Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-56/08/PP
z 14 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-56/08/PP
Data
2008.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
członek zarządu
koszty uzyskania przychodów
koszty zarządu
prezes zarządu
wynagrodzenia
zarząd


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie Prezesa Zarządu Spółki (z ograniczoną odpowiedzialnością) przyznane przez Radę Nadzorczą, zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, będzie stanowiło dla Spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 759 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 15 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem w dniu 13 marca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia prezesa zarządu spółki bez nawiązania z nim odrębnego stosunku zatrudnienia (pracowniczego lub niepracowniczego) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia prezesa zarządu spółki bez nawiązania z nim odrębnego stosunku zatrudnienia (pracowniczego lub niepracowniczego). Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 21 stycznia 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 13 marca 2008r. wniosek został uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów w kapitale i 100% głosów na Zgromadzeniu Wspólników posiada jedna krajowa osoba fizyczna, zgodnie z aktem założycielskim, nie posiada Rady Nadzorczej, a Zarząd może być jednoosobowy lub wieloosobowy. Ze względu na rozwój Spółka zamierza dokonać zmian w akcie założycielskim i powołać Radę Nadzorczą, w której kompetencjach będzie między innymi powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz ustalanie im wynagrodzenia. Spółka przewiduje, że Rada Nadzorcza powoła na stanowisko Prezesa Zarządu osobę, która jest jedynym udziałowcem Spółki. Przewiduje również przyznanie temu Prezesowi Zarządu wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki bez nawiązania odrębnego stosunku zatrudnienia (pracowniczego czy niepracowniczego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie Prezesa Zarządu Spółki (z ograniczoną odpowiedzialnością) przyznane przez Radę Nadzorczą, zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym, będzie stanowiło dla Spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)...

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenie Prezesa Zarządu jednoosobowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z tytułu pełnienia funkcji, przyznane Prezesowi przez Radę Nadzorczą, bez nawiązania z Prezesem Zarządu odrębnego stosunku zatrudnienia, będzie stanowiło dla Spółki koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż:

  • Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów regulujących w sposób szczególny kosztów ponoszonych przez spółkę z tytułu wynagrodzenia należnego członkom jej zarządu. Wydatki na rzecz członków zarządu należy więc rozpatrywać na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten zawiera zamknięty katalog kosztów nieuznanych za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z pkt 38 tego artykułu i ustępu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców (akcjonariuszy) lub członków spółdzielni nie będących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów…Jednostronne świadczenie spółki na rzecz jej udziałowca to świadczenie, któremu nie odpowiada świadczenie wzajemne udziałowca na rzecz spółki. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym świadczeniu spółki na rzecz jej udziałowca w postaci wynagrodzenia odpowiada wzajemne świadczenie udziałowca na rzecz spółki w postaci pracy, nie jest to więc świadczenie jednostronne i cytowany wyżej przepis art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy nie będzie tu miał zastosowania.
  • Ponadto w myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
  • Identyczne rozumienie przepisów w tym zakresie reprezentuje Urząd Skarbowy Łódź – Widzew w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2006.07.06 sygnatura II/423/8/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj