Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-62/07/GW
z 11 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-62/07/GW
Data
2007.06.11



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
karty
prowizje
stawki podatku


Pytanie podatnika
Zgodnie z w/w porozumieniem, Strona zobowiązana jest do wypełnienia karty drogowej. Wypełniona karta jest dowodem pobrania opłaty od klienta w stosownej wysokości. Przedsiębiorstwo z tytułu poboru opłat otrzymuje prowizję, która jest potrącana z kwot zainkasowanych wpłat. Pozostała kwota przekazywana jest na rachunek bankowy G. z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z dnia 03.03.2005r. wydaną na wniosek Strony powyższe czynności mieszczą się w grupowaniu “usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych” o symbolu PKWiU 74.84.14-00.00. Z tytułu świadczonych usług Strona wystawia faktury VAT pod adresem G., do kwoty otrzymanej prowizji doliczając VAT w stawce 22%.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2005r. (data wpływu do Urzędu: 18.05.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 26.03.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 18.05.2005r. do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wpłynął wniosek Państwowego Przedsiębiorstwa Użyteczności Publicznej P. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Postanowieniem znak 1471/NUR1/443-267/05/GW z dnia 16.08.2005r. Naczelnik tut. Urzędu uznał stanowisko Strony zawarte w przedmiotowym wniosku za nieprawidłowe. Na w/w postanowienie Strona złożyła zażalenie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie decyzją nr 1401/PH-I/4407/14-117/05/EN z dnia 01.03.2007r. uchylił postanowienie organu pierwszej instancji w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona na podstawie porozumienia zawartego z Ministrem Infrastruktury pośredniczy w pobieraniu opłat z tytułu dystrybucji kart opłaty drogowej uprawniającej przedsiębiorców do przejazdów pojazdami samochodowymi po drogach krajowych. Zgodnie z w/w porozumieniem, Strona zobowiązana jest do wypełnienia karty drogowej. Wypełniona karta jest dowodem pobrania opłaty od klienta w stosownej wysokości. Przedsiębiorstwo z tytułu poboru opłat otrzymuje prowizję, która jest potrącana z kwot zainkasowanych wpłat. Pozostała kwota przekazywana jest na rachunek bankowy G. Zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z dnia 03.03.2005r. wydaną na wniosek Strony powyższe czynności mieszczą się w grupowaniu “usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych” o symbolu PKWiU 74.84.14-00.00. Z tytułu świadczonych usług Strona wystawia faktury VAT pod adresem G., do kwoty otrzymanej prowizji doliczając VAT w stawce 22%. W piśmie z dnia 26.03.2007r. znak CRGK/P/P/399/2007 Strona zwraca uwagę na fakt, iż rodzaj oraz stawki przedmiotowej opłaty, tryb wnoszenia i sposób rozliczania opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres, wzory dokumentów potwierdzających jej wniesienie jak również wysokość stawek prowizji pobieranych od przedmiotowych opłat, zostały określone na mocy delegacji ustawowej przez Ministra Transportu w formie rozporządzenia. Natomiast samo porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Transportu, a Stroną ma jedynie charakter techniczny i doprecyzowujący zasady dystrybucji kart.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust.1 w/w ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 29 ust.1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Szczegółowe dane jakie powinna zawierać faktura określone zostały w § 9 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu, Strona pośredniczy w przekazaniu wydanego przez Ministra Infrastruktury aktu o charakterze władczym, jakim niewątpliwie jest zezwolenie na przejazd po drogach krajowych. Obowiązek posiadania w/w zezwolenia, rodzaj i stawki opłat oraz sposób ich poboru i rozliczania, a także wzory dokumentów potwierdzających wniesienie opłaty, jak również delegacja dla ministra właściwego do spraw transportu do upoważnienia innych jednostek do poboru tych opłat wynikają bezpośrednio z przepisów prawa. Strona na mocy przedmiotowego porozumienia zapewnia fizyczną możliwość uzyskania zezwolenia przez podmioty zainteresowane jego posiadaniem. Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca nie jest instytucją powołaną do obsługi organów władzy publicznej. Obsługa ta, w przedmiotowej sprawie odbywa się na podstawie umowy zawartej w formie porozumienia. W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. Mając na uwadze fakt sklasyfikowania powyższych usług jako „usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych”, należy stwierdzić, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, nie przewidują ani obniżonych stawek podatku, ani też zwolnienia przedmiotowego dla tego typu usług.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że prowizje z tytułu dystrybucji kart opłat drogowych, jako nie wymienione w katalogu usług korzystających ze zwolnienia, bądź obniżonej stawki podatku, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową tj. 22%. W konsekwencji otrzymana prowizja podlega udokumentowaniu fakturą VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura ta winna być wystawiona zgodnie z zasadami określonymi w § 9 w/w rozporządzenia (do 31.05.2005r. zgodnie z § 12 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. Dz. U. Nr 97 poz. 971) Otrzymane należności należy traktować jako kwotę brutto, a więc zawierające kwotę należnego VAT, co wynika bezpośrednio z art. 29 ust. 1 w/w ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj