Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VTR1/443-48/07/MA
z 3 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VTR1/443-48/07/MA
Data
2007.08.03
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
faktura
faktura wewnętrzna
usługi
usługi brokerskie
usługi marketingowe
Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona zawarła ze spółką z siedzibę na Wyspach Marshalla umowę o świadczenie usług marketingowych i reklamowych mających na celu pozyskanie dla Strony potencjalnych klientów na świadczone przez Nią usługi brokerskie. Kontrahent Strony będzie wystawiać faktury bez VAT lub inny dokument wg prawa miejscowego. Zgodnie z informacjami podanymi przez Stronę biura firmy znajdują się także w Kanadzie, zatem dokumenty mogą zawierać także informację, iż siedziba tej firmy jest w Kanadzie. Zdaniem Strony ww. usługa jest usługą pomocniczą związaną ze świadczonymi przez Stronę usługami brokerskimi. W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie swojego stanowiska, iż opisana we wniosku usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług. W przypadku odpowiedzi negatywnej Strona zwróciła się z pytaniem, czy winna naliczyć podatek od towarów i usług, odprowadzić go z własnych środków oraz wystawić fakturę wewnętrzną (wewnętrzny dowód księgowy).
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.05.2007 r. (data wpływu do Urzędu 16.05.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona zawarła ze spółką z siedzibę na Wyspach Marshalla umowę o świadczenie usług marketingowych i reklamowych mających na celu pozyskanie dla Strony potencjalnych klientów na świadczone przez Nią usługi brokerskie. Kontrahent Strony będzie wystawiać faktury bez VAT lub inny dokument wg prawa miejscowego. Zgodnie z informacjami podanymi przez Stronę biura firmy znajdują się także w Kanadzie, zatem dokumenty mogą zawierać także informację, iż siedziba tej firmy jest w Kanadzie. Zdaniem Strony ww. usługa jest usługą pomocniczą związaną ze świadczonymi przez Stronę usługami brokerskimi. W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie swojego stanowiska, iż opisana we wniosku usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług. W przypadku odpowiedzi negatywnej Strona zwróciła się z pytaniem, czy winna naliczyć podatek od towarów i usług, odprowadzić go z własnych środków oraz wystawić fakturę wewnętrzną (wewnętrzny dowód księgowy). Rozstrzygając, czy zakupione przez Stronę usługi reklamowe i marketingowe świadczone przez podmiot z siedzibą na Wyspach Marshalla są opodatkowane, czy też zwolnione z podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w pierwszej kolejności należy przesądzić kwestię, czy ww. czynności stanowią usługę pomocniczą do świadczonych, zdaniem Strony, usług pośrednictwem finansowego. Kwestię usług pomocniczych będących przedmiotem niniejszego wniosku należy rozpatrywać w kontekście świadczeń złożonych, którymi wielokrotnie zajmował się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. M.in. w toku sprawy C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania) ETS stwierdził, iż usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”. Kwestia ta stała się również przedmiotem rozstrzygnięcia w sprawie C-41/04 pomiędzy Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën). Jednocześnie należy wskazać, iż w omawianym stanie faktycznym mamy do czynienia z importem usług, przez który rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem, ust. 2-6 art. 27 i art. 28. Wobec powyższego należy uznać, iż Strona z tytułu importu usług reklamy jest zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego, natomiast nie ma Ona prawa do odliczenia podatku naliczonego. Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest, zgodnie z art. 29 ust. 17 kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Jednocześnie Strona zobowiązana jest wystawić fakturę wewnętrzną, zgodnie z ar. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik tut. Urzędu informuje również, iż spółka może posiadać tylko jedną siedzibę. W konsekwencji dla niniejszego rozstrzygnięcia nie ma znaczenia lokalizacja biur kontrahenta w Kanadzie, gdyż zgodnie z informacjami podanymi przez Stronę siedziba kontrahenta znajduje się na Wyspach Marshalla. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.