Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-357/07/WN
z 10 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-357/07/WN
Data
2008.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze potwierdzającej nabycie usługi poza granicami kraju



Wniosek ORD-IN 561 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. „X”., przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2007r. (data wpływu 13 grudnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze potwierdzającej nabycie usługi poza granicami kraju – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze potwierdzającej nabycie usługi poza granicami kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W czasie wykonywana przez „X” Sp. z o.o. zlecenia transportowego na trasie Polska – Węgry ciągnik siodłowy wraz z naczepą uległ kolizji drogowej na terenie Słowacji. Skutki szkody transportowej wyżej wymienionego zestawu usuwała „”J” SLOVAKIA, S.R.O.” Bratislava /SK/, co zostało potwierdzone fakturą VAT nr 107234. Wyżej wymieniona faktura uwzględnia czynności związane m.in. z pracą specjalistycznego sprzętu związanego z przeładunkiem towaru na inny samochód. Holowaniem tego samochodu do miejsca zabezpieczenia towaru – czyli prace związane z przewozem na terenie UE (Słowacja). Faktura ta zawiera VAT w wysokości 19% obowiązujący przy tego rodzaju czynnościach na terenie Słowacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka w swoich deklaracjach VAT-7 może rozliczyć 19% VAT z faktury nr 107234 wystawionej przez firmę słowacką...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo odliczenia 19% podatku VAT z faktury wystawionej przez firmę ze Słowacji, ponieważ zawiera ona wszystkie dane dotyczące zarówno podatnika jak i nabywcy obowiązujące na terenie UE (dane, które powinna zawierać prawidłowo wystawiona faktura VAT UE). Wystawiona faktura jest bezpośrednio związana z realizacją przewozu wykonywanego przez przewoźnika i uwzględnia ona czynności związane z usługami transportowymi na terenie państw UE innych podwykonawców – którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podatek VAT jest podatkiem terytorialnym, wobec czego jest on naliczany od transakcji, które mają miejsce, bądź traktowane są jako mające miejsce, na ściśle określonym terytorium. W przypadku gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza określonym terytorium, czynność ta nie będzie, co do zasady, podlegać opodatkowaniu w danym kraju.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że jej przepisy mają zastosowanie wyłącznie do opodatkowania tym podatkiem i nie powinny być stosowane - nawet przez analogię - do spraw dotyczących opodatkowania innymi podatkami czy też obciążenia innymi daninami publicznoprawnymi. Fakt, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podatek od wartości dodanej nie jest tożsamy z podatkiem od towarów i usług (podatek VAT) świadczy definicja ustawowa podatku od wartości dodanej zawarta w cyt. ustawie w art. 2 pkt 11. Zgodnie z przywołanym przepisem przez podatek od wartości dodanej należy rozumieć podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego niniejszą ustawą. Tak więc podatek od wartości dodanej to VAT, który jest nakładany w którymkolwiek państwie członkowskim poza Polską. Ponadto w myśl art. 5 ust. 1 ilekroć przywołana ustawa posługuje się pojęciem „podatku” należy przez to rozumieć podatek od towarów i usług, obowiązujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jak wynika z powyższych regulacji kwota podatku należnego może być obniżona tylko i wyłącznie o kwoty podatku naliczonego, którego źródła zostały enumeratywnie wymienione w art. 86 ust. 2, stanowiącego podatek od towarów i usług nakładany wyżej przywołaną ustawą. Biorąc to pod uwagę nie można obniżyć kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwoty naliczonego podatku od wartości dodanej nałożonego na terytorium innego państwa niż terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT wystawioną przez słowacką firmę, która na terenie Słowacji usuwała skutki szkody transportowej. Przedmiotowa faktura zawiera 19% podatek VAT, który zdaniem Wnioskodawcy podlega odliczeniu, gdyż faktura ta zawiera wszystkie dane dotyczące zarówno podatnika jak i nabywcy obowiązujące na terenie UE, jak również związana jest bezpośrednio z realizacją przewozu wykonywanego przez przewoźnika i uwzględnia ona czynności związane z usługami transportowymi na terenie państw UE innych podwykonawców – którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT UE.

Zatem odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż podatek określony w fakturze otrzymanej przez Wnioskodawcę nie może pomniejszyć podatku należnego w deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej przez podatnika, gdyż nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż czynność nabycia towarów i usług - opodatkowanych podatkiem od wartości dodanej - przez polskiego podatnika podatku od towarów i usług, na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, pozostaje poza zakresem regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, to w celu odzyskania podatku od wartości dodanej zapłaconego na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, Wnioskodawca powinien wystąpić z wnioskiem o zwrot tego podatku do właściwych organów administracji podatkowej tego państwa członkowskiego, na terytorium którego dokonał tych zakupów, na zasadach określonych w przepisach obowiązujących w tym państwie członkowskim.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj