyłączenie do sieci nie stanowi zapłaty za wykonane roboty budowlano-montażowe, nie mieści się również w zakresie pojęciowym robót budowlano-montażowych.

Wnioskodawca twierdzi, iż nowo wybudowane przyłącza do sieci gazowej nie stają się własnością ani współwłasnością podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci (zwiększają one majątek Spółki), mimo ponoszenia przez nich opłat z tego tytułu. W konsekwencji Spółka uważa, że nie można wskazać na bezpośredni związek między ponoszoną przez odbiorców końcowych opłatą za przyłączenie i robotami budowlanymi w wyniku, których powstają przyłącza, zatem przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie ma zastosowania do opłat pobieranych za przyłączenie do sieci gazowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 89, poz. 625 ze zm.) Spółka jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych jest obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci. W ramach przyłączania do sieci Spółka dokonuje przyłączania obiektów budownictwa mieszkaniowego.Wnioskodawca świadczy w tym zakresie usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Za przyłączenie do sieci pobiera opłatę, określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat. Opłata ta nie stanowi jednak zapłaty za wykonane roboty budowlano-montażowe związane z dokonaniem ww. przyłączeń do sieci. W ocenie tut. organu opłaty pobierane za przyłączenie odbiorców budownictwa mieszkaniowego do sieci gazowej nie mieszczą się w zakresie pojęciowym robót budowlano-montażowych, remontów bądź robót konserwacyjnych, o których mowa w art. 146 ww. ustawy o podatku VAT. Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 146 ww. ustawy o podatku VAT uprawniający do zastosowania do dnia 31 grudnia 2007r. preferencyjnej 7% stawki VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie wskazanych we wniosku interpretacji innych urzędów skarbowych należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku posiłkować się stanowiskiem innych organów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj