Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-344/07-2/AJ
z 26 lutego 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-344/07-2/AJ
Data
2008.02.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
decyzja
odszkodowania
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy uzyskane przez Wnioskodawcę odszkodowanie korzysta na podst. art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania?
Wniosek ORD-IN 861 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
W dniu 01 października 2007 roku Wnioskodawcy, jako jednemu ze spadkobierców właściciela posesji położonej w Poznaniu, zostało przyznane odszkodowanie za przejętą na własność Skarbu Państwa z rażącym naruszeniem prawa nieruchomość gruntową. Decyzję o odszkodowaniu przyznał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie art. 160 § 1, § 3, § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, każdemu ze spadkobierców stosownie do wysokości udziałów spadkowych, określonych postanowieniami właściwych sądów powszechnych. W uzasadnieniu decyzji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował, iż stwierdzenie przejścia na własność Skarbu Państwa nieruchomości gruntowej zostało wydane z naruszeniem prawa, lecz z uwagi na to, że na spornej nieruchomości nastąpiły nieodwracalne skutki prawne (nastąpiło zbycie tejże), nie stwierdził jego nieważności. Stwierdzenie takie jest zgodne z orzecznictwem Sądu Najwyższego, który w uchwale siedmiu sędziów z dnia 28 maja 1992 roku, oraz kolejnej z dnia 8 października1993 roku, a także w licznych wyrokach stwierdził, iż zmiana lub uchylenie ostatecznej decyzji, na podstawie której strony zawarły umowę cywilno-prawną nie może być bezpośrednio źródłem nieważności czynności prawnej. Zgodnie więc z art. 160 Kodeksu postępowania administracyjnego, stronie, która poniosła szkodę na skutek wydania decyzji z naruszeniem art. 156 § 1, służy roszczenie o odszkodowanie za poniesioną rzeczywistą szkodę.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W oparciu o cytowany powyżej przepis stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym co do zasady zwalnia z opodatkowania otrzymane odszkodowania, formułując jedynie pewne wyłączenia. Odszkodowanie jest bowiem z definicji niczym innym, jak świadczeniem mającym na celu naprawienie szkody. Odszkodowanie, co do swej istoty, ma na celu zrekompensowanie poszkodowanemu poniesionej przez niego szkody, nie zaś jego wzbogacenie. Wynika to wprost również z przepisów prawa cywilnego, które w swych przepisach wyraźnie wskazuje, że przyznane odszkodowanie ma zrekompensować poszkodowanemu poniesioną szkodę. Zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia korzystają te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Mając na uwadze taką konstrukcję przepisów uznać należy, że odszkodowanie uzyskane na podstawie art. 160 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz.1071 ze zm.), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Przepisy ww. kodeksu nie wskazują co prawda wysokości należnego odszkodowania, lecz wskazują zasady i tryb dochodzenia odszkodowania, a mianowicie, że art. 160 § 4 i § 5, stanowią, iż w postępowaniu jednoinstancyjnym orzeka organ administracyjny, który wydał decyzję stwierdzającą nieważność albo niezgodność z prawem decyzji wadliwej. Skoro więc ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym posłużył się spójnikiem „lub”, to jednocześnie wskazuje to, że istnieje wskazana podstawa do zwolnienia z opodatkowania otrzymanego odszkodowania. Jakub Boberski w publikowanym w systemie Legalis (wydawnictwo C.H. Beck) artykule na temat opodatkowania podatkiem dochodowym odszkodowań, stoi na stanowisku, iż ustawodawca uznaje słusznie, iż opodatkowaniu podlegać będą te odszkodowania, które wynikają z zawartej przez dany podmiot umowy. Pozostałe przyznane na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego czy Kodeksu Cywilnego korzystają ze zwolnienia. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołuje postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie o sygn. IA-415/37/2007 z dnia 26 marca 2007 roku. Reasumując, Wnioskodawca uważa, że otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.